"נמל אילת יהיה אלטרנטיבה לנמלי אשדוד וחיפה"

לקראת הפרטת נמל אילת, מנהל רשות החברות הממשלתיות מעריך שנמל אילת יתמודד על נתח של כ-20% מתנועת המכולות לארץ וממנה

"נמל אילת מסוגל להוות אלטרנטיבה לנמלי אשדוד וחיפה". כך אמר היום (ג') מנהל רשות החברות הממשלתיות, דורון כהן, בסיור לרגל הליך ההפרטה. לדברי כהן, הנמל יחזור להיות נמל מכולות שיתמודד על נתח של כ-20% מתנועת המכולות לארץ וממנה. לדבריו, ההפרטה "תשדרג את יכולותיה הלוגיסטיות של ישראל".

כמה מהגופים העסקיים המובילים במשק צפויים להתמודד במכרז להפרטת חברת הנמל ל-15 שנה, בהם קבוצת תעבורה של משפחת לבנת וקבוצת שלמה של שלמה שמלצר.

לדברי כהן, לנמל אילת יש פוטנציאל לשוב ולהיות נמל מכולות ולהגיע בתוך מספר שנים ליעד של 100 אלף TEU. בשיא פעילותו בשנות ה-60, הגיע תנועת המכולות בנמל להיקף של 60 TEU, אך מאז ירדה התנועה עד שהופסקה לחלוטין לפני שש שנים.

הסחר בנמל אילת מתבסס על יבוא מכוניות, יצוא כימיקלים וטרמינל נוסעים קטן. כ-20% מסחר המכולות של ישראל, המגיע ל-2.3 מיליון מכולות בשנה, מגיע מנמלי אסיה והמזרח הרחוק.

בדיקות שנעשו לאחרונה הראו כי יבוא מכולות מאסיה לנמל אילת עשוי להיות זול בכ-30% לעומת הובלתן לנמלי הים התיכון, בעיקר עקב הצורך לעבור בתעלת סואץ. לפי הבדיקות, עלות ההובלה של מכולה מאסיה לנמל אילת זולה בכ-700 דולר מעלות ההובלה של מכולה דומה לנמל אשדוד.