"ועדת חייק נעתרה לכל התביעות של מונופול בזק"

בתגובה חריפה במיוחד להמלצות ועדת חייק להסדרת השוק, קובע פרופ' ראובן גרונאו כי ביטול המגבלות על בזק יוביל לפגיעה ברווחת הצרכנים

פרופ' ראובן גרונאו יוצא בביקורת חריפה נגד ועדת חייק וקובע כי הוועדה פועלת להיטיב עם "מונופול בזק" ונענית לכל תביעותיו. בתגובה ששלח גרונאו לשימוע שפירסמה הוועדה, הוא טוען שאינו מצליח להבין כיצד הצעדים שעליהם ממליצה הוועדה יתרמו להגברת התחרות במשק, ומוסיף כי הם עשויים דווקא לפגוע ברווחת הצרכן.

נציין כי פרופ' גרונאו שימש כיו"ר הוועדה שהגישה המלצות ב-2008 בעניין הסדרת התחרות בשוק התקשורת. ועדת חייק עושה זאת כעת מחדש וממליצה על מדיניות שונה ממה שקבעה הוועדה שבראשה עמד גרונאו.

וכך הוא כותב: "כדי לממש מטרות אלה (של הגברת התחרות בשוק, ג.פ.) המלצתם על שלושה צעדים אופרטיביים: 1. תבוטל חובת ההפרדה המבנית בתחום הנייח ובתחומים אחרים בענף התקשורת (פרט לטלוויזיה הרב-ערוצית). 2. הפיקוח על המחיר הקמעונאי של חברת בזק יהיה בשיטת קביעת תעריף מרבי ולא בשיטת קביעת תעריף קבוע. 3. יוקם שוק סיטונאי שבו בעלי רישיון מפ"א כללי ייתנו שירות ויאפשרו שימוש בכל התשתיות הנדרשות על מנת לאפשר פעילות של בעלי רישיונות אחרים באספקת שירותים ללקוחות קצה.

"למותר לציין שהמלצות אלה (ובעיקר שתי ההמלצות הראשונות) מהוות מהפך במשטר ההסדרה של ענף התקשורת, משטר שהוביל את הענף במשך 17 שנות קיומו להישגים שאין להם אח ורע בענפי השירותים הציבוריים האחרים בישראל. מאחר שעד כה לא פורסמו דיוני הוועדה, התשתית העובדתית שהובילה לגיבוש ההמלצות, עמדות הצדדים שהופיעו בפני הוועדה וחוות הדעת של הרגולטורים מחו"ל שאיתם נועצתם, אני מתקשה להבין את הלך המחשבה, או לחלופין, את התמורות בשוק התקשורת בשלוש השנים האחרונות, שהובילו לגיבוש ההמלצות. התקשיתי עוד יותר להבין כיצד ההמלצות נגזרות מהמטרות שהצבתם לעצמכם. לבסוף, אני חרד שבניסיון למימוש המטרות החדשות, לא תינתן תשומת לב מספקת למימוש המטרות שלשמם הוקמה הוועדה -'בחינת מבנה תעריפי חברת "בזק" ועדכונם וקביעת תעריפי השירותים הסיטונאיים בתחום התקשורת הנייחת', ותיפגע רווחת הצרכן".

גרונאו ממשיך וטוען כי "בשלוש השנים שחלפו מאז הגישה ועדת התחרות את המלצותיה התממשו מרבית תחזיותיה. פעילות נמרצת של משרד התקשורת הביאה להורדת חסמי הכניסה בשוק הנייד, ואנו על סף עידן חדש שבו, ניתן לקוות, תתחדש התחרות האגרסיבית בתחום המחירים בשוק זה. התחרות בשוק הנייח העמיקה וחלקו של המונופול בטלפוניה הנייחת במגזר משקי הבית הצטמצם.

הצרכן צריך לדאוג

"המלצות הביניים אינן מפרטות כיצד שתי המלצותיה האחרות של הוועדה, ביטול ההפרדה המבנית בתחום הנייח וביטול מחיר המינימום בטלפוניה הנייחת, משרתות את מטרות התחרות ואת רווחת הצרכן. מחיר מינימום בטלפוניה הנייחת חל רק על התעריפים שבפיקוח, דהיינו על תעריפי המונופול. הסרת מגבלות התמחור של חברת "בזק" בוודאי לא תיטיב עם מתחרותיה של "בזק" בשוק הטלפוניה, וספק אם תיטיב עם משקי הבית. אי אזכורם בהמלצות הביניים של עדכון התעריף המרבי הנוכחי ותוואי עדכונו העתידי צריך להדאיג את הצרכן הישראלי.

"אך משקי הבית צריכים להיות מודאגים אף יותר מהסרת חסם המינימום מתעריפי הטלפוניה במגזר העסקי. הרגולטור האנגלי שהיה ער לכל סוגי ההפליה הנסתרים מן העין חשב שהפתרון היחידי לבעיה הוא הפרדה מבנית בין אספקת התשתית ואספקת השירותים. רשויות תקשורת אירופאיות נוספות תכננו צעדים דומים. וועדת התחרות חשבה שהפתרון שהציעה, אף שהוא פחות דרסטי, עונה לבעיה. אתם הולכים בדרך ההפוכה. במקום להשית על בעלי התשתיות מגבלות שיבטיחו את איזונו של המגרש, בחרתם להיעתר לכל תביעות המונופול", מסכם גרונאו.

גורמים בוועדת חייק אמרו בתגובה: "יש לנו הרבה כבוד לפרופ' גרונאו, גם אם לא תמיד מסכימים עם דעותיו. לכן אין בכוונתנו להגיב על דבריו המבוססים על תפיסת שוק שהייתה קיימת אולי לפני 4 שנים בימים שבהם ישב כיו"ר ועדת התחרות. שוק התקשורת הוא שוק דינמי וייתכן כי דעתו זו נובעת עם היכרותו את השוק שהיה קיים בעבר".