חיסול בן לאדן: גוברים הקולות ליציאת ארה"ב מאפגניסטן

ארה"ב הוציאה עד כה 400 מיליארד דולר על המלחמה במדינה שאליה פלשה ב-2001

חיסולו של אוסמה בן לאדן חיזק את הקריאות באפגניסטן לפינוי מהיר יותר של חיילי ארה"ב מהמדינה, מסרו כמה דוברים רשמיים בוושינגטון, שהעריכו שהמשימה האמריקנית במדינה זו עשויה להיות אכן מצומצמת יותר בכוח אדם.

הנשיא האפגני חאמיד קרזאי אמר שחיסול בן לאדן סמוך לבירת פקיסטן שלשום מצדיק את התנגדותה הגוברת של ממשלתו לפעילות המבצעית של הכוחות האמריקניים במרחבי הכפר של המדינה.

"אוסאמה לא שהה באפגניסטן. הם מצאו אותו בפקיסטן", אמר קרזאי. "המלחמה בטרור לא מתנהלת בכפרים האפגניים, אלא במקלטים של הטרור מחוץ לאפגניסטן".

מותו של מנהיג אל-קאעידה עשוי לגרום לכוחות האמריקניים לעבור מפעילות נגד מעוזי הטליבאן, שמחייבת פריסת כוחות קרקע גדולים, לפעילות אנטי-טרוריסטית מצומצמת יותר שמבוססת על פשיטות קומנדו נגד מנהיגי המורדים במדינה זו, כך לפי פקידים אמריקנים יודעי דבר. אותם פקידים מסרו שמותו של בן לאדן מקרב את ארה"ב להשגת מה שהנשיא אובמה קבע כיעד העיקרי של המלחמה באפגניסטן: הבסת אל-קאעידה ומניעת שובו למדינה זו.

אך פקידים בפנטגון ובממשל האמריקני אמרו שזו תהיה טעות להסיג חיילים במהירות, משום שהדבר ישחק הישגים צבאיים שנרשמו באחרונה במאבק בטליבאן. "כשאתה מתקדם כה רחוק בשטח, טיפשי לזנוח הכול ולעזוב", אמר מקור בכיר בממשל.

תוכנית הנשיא אובמה קוראת לארה"ב להתחיל לצמצם את נוכחותה הצבאית, שעומדת כעת על 100,000 חיילים, ביולי השנה, אך אובמה ומפקדי נאט"ו שמנהלים את המלחמה לא פירטו מהו קצב והיקף הנסיגה. רוב החיילים הזרים אמורים להתפנות משטח אפגניסטן עד סוף 2014.

ארה"ב הובילה את הפלישה לאפגניסטן לפני כמעט 10 שנים כדי להפיל את משטר הטליבאן, שהעניק מחסה לבן לאדן ולמתכננים נוספים של התקפות הטרור ב-11 בספטמבר 2001. אך כל המבצעים הצבאיים במדינה זו בימים אלו מתנהלים נגד המורדים המקומיים, ולא נגד לוחמים זרים של אל קאעידה. עד כה הוציאה ארה"ב 400 מיליארד דולר על המלחמה באפגניסטן.

"כעת אין לאמריקנים סיבה להישאר", אמר אחמד שאה אחמדזאי, שכיהן כראש ממשלת המוג'הידין שנפלה כאשר הטליבאן השתלט על קאבול ב-1996.