קבוצת טרנדליינס מגייסת קרן של 10 מיליון דולר

3 מיליון דולר כבר גויסו, כאשר הרוב הגיע מהקהילה היהודית במרילנד, ארה"ב ■ הקרן תבצע השקעות המשך בחברות בוגרות חממה

קבוצת טרנדליינס מגייסת קרן הון סיכון חדשה לתמיכה בהשקעות המשך בחברות הבוגרות של החממות הטכנולוגיות שלה - מופ"ת ביהודה מקריית ארבע ומשגב ונצ'ר - כך נודע ל"גלובס".

הקבוצה מתכננת לגייס 10 מיליון דולר, כאשר 3 מיליון דולר מתוכם כבר גויסו. החברה מעריכה כי את יתרת הסכום היא תוכל להשלים בתוך שנה.

הקרן החדשה, Maryland/Israel Trendlines, הוקמה ברובה באמצעות קרנות משפחתיות או משקיעים פרטיים מהקהילה היהודית במרילנד, בשיתוף המרכז לפיתוח עסקי מרילנד-ישראל. הגיוסים הבאים יכללו גם קהילות אחרות.

לדברי סטיב רודס, מנכ"ל ויו"ר משותף בטרנדליינס: "המשקיעים היהודים פתוחים יותר לשמוע על ישראל ולכן אנחנו פונים אליהם, אבל השיקולים שלהם הם עסקיים נטו. הם נלהבים מההצלחות של ההיי-טק בישראל, ממודל החממות וכן מהרקורד שלנו. גייסנו לחברות שלנו 120 מיליון דולר עד כה".

הקרן תתמקד בהשקעה בחברות מן החממות של טרנדליינס, אך תוכל גם להשקיע בפרויקטים אחרים בתחומי הביומד, הקלינטק והחקלאות. אורך החיים שלה יהיה 10 שנים.

"ברוב המקרים הקרן תיכנס להשקעה כבר בשלב הקמת החברה ותיקח 10% ממנה, כשהחלק של החממה יהיה 40% נוספים (היתר ייוותרו בידי היזם)", מסביר רודס את מודל ההשקעה של הקרן. היא תממן, ותנסה לעשות זאת עם משקיעים אחרים, את סבב הגיוס הראשון אחרי היציאה מהחממה. כמו-כן היא תוכל להשתתף בסבב השני ואולי גם השלישי, אם יידרש, כדי לשמור על חלקה. עבור כל דולר שיושקע בתחילת הדרך, תשמור הקרן 3-5 דולרים בצד כדי שתוכל לבצע השקעות המשך בחברות הפורטפוליו".

המודל יאפשר לבזר סיכונים

רודס מודע לכך שקרן של 10 מיליון דולר היא קטנה מכדי להיות כלכלית, שכן קשה לה לבזר סיכונים. המודל המשלב את החממות אמור לפתור זאת. "השקעתה הראשונה של הקרן ממונפת על-ידי כספי המדען. כמו-כן, החברות שאנחנו בוחרים לחממה יכולות להגיע לשוק בתוך זמן קצר, ולכן רוב המשקיעים של השלב הראשון לא מידללים מדי.

"כך הקרן יכולה להשקיע בשלב מוקדם ובסכומים נמוכים, ולפזר את ה-10 מיליון דולר האלה על-פני 10-15 חברות, ועדיין ההשקעה בכל חברה תניב אחזקה משמעותית". הקרן מקבלת מטרנדליינס תשתית של ניהול בחינם.

* עדיין לא רשמתם אקזיט או גיוס גדול באחת החברות. איך הגיבו לכך המשקיעים?

רודס: "זה בדרך. הבאנו כמה חברות למכירות הולכות וגדלות, וחברה אחת בשם Immunovative לשלב IIb של הניסויים הקליניים. יש לנו שתי חברות שעובדות על אקזיטים".

טרנדליינס היא חברת ייעוץ שהפכה לחברת ניהול השקעות, והיא מנהלת כיום 14 מיליון דולר, המושקעים בחברות בוגרות החממות מופ"ת ומשגב. "אם מוסיפים לזה את ההלוואות ומענקי המדען הראשי, אנחנו בעצם מנהלים 55 מיליון דולר", אומר רודס.

טרנדליינס מתכננת להשקיע, בצד הקרן החדשה, בחברות הנמצאות בחממה. "אנחנו מקימים 10-12 חברות חממה בשנה וקשה לנו להשתתף בהשקעות ההמשך של כולן, לכן אנחנו מגייסים את הקרן", אומר רודס.

הפורטפוליו של טרנדליינס כולל בין היתר את החברות Virtual Ports, Stimatix, ETView, Solchip וכן צבר של חברות בתחום הקרדיולוגיה.

הקרן החדשה לא תשקיע כנראה בחברות הבוגרות שבפורטפוליו שלה, שכן הן אינן מתאימות למודל העסקי שלה - השקעה בחברות עם הקמתן.

טרנדליינס
 טרנדליינס