המערב בכוננות שיא מחשש לפיגועי נקם של אל-קעידה

(עדכון) - ביום שלאחר חיסולו של בן לאדן, מתגברות האזהרות מפעולת נקם של אל-קעידה: ארה"ב, בריטניה וגם איראן העלו הכוננות הביטחונית ■ אובמה: "אל-קעידה לא תפסיק"

מקדימים לשמוח? ביום שאחרי חיסולו של הטרוריסט מספר אחת בעולם והאחראי על הפיגוע בתאומים ב-11 בספטמבר 2001, אוסמה בן לאדן, מתגברים הקולות ברחבי העולם המזהירים מפעולת נקם של אל-קעידה. בתוך כך מעלים גופים ביטחון ברחבי ארה"ב, אירופה והעולם כולו את הכוננות הביטחונית ומזהירים מפני פיגוע נקם אפשרי.

ארה"ב בכוננות שיא; אובמה: "אל-קעידה לא תפסיק"

כבר לאחר המבצע, בכירים באל-קעידה ברחבי העולם יצאו בגינויים נגד המתקפה על הטרוריסט הבכיר, והבטיחו נקמה. "אמנם בן לאדן נהרג, אבל שליחי הג'האד מטעמו לעולם לא ימותו. אחים ואחיות, חכו וראו, ננקום את מותו", כך נכתב בפורום אסלאמי שעות לאחר הסיכול. בתוך כך, הוציאה ממשלת ארה"ב אתמול אזהרה רשמית לאזרחיה מחשש לפיגוע נקם, בדגש על כזה אשר יתרחש ב"נכסים אמריקאיים באירופה ובמזרח התיכון".

ברק אובמה אמנם הגדיר אתמול לאחר פעילות החיסול את העולם "כמקום בטוח יותר", אך הוסיף בנאום לאומה האמריקאית כי "אין ספק שאל-קעידה ימשיך להוציא לפועל פעילויות טרור נגד ארה"ב". בתוך כך, מעריכים בכירים ביטחוניים בוושינגטון כי לפחות עוד 12 מנהיגים בכירים של אל-קאעידה מסתתרים בפקיסטן.

החשש האמריקני הנוסף הוא מפיגועים בשטחים עויינים באפגניסטן ובפקיסטן, וכן בעיראק, כוויית ובשאר מדינות המפרץ - בהן ישנה נוכחות של כוחות צבא של ארה"ב. משרד החוץ בוושינגטון פירסם הנחייה לאזרחי המדינה בכל העולם ש"לא לצאת מהבית, ולא להסתובב ברחובות" במדינות ובאיזורים המועדים לפורענות. גם ראש ה-CIA, לאון פאנטה, הצטרף לאזהרות ואמר היום כי "בן לאדן מת, אל-קאעדה לא".

בעקבות הסיכול, הודיעו כוחות הטליבן בפקיסטן כבר הבוקר כי נשיא פקיסטן, אסיף עלי זרדרי, "יהווה את המטרה הראשונה שלנו". הטליבן איים גם לבצע התקפות נוספות על בסיסים של הצבא הפקיסטני ושל צבא ארה"ב במדינה: "אתרים אמריקאיים יהוו המטרה השנייה שלנו, אחרי שנסיים עם פקסיטן", אמר היום דובר הטליבן, אסנולה אסאן.

כוננות שיא בבריטניה; דריכות באיראן

גם ברחבי אירופה החשש מפעילויות נקם של אלקעידה, מוסיף להתגבר. כך למשל, גופי הביטחון בבריטניה העלו אתמול את הכוננות ברחבי המדינה, תוך התייחסות של מומחים ביטחוניים לכך ש"אין ספק" שאל-קעידה ינקום. שרת ההגנה הבריטית, ליאם פוקס, הורתה לצבא הבריטי לשמור על "דריכות מירבית" בכל בסיסיו.

"זה רק עניין של זמן עד שתתבצע פעולת נקם", אמר ג'ון גרסון, מומחה לטרור במרכז ללימודי ביטחון באוניברסיטת לונדון, אשר מומחים נוספים ברחבי ההמלכה מצטרפים לעמדתו. גם ראש ממשלת בריטניה הצטרף לקולות המזהירים, בעודו מציין אתמול כי "נצטרך להיות דרוכים בשבועות הקרובים".

אפילו באיראן הועלתה הכוננות במסגרת החשש מפיגוע נקם של אל-קעידה, כאשר המשטרה והצבא במדינה מעבים את מערכי השמירה והפיקוח בכל רחבי המדינה, ומציבים מחסומים בנקודות מפתח. גם במדינות ערביות רבות קיבלו את דבר הידיעה על מותו של בן לאדן בחשש - תאים רבים של ארגון אל-קעידה פועלים בשטחן, והחשש הוא מהוצאת פעילות נקם על ידי אחת מגרורותיו.

ומי מגנה? החמאס והאחים המוסלמים

תנועת האחים המוסלמים יצאה הלילה בהודעה המגנה את חיסולו של בן לאדן, כך מדווח בגלי צה"ל. מתנועת האחים המוסלמים נמסר כי "יש להעמיד פושעים לדין צדק ולא לחסלם". "המוסלמים סובלים ממסע צלב תקשורתי שמזהה את האיסלאם עם הטרור ומציג את המוסלמים כתוקפניים", נכתב בהודעת הארגון, "והנה הודיע נשיא ארה"ב שכוח מיוחד הרג את השייח בן לאדן, יחד עם אישה ואחד מילדיו".

גם בחמאס גינו היום בחריפות את חיסולו של בן לאדן, כאשר ראש ממשלת חמאס בעזה אסמאעיל הניה, הודיע כי "ההתנקשות היא המשך המדיניות האמריקנית של שפיכות דמים". בתוך כך, פרסמו אתרי אינטרנט המזוהים עם ארגוני ג'יהאד עולמיים הודעות המכירות במותו של בן לאדן, אשר גם כונה באתרים רבים "גיבור", "מוביל הדרך" ו"המפקד". במספר אתרים נכתב כי הגיעה העת לנקום את מותו.