התעשיין גד פרופר לממשלה: "לילה אחד אל תחשבו על בחורות וברצלונה-ריאל - תחשבו על הדולר"

(עדכון) - בלחץ התעשיינים: שר התמ"ת שמחון מצהיר על "תוכנית חירום להצלת היצוא" ■ עמי אראל: "צריך להכות בספקולנטים" ■ שרגא ברוש: "עשרות אלפי אנשים כאן יפוטרו; נתניהו מכר בחייו רק רהיטים" ■ שטייניץ הוזמן לכנס החירום של התאחדות התעשיינים - אך לא הגיע

התאחדות התעשיינים קיימה היום (ד') כנס חירום רב משתתפים על רקע הירידה המתמשכת בשער הדולר והייסוף בשקל - אתר "גלובס" העביר בשידור חי את הכנס, בו השתתפו שר התמ"ת שלום שמחון, נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, יו"ר מכון הייצוא עמי אראל ועוד. לקראת הכנס, הונח לכבוד שר האוצר יובל שטייניץ "כיסא ריק", בנימוק שהוא הוזמן לכנס אך בחר שלא להגיע אליו.

שר התמ"ת שלום שמחון, אמר כי "לא באתי הנה להיות שק חבטות, אלא כדי להזדהות איתכם, באתי לנסות לתת תשובות. כחבר ממשלה אני מודע לזה שיש משבר, השאלה מה ניתן לעשות איתו עם הנתונים הקיימים. אין ספק שהיצוא הוא הקטר של המשק הישראלי, בלי ייצוא תהיה כאן מדינה שונה בתכלית ותהיה רחוקה מהמקום שהיא ראויה להיות בו. אסור לנו לעמוד במקום ולכן, הכנס הזה הוא כנס נכון, נעשה בזמן ואני מקבל לגמרי את מה שנאמר פה.

לדברי שמחון, "גם אם הממשלה חושבת שהמשק במצב טוב, אין זמן מתאים יותר לטפל במשבר הנוכחי כמו עכשיו וזה הזמן ליצור עסקת חבילה נוספת שתתן פתרון למשבר הנוכחי. חייבים לומר ביושר עם זאת, שאי אפשר להתנהל כאילו אנו מנותקים מהעולם, אך הקלות ליצואנים בארץ ובחו"ל עם תוכניות ממשלתיות זה בהחלט פתרון שבידינו, ולחלקו אני לא צריך את שטייניץ ולחלקו אני כן צריך ואז להגיע להחלטת ממשלה מסודרת.

"צריך להיכנס לדיונים ולהידברויות להשגת תוכנית מסודרת עם היגיון, שממשלת ישראל תדע ליישם ולבצע. אני חושב שאם תהיה תוכנית ריאלית וברת השגה, בה אפשר ללחוץ את הממשלה לעשות אותה, צריך להוביל אותה".

בשל לחץ התעשיינים שמחון הצהיר בסוף דבריו כי יפעל להשקת תוכנית חירום להצלת היצוא ויאיץ את קידומה בתוך שבועיים: "אני אפנה לראש הממשלה ואבקש ממנו שתוך שבועיים יקיים דיון בממשלה שבו יהיו התעשיינים והיצואנים שותפים כדי לדון בפתרונות. אתחיל לעבוד על זה מחר בבוקר וברור לי שזה אמור לעלות כסף. אני מוכן להוביל גם תוכנית סיוע, במגבלות שלי, כדי לסייע ליצואנים בטווח הקרוב. אני מקווה שהיא תצלח ואקדם אותה מול ראש הממשלה, כי אחרי הכל הוא השר הכלכלי הבכיר של ישראל".

שרגא ברוש: "עשרות אלפי אנשים בתעשייה יפוטרו"

רובי גינל, ראש אגף מחקר וכלכלה בהתאחדות התעשיינים, הציג נתונים על התפתחות התחזקות השקל מול הדולר: לדבריו, וכפי שנחשף ב"גלובס" באפריל, התעשיינים חוששים מפני האטה בענפי התעשייה במשק בשל הרחבת פעילות של מפעלים ישראליים מעבר לים. לדברי שרגא ברוש, "מי שהולך לחו"ל - לא חוזר. אנחנו בארץ, אבל הלקוחות וחומרי הגלם נמצאים בחו"ל. אנשים כאן יילכו הביתה והרבה - בעשרות אלפים, ואחרים לא יבואו במקומם".

ברוש אמר בתחילה, כי "אני מצטער שהכסא של שר האוצר נשאר מיותם, הזמנו אותו, טרחנו להסביר לו שנשמור עליו מפני תקיפות כדי שיישמע את מה שיש לכם להגיד - הוא בחר שלא לבוא ולהשאיר אותנו באי-ודאות. יכול להיות שיש לו את הפתרונות והיה מאוד כדאי שנשמע אותם".

לדבריו, הוא ביקש מראש הממשלה לדון בבעיית הדולר ועד רגע זה הממשלה לא עשתה דבר בנושא. ברוש אמר כי הוא לא מתכוון לשקוט ולנוח עד שממשלת ישראל תעשה פעולות אקטיביות לטיפול בכושר התחרות של היצוא הישראלי. ברוש לא פיספס הזדמנות לעקוץ את ראש הממשלה נתניהו ואמר כי "מי שמנהל היום את המדיניות הכלכלית של ישראל לא מכר בחייו כלום מלבד רהיטים". (ברוש התכוון לעברו של נתניהו כאיש מכירות בחברת הרהיטים רים).

ברוש ציין, כי "יש פרדוקס. אנחנו רואים את הגרפים ומנגד שומעים איך במשרד האוצר מתבשמים מנתוני הצמיחה והעלייה ביצוא, אבל אנחנו מודאגים. השווקים מצטמצמים, הווחיות נשחקת וכך גם היכולת להתחרות אבל אנחנו עדיין מוכרים, משחקים במשחק. כל זאת כשברקע גם חומרי הגלם עולים ויש ייסוף קשה בשקל.

"צריך להכות בספקולנטים"

עמי אראל אמר כי "יש לנו קושי מול הממשלה וזה ששר האוצר איננו פה זה חלק מהבעיה. הממשלה עשתה מעט מאוד, אם בכלל. גם החלטות שקיבלה היא לא טורחת ליישם אותן. הממשלה קיבלה בינואר החלטה לשים מס על תושבים זרים לעצור את הספקולציה ועד היום זה לא הגיע לדיון בשום ועדה - חצי שנה של רווחיות היצוא התבזבזה".

אראל הוסיף, כי "אם לא ייעשה מעשה שכתוצאה ממנו יברח מכאן מטבע זר - לא נוכל להתגבר על הבעיות. הדרך לעשות זאת - מה שלא הולך בכוח הולך בעוד יותר כוח. כ-30 מיליארד דולר צריכם לצאת מפה ולכן צריך מיסוי גדול יותר על הזרים וזה יעשה נפלאות על כל מה שאנחנו מדברים פה עכשיו - זה לא בידינו ולא בידי בנק ישראל ורכישות הדולרים. צריך פשוט להכות בספקולנטים".

אראל אמר, כי הדבר הנכון הוא לסייע ליצואנים דרך עידוד השקעות הון. אם האוצר יכה בספקולנטים דרך מיסוי תקנות, רגולציה, או בכל דרך אחרת, אנחנו נראה בצורה עקיפה וישירה שיפור משמעותי ברווחיות של היצוא. המדינה יכולה ויודעת איך ליצור נהלים לגבי השקעות שיאפשרו פיזור של השקעות, יציאה של כסף זר מהשוק המקומי, ובהתאם סיוע ליצואנים".

אראל הוסיף, כי חייבים לפעול לעודד ייצוא ולפתוח שווקים חדשים במזרח הרחוק, ובמקביל מישהו צריך להחליט אם הוא בעד הייצוא או בעד הספקולנטים. הכסף של כולנו יושב אצל המוסדיים, וכולנו חייבים לדאוג לפנסיה של כל עם ישראל, ולכן אסור לנצל את הכסף הענק הזה- למטרות אחרות.

"אל תחשבו על איך דופקים אחד את השני - תחשבו על הדולר"

התעשיין גד פרופר, מנכ"ל אסם לשעבר, פנה לשר שמחון, נציג הממשלה בכנס, ואמר כי "מה שאתם רואים היום זה לא מה קורה ולא מה שקיים פה. כשתעשיין השקיע בכח אדם ובמכונות ומצא לקוחות והוא מגיע ל-10% רווח, הוא מבסוט. ולא כולם מגיעים לשם. אבל התעשיין הזה מייצר וימשיך לייצר, גם כשהרווח שלו יקטן, כי את ההשקעה שלו הוא כבר עשה.

"הבעיה שלו, זה כשהוא יצטרך לתכנן את ההשקעה הבאה שלו - כדי שנהיה בחוד הטכנולוגיה והיעילות בעולם - הוא לא ישקיע כי כאן הוא מסתכל כבר על המספרים שלו ומבין שהכסף על ההשקעה הזו כבר לא אטרקטיבי כאן, והוא יילך לסין, הודו ולמקומות אחרים. אלה דברים שכתובים על הקיר ואני משתגע. איך אתם לא רואים את זה? משהו כאן דפוק. לילה אחד אל תישנו ותחשבו על זה ותוכלו ממחר בבוקר למצוא את הצעדים הנכונים שצריך לעשות בגלל הדולר שנשחק. תחשבו ותקומו עם פתרונות בבוקר - אתם לא מטומטמים. כולנו למדנו כלכלה ויודעים להבין דברים, לא צריך להיות גאון גדול. לא לחשוב לילה אחד על בחורות, על ברצלונה וריאל ואיך דופקים אחד את השני בממשלה - לחשוב על הדולר".

יאיר שמיר, יו"ר התעשייה האווירית אמר כי "הממשלה מתעסקת בחארטה-בארטה והם חושבים שאנחנו בלבלני מוח - אנחנו לא מעניינים אותם אבל בקורב יש בחירות. אני מציע לכם התעשיינים לפעול כי זה הזמן. תעלו לירושלים עם העובדים שלכם ותפעילו לחץ".

התעשיין רן טוטנאוור אמר כי "אנחנו מתוסכלים, מיואשים וכל שנה סופגים ירידה במשכורת של 5% ועלייה של מחירים במים והארנונה, אנחנו לא יכולים לנצח ולהרוויח, וכך כל התעשייה שלנו עוברת לחו"ל. מה האוצר עושה? 5 שנים לא עושה כלום. יש כיום מציל אחד אבל שאזלה לו התחמושת - זה הנגיד סטנלי פישר. אני פונה לשר שלום שמחון: הגדל הקרן לסיוע לתעשיינים באופן משמעותי כאן ועכשיו. אני דורש ממך. אתה השר שלנו, זה תפקידך. תצא ותניף את הדגל הזה. לא יתכן שהממשלה לא תעשה דבר. נמאס לי מדיבורים וצריך מעשים ועכשיו".

"האוצר לא מבין שהשוק החופשי מת"

אברהם נובוגוריצקי, מנכ"ל אפריקה תעשיות מקבוצת אפריקה ישראל: "אנחנו רוצים שההשקעות יהיו בארץ ולא במקומות אחרים בעולם. לפני כל השקעה חדשה שלנו, אנו בודקים את כושר התחרות שלנו מול חו"ל, ועם שער מטבע כמו של היום - כושר התחרות שלנו נפגע". נובוגוריצקי פנה לשמחון: "אם אתה רוצה לדאוג לדורות הבאים שלנו - זה הזמן לפעול ויפה שעה אחת קודם".

יוסי פרנק לשר שמחון: "יש באוצר אנשים שעדיין חושבים שהשוק החופשי עוד חי והם לא מבינים שהשוק החופשי מת. צריך להבין שמדובר כאן במלחמה ובמלחמה כמו במלחמה, אתה לא יכול להיות הסאקר האחרון שמאמין עוד שהשוק החופשי חי וזה לא ככה בכלל. זה משחק מלחמה ואתם חייבים להבין את זה. יש תעודת הכשר להתמודד עם תנועות הון של משקיעים זרים ולפיכך, תטילו מס על תנועות הון. לשער דולר של 4 שקל לא נגיע בלי מהלכים כאלה, שהם כל כך נחוצים".

לדברי התעשיינים, מאז הרבעון האחרון של 2009 ועד לרבעון הראשון של 2011 חלה עליה של כ-9% במספר המפעלים שמרחיבים את פעילותם בחו"ל, וברבעון הראשון של 2011 חלה עלייה של כ-4%, וכ-45% מדווחות שתהיה להן פעילות עסקית בחו"ל בשנתיים הקרובות. בהתאחדות מתריעים ואומרים כי התרחבות זו באה על חשבון התרחבות ענפי התעשייה בארץ. כבר בסוף חודש מארס פורסם ב"גלובס", כי התעשיינים מזהירים מפני נזקים בהיקף 3.4 מיליארד שקל ליצוא הישראלי בגלל התחזקות השקל והם חזרו על החשש הזה גם היום.