אחד במאי עושה קאמבק: גם עובדות קבלן בבאר שבע צעדו

שי כהן, ממייסדי כוח לעובדים: "אנחנו בהחלט רואים התעוררות מבורכת, יחד עם דיון בעצם השאלה אם הסמל הזה של 1 במאי הוא עדיין רלוונטי"

בזמן שהמוני בית ישראל צפו ביום שישי האחרון בנסיך ויליאם נושק (בסופו של דבר) לכלתו הטרייה קייט מידלטון, אלפים אחרים ויתרו על המאורע ההיסטורי, שלא לומר היסטרי, וציינו אירוע אחר, שזוכה לפריחה מחודשת בשנים האחרונות: יום הפועלים הבינלאומי, או בשמו המוכר יותר - אחד במאי. השנה היה אפשר לראות לא רק צעדות בעלות גוון פוליטי שמאלי מובהק; גם עובדות קבלן המועסקות באוניברסיטת בן גוריון צעדו בבאר שבע. לצדן צעדו עובדים המאוגדים בהסתדרות, עובדים המיוצגים על ידי הארגון המתחרה כוח לעובדים, קבוצות מהמגזר הציבורי לצד קבוצות מהמגזר הפרטי.

"אנחנו בהחלט רואים התעוררות מבורכת, יחד עם דיון בעצם השאלה אם הסמל הזה של 1 במאי הוא עדיין רלוונטי", אומר שי כהן, ממייסדי כוח לעובדים. "אף שמציינים את היום הזה בכל העולם בעקבות מחאת עובדים בשיקאו במאה ה-19, הישראלי הממוצע מקשר אותו לצבע הסובייטי", הוא מסביר.

פריחתו המחודשת של 1 במאי בישראל נובע בין היתר מפריחתם של ארגוני עובדים חדשים. בעוד שההסתדרות הכללית מנסה להתנער מהתדמית האדומה שדבקה בה מימי שלטון מפא"י ומסתפקת בצעדה המסורתית של תנועת הנוער העובד והלומד, ארגונים כמו מען וכוח לעובדים ממנפים את היום הזה והופכים אותו למפגן של כוח.

לדברי ח"כ שלי יחימוביץ', המתמודדת בימים אלה על ראשות מפלגת העבודה, מדובר בתהליך עמוק יותר. "אין ספק שיש חציבה מאוד גדולה בתודעה, והשקפת העולם הסוציאל-דמוקרטית הופכת להיות המיינסטרים בישראל. לדעתי זה רק עניין של זמן עד שתהיה התאגדות גם בהיי-טק, אבל זה לא קורה כרגע כי הפחד משתק".

העובדים לא נהנים מהצמיחה במשק

דוח שמפרסם היום (א') מרכז אדוה לרגל 1 במאי מצביע על כך ששכרו של עובד שכיר ממוצע עלה ב-2010 ב-0.9% בלבד, בעוד ששכר הבכירים בחברות הציבוריות גדל ב-10%, כלומר פי עשרה. חלקם של העובדים בעוגת ההכנסה הלאומית עלה מעט - מ-62% ב-2009 ל-63% ב-2010, אולם חלקם של העובדים נחשב עדיין נמוך מאוד יחסית לתחילת העשור הקדום, אז הוא עמד על 68%. על פי מרכז אדוה, מדובר ב"אובדן הכנסות" של 34.41 מיליארד שקל לכל אותם 2.9 מיליון שכירים יחד. במילים אחרות, אילו חלקם של העובדים בהכנסות היה עומד היום על 68%, כל עובד שכיר היה מקבל בממוצע תוספת של 11,713 שקל ברוטו בשנה, או 976 שקל בחודש.

בסיכומו של דבר, טוענים במרכז אדוה, העשור האחרון היה טוב למעסיקים, אך פחות טוב לעובדים. ההכנסה הלאומית גדלה בתקופה הזו ב-33%, אך בעוד שחלקם של העובדים גדל ב-24%, חלקם של המעסיקים גדל ב-44%. מחברי הדוח, ד"ר שלמה סבירסקי ואתי קונור-אטיאס, כותבים כי מצטיירת תמונה של ריכוז הון והכנסות בידי מיעוט, בעוד שכוח המיקוח של העובדים נחלש. התוצאה, לדבריהם, היא שוק עבודה שאינו מצליח לפרנס בכבוד חלק גדול מהמועסקים בו.