הבהלה נמשכת: בנקים מרכזיים קונים זהב ב-6 מיליארד ד'

הבנקים המרכזיים במקסיקו, רוסיה ותאילנד רכשו זהב בכמויות גדולות בתחילת השנה ■ הזהב עלה מתחילת השנה ב-6.8% ■ סך אחזקותיו בעולם מוערך בכ-30,523 טון

הבנקים המרכזיים במקסיקו, רוסיה ותאילנד ביצעו בפברואר ומארס רכישות של זהב המוערכות ב-6 מיליארד דולר, כתוספת לעתודות הזהב שלהן. זאת, כאשר מחיר הזהב מוסיף לעלות, ונסחר סביב 1,522 דולר לאונקייה.

הבנק המרכזי במקסיקו קנה 93.3 טון מטריים של זהב מאז ינואר, תוך הגדלת אחזקותיו בהיקף 6.9 טון ל-100 טון זהב. גם הבנק המרכזי ברוסיה הגדיל אחזקותיו מ-18.8 טון ל-811.1 טון זהב בחודש מארס, בעוד הבנק המרכזי בתאילנד הרחיב את אחזקות הזהב שלו מ-9.3 טון ל-108.9 טון באותו החודש.

הבנקים המרכזיים מרחיבים את עתודות הזהב שלהם בפעם הראשונה מזה דור, כאשר רכישות של המתכת היקרה על ידי מיליארדרים דוגמת ג'ון פולסון ממשיכים לתרום לעליית המחיר של אונקיית זהב, אשר משלים את רצף העליות הגדול ביותר שלו מאז שנת 1920. רכישות בהיקפים דומים בוצעו לאחרונה בשנת 1980, כאשר מחיר הזהב עלה אז לשיא תקופתי של 850 דולר לאונקייה, ולאחר מכן נפל מתחת לרף המדובר לרוב התקופה במשך שני העשורים הבאים.

"לבנקים המרכזיים יש סיבה טובה לרכוש זהב", אמר פטר מוריסי, פרופסור למנהל עסקים באוניברסיטת מרילנד ולשעבר יועץ כלכלי בממשלת ארה"ב. מוריסי הוסיף כי "הדולר אינו אפיק השקעה בטוח לגיבוי. שיקולי תקציב וחובות מעודדים את הבנקים המרכזיים לברוח לזהב".

מחירי הזהב למסירה טיפסו ב-2 למאי לשיא כל הזמנים של 1,577 דולר לאונקייה במסחר האלקטרוני, כאשר החוזים העתידיים נסחרים כעת סביב 1,522 דולר לאונקייה, ומחיריהם עולים קלות. מחירי הזהב עלו מתחילת השנה ב-6.8%, ומצטרפים ל-10 שנים של עליות במחיר של המתכת היקרה.

נציין כי מאז שנת 2009, גם מדינות כדוגמת הודו, סרי לנקה ובנגלדש רכשו כמויות גדולות של זהב. הזהב מהווה יותר מ-70% מסך העתודות של ממשלות ארה"ב וגרמניה, המחזיקות בכמויות הגדולות ביותר של זהב בעולם. סך האחזקות של ממשלות וגופים ממלכתיים בינלאומיים כדוגמת קרן המטבע הבינלאומית (IMF), מוערך בכ-30,523 טון זהב בחודש אפריל, כך על פי מועצת זהב העולמית.