הפרוטוקולים של משפט קצב: יחימוביץ' - "ידעתי שהוא עבריין מין"

ערב הדיון בעליון בערעור קצב, התיר המחוזי לפרסום את העדויות של חלק מעדי התביעה ■ אביה של המתלוננת ה': "היא אמרה לי שהנשיא שולח ידיים" ■ קצב: עיתוי הפרסום תמוה

‎‎‏"א' ממשרד התיירות אמרה לי שמערכת היחסים שלה עם משה קצב בעייתית, היא סיפרה לי שמר קצב שולח ידיים ארוכות. כשהיא סיפרה לי על האירוע של שליחת הידיים היא הייתה מאוד נסערת" - כך העיד הגרפולוג שאול הללי, שעמו באה א' להתייעץ, במסגרת עדויות התביעה במשפטו של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, שהורשע בסופו של דבר בשני מעשי אונס ובעבירות מין נוספות.

עדויות עדי התביעה פורסמו היום (ה') בהוראת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, לבקשת "גלובס" וכלי תקשורת נוספים. בית המשפט אסר לפרסם את עדויות המתלוננות עצמן, אך התיר את פרסומן של עדויות יתר עדי התביעה, ובשבועות הקרובים יפרסם גם את עדויות עדי ההגנה, כולל עדותו של קצב עצמו.

‎‎‏"א' התביישה"

‏ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) סיפרה בעדותה על פגישותיה עם א' מבית הנשיא ועם א' ממשרד התיירות בתקופת חקירת המשטרה, ותיארה את התלבטויותיה של א' האם לספר לחוקרים שעברה אונס.

"נפגשנו בבית קפה בקניון", סיפרה יחימוביץ' על פגישתה הראשונה עם א' ממשרד התיירות. "היא סיפרה לי על מסכת של הטרדות מיניות, תקיפות מיניות. היו 3 פרטים שחזרו על עצמם שוב ושוב במהלך השיחה, אלה פרטים שהיא הדגישה שהיא לא סיפרה בחקירתה במשטרה, והיא הייתה מאוד מיוסרת ומודאגת מכך שהיא לא סיפרה את כל האמת".

‏לדברי יחימוביץ', "היא סיפרה לי על 3 אירועים, שהיא הייתה איתו בחדר במלון ועלתה לחדר. בדיעבד, כשהיא חזרה לזה, היא סיפרה שהיא נאנסה שם. אלה דברים שהיא לא ששה גם לספר לי. לקח לה זמן להגיד את המילה 'אונס' או 'חדירה' - זו מילה שהיא לא יכולה לומר. מבחינתה, העובדה שהיא התפתתה לעלות לחדר במלון הייתה קטסטרופלית מבחינת רגשי האשם שלה. החדירה זה בכלל היה דבר מפלצתי בעיניה, אלה היו דברים שהיא התביישה בהם, פחדה מתגובת הסביבה".

‏יחימוביץ' סיפרה גם על פגישתה עם א' מבית הנשיא: "הפגישה התקיימה במשרדו של היחצ"ן נסים דואק. הפגישה עם א' נמשכה שעות ארוכות, שבהם היא פירטה מסכת, שמעתי ממנה סיפור ששיכנע אותי".

יחימוביץ' דחתה את הטענה כי מאחר שנפגשה עם 3 מתלוננות בתיק, קיים חשש שהיא העבירה אינפורמציה ביניהן. "חד-משמעית לא. ברור לי לחלוטין שזה גם אסור וגם מחבל בחקירה, זה לא עלה על דעתי לרגע אחד, לא הייתה העברת אינפורמציה בין השלוש. לא רציתי לזהם את העדות שלהן. האמנתי וגם היום אני יודעת בוודאות גמורה שמדובר בעבריין מין סדרתי", אמרה.

‎‎הערות, חיבוקים וליטופים

‏ירון ארמוזה, ידידה של א' ממשרד התיירות, תיאר כיצד א' שיתפה אותו בהתנכלויותיו של קצב כלפיה. "היא סיפרה שהוא התחיל איתה במחמאות, היה מחמיא לה בצורה שהיא ממש לא הרגישה עם זה טוב. לאחר מכן הוא התחיל עם הטרדות מילוליות, אני חולם עלייך הרבה בלילות, בואי נהיה כזוג. לאחר מכן גם התחילו נגיעות פה ושם. הרבה פעמים הוא ביקש ממנה לבוא עם חולצה עם כפתורים, ושהיא תפתח כפתור אחד".

לדבריו, "היא גם סיפרה לי על סיטואציה שהייתה בלשכה, שהוא השכיב אותה בכוח, של תקיפה כלשהי בלשכה. היא תמיד הייתה אומרת, הוא עשה מעשה שלא ייעשה, היא אף פעם לא נכנסה למילה עצמה".

‏אביה של ה' מבית הנשיא, שבעניינה הורשע קצב במעשה מגונה, סיפר בעדותו כי בתו "באה להתייעץ אתי באופן אישי, ואמרה שהיא נתקלת בעבודתה גם ברמזים מילוליים וגם בשליחת ידיים, שהקשר שהנשיא מעוניין בה הוא מעבר לעבודתה. היא אמרה שהנשיא מעיר לה הערות מילוליות ושולח אליה ידיים, ושאלה אותי מה לעשות".

מ"ש, ששימש כנהג של גילה קצב, פגש את ל' מבית הנשיא מיד לאחר שיצאה מלשכתו של קצב לאחר שהותקפה על-ידו והייתה נסערת ונרגשת. "היא הייתה לחוצה ומתוחה, אמרתי לה: 'קרה משהו?' היא אומרת לי: 'אני חייבת לספר לך משהו', והיא סיפרה לי שהנשיא חיבק אותה וליטף אותה, והדגימה איך הוא עשה את זה. אני הייתי בשוק. היא תיארה לי שהוא חיבק אותה ונשען לה על הצוואר. היא הדגימה עלי שהוא חיבק אותה חזק מקדימה, לחץ אותה גוף אל גוף, ונצמד אליה לצוואר עם הראש".

הפגישה עם דיין

‏העיתונאית אילנה דיין סיפרה בעדותה כי בשנת 2005, בעת שעשתה קניות בסופר-פארם, ניגשה אליה אשה שבזמנו לא ידעה את זהותה וסיפרה לה כי קצב הטריד אותה מינית. בהמשך התברר לדיין כי מדובר ב-א' ממשרד התיירות.

"לא ידעתי איך קוראים לה, והיא לא הסכימה לומר איך קוראים לה. השיחה הייתה מאוד קצרה, והיה ברור לי מהדברים שאמרה שהיא מדברת בהקשרים של הטרדה מינית או עבירות מין שביצע קצב כלפיה", העידה דיין, שהסבירה כי לא פנתה למשטרה מכיוון שלא היו בידיה פרטיה של א'.

"הדבר היחידי שעשיתי, מאחר שידעתי באיזה אזור היא גרה, שמצאתי את עצמי מסתובבת שם ואמרתי 'אולי אני אתקל בה', כי כן זכרתי איך היא נראית. זה היה לפני שהתפוצצה הפרשה", סיפרה דיין.

בחקירתה הנגדית של דיין טען הסנגור, עו"ד אביגדור פלדמן, כי התחקיר בתוכניתה "עובדה" בנוגע לפרשת קצב במארס 2007 השפיע על בית המשפט וצריך היו להביא לזיכוי של קצב מחמת הגנה מן הצדק.

"אני חושבת שבאופן עקרוני", אמרה דיין, "העיתונות צריכה להביא בחשבון שמבול של פרסומים יכול לפעמים להגיע לנקודה שבה אנחנו כעיתונאים צריכים לבדוק את עצמנו, האם האינטרס הציבורי שאנחנו באים לשרת עולה במחיר גבוה. האם אנחנו בודקים עובדות? כן, האם אנחנו מצליבים עובדות? כן, האם אנחנו פועלים כבית דין? לא", סיכמה דיין את עמדתה בסוגייה.

‎‎בוכים ומדליפים

‏ניצב יואב סגלוביץ', שהיה ראש צוות החקירה בפרשה, סיפר בעדותו כי תיכנן לתעד את חקירתו של קצב בבית הנשיא הן בהקלטה והן בווידיאו, ואולם עקב מחאה מצד סנגורו של קצב דאז, פרופ' דוד ליבאי, הסכים שלא לצלם את החקירה בווידיאו.

במהלך החקירה הראשונה של קצב, באוגוסט 2006, הוא עמד על כך שיעבור על תמליל החקירה, ולכן הוזעקה חוקרת נוספת, שבמקביל להקלטת החקירה גם הקלידה את הדברים בזמן אמת, וקצב עבר על הטקסט בתום כל חקירה וביצע תיקונים.

סגלוביץ' סיפר כי בחיפוש שנעשה במשכן הנשיא נמצאו טביעות אצבע של אורי יואלי, מקורבו של קצב.

סגלוביץ' גם תקף את סנגוריו של קצב, ואת הביקורת שהשמיעו לאורך השנים בדבר הדלפות מהחקירה. "שמעתי את עורכי הדין הנכבדים מתראיינים על ההדלפות, ומדליפים תוך כדי בלי להתבלבל".

כאשר התפרץ גם קצב עצמו לדיון בנושא ההדלפות, השיב לו סגלוביץ' באולם המשפט: "הרבה כאב היה מצידך על ההדלפות, עם הרבה מהדברים גם הזדהיתי, אבל עוד לא נמצא התנין שאפשר לחבר לו את הדמעות בתיק הזה לגבי ההדלפות".

‏‎‎לשקול את המחיר

‏‎‎עו"ד אלי בן-טובים, שעמו התייעצה א' ממשרד התיירות בסמוך לפיטוריה מהמשרד, סיפר כי א' פנתה אליו "ואמרה לי שקצב הטריד אותה מינית ושהיא בתחושה שבגלל שהיא לא נעתרת לו, באה עבודתה לידי סיום".

בחקירתו הנגדית נשאל בן-טובים האם עלה בדעתו שתלונתה של א' היא לא אמיתית, ולכן הוא נמנע מלהזכיר במכתב ששלח למשרד התיירות את העובדה כי היא פוטרה, מכיוון שלא נענתה להטרדות המיניות של קצב.

"אמרתי לה תשימי את התשתית העובדתית של העניין הזה, תביאי בחשבון את המחיר שאת עלולה לשלם. אני לא נכנסתי לזה האם להאמין לה או לא להאמין לה בעניין הזה. אמרתי, אם היא חושבת, אם באמת זה היה ונכון - אז שתעשה את זה", השיב בן-טובים.

‏רמי שקלים, המרצה כיום עונש מאסר בשל עבירות מס, זומן כעד תביעה אף שמדובר בחברו של קצב, שמסר במשטרה עדות שחיזקה את טענת האליבי של קצב בנוגע לאירוע האונס במלון.

שקלים גם חתם על תצהיר במאי 2007 בתקופת חקירת המשטרה, בפני בנו של קצב, עו"ד ישראל קצב.

"ישראל שאל אותי לגבי הפגישה שהייתה", סיפר שקלים, "הוא שאל אותי לגבי תאריך מסוים, לגבי שעה. אמרתי שאני לא זוכר, והוא אמר לי מה תגיד אם אני אגיד לך שזה היה בתאריך כזה וכזה, אמרתי אני לא מתווכח איתך, והוא בא אליי עם צילום של יומן השר. הוא ביקש שאני אכתוב את זה, אז כתבתי את זה".

‏יועץ התקשורת של קצב, אמנון שומרון, מסר היום בתגובה לפרסום הפרוטוקולים כי "תמוה שימים ספורים לפני הדיון בערעור החליט בית המשפט לפרסם באופן סלקטיבי רק את עדויות עדי התביעה - ולהמשיך לאסור את עדויות עדי ההגנה".