היום: האו"ם צפוי להאשים את קדאפי בביצוע פשעי מלחמה

התובע הכללי בבית הדין בהאג צפוי להציג היום למועצת הביטחון באו"ם את ממצאי חקירתו בנוגע לפשעי המלחמה שביצע מועמר קדאפי בלוב ■ "פשעי המלחמה בוצעו כחלק ממדיניות"

התובע הכללי בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג אמר השבוע כי "ישנה קרקע סבירה להאמין שכוחותיו של מועמר קדאפי ביצעו פשעי מלחמה או פשעים נגד האנושות מאז החלה המתיחות בלוב בפברואר".

"משרד התובע הכללי צפוי להגיש בקשה ראשונה לצווי מעצר" בשבועות הקרובים, כך התבטא התובע הכללי, המשפטן הארגנטינאי לואיס מורנו אוקמפו, בדיווח שהעניק למועצת הביטחון של האו"ם.

על פי אוקמפו, ריאיות שנאספו על ידי משרדו מצביעות על כך ש"כוחות הביטחון של מועמר קדאפי תקפו בכוונה אזרחים לא חמושים ובכך ביצעו פשעים כנגד האנושות", וכן על "קיומו של קונפליקט מזויין בלוב, במסגרתו בוצעו פשעי מלחמה". הדוח התבסס על 45 ריאיונות עם מקורות שונים, ביקורים ב-10 מדינות שונות וניתוח של יותר מ-569 מסמכים.

"בוצע ירי לעבר מפגינים לא חמושים", נכתב באחד ממסמכי החקירה, תוך הדגשה כי יותר מ-500 אזרחים תמימים נהרגו על ידי כוחותיו של קדאפי בחודש פברואר בלבד. "ניכר כי פשעי המלחמה בוצעו כחלק ממדיניות ברורה".

מועצת הביטחון של האו"ם אישרה לאוקמפו לקחת על עצמו את החקירה, כאשר הוא עתיד לדווח על ממצאיו הסופיים היום, ה-4 למאי. ההשערות הרווחות גורסות כי קדאפי, יחד עם משפחתו וסייעניו, יואשמו בביצוע פשעים, ויידרשו להסגיר עצמם למעצר בינלאומי לטובת משפט בבית הדין בהאג.