בן לאדן ראוי לצפייה

מי שרוחו תלובה מתמונתו של בן לאדן תומך בו. למה צריך להיות אכפת איך יגיב אדם זה?

אני לא הולך לסרטי אלימות וגם לא צופה בהם בטלוויזיה, ובכלל משתדל מאוד להתרחק ממראות כאלה. ואם בכל זאת משתחלת לדיווח כלשהו תמונה מהסוג האלים, אני מיד עוצם את עיניי. ככה זה מאז שאני זוכר את עצמי. אני יודע שאצל רבים אחרים זה הפוך, תמונות כאלה גורמות להם עונג והם משלמים כדי לראות אותן בבתי-הקולנוע ובכל מקום שאפשר. לא אני.

היום נאלצתי לסטות ממנהגי. עשיתי זאת על רקע החלטת הנשיא אובמה לא לפרסם את תמונות הריגתו של בן לאדן. אני חושב שזו טעות. לאחר מכן פורסם שסוכנות רויטרס מסרה לפרסום תמונות של כמה מאנשי בן לאדן שנהרגו איתו בחדר שבו היה. כיוון שהחלטתי לכתוב על זה, היה נראה לי שאני צריך לראות במה מדובר.

אז ראיתי. בהחלט תמונות שלא אתלה בסלון ביתי או בכל מקום אחר, אבל מהמעט מאוד שראיתי בקולנוע ובטלוויזיה, לפני שהצלחתי לעצום את העיניים - ראיתי גרועות מאלה.

בכלל, דם ועצמות שבורות הפכו בשנות מסחור התקשורת והבידור ללהיט גדול ולמקור הכנסה רב דולרים ושקלים. אוהבים לגנות את האלימות, אבל אוהבים עוד יותר להציג אותה. לכן אני קצת מתפלא על שנימוק זה הוא אחד מהנימוקים לאי פרסום תמונת בן לאדן. אם יש פנים שלא נורא לראות אותן מרוסקות, אלה פניו של אדם שריסק את גופם וחייהם של אלפים ורבבות חפים מכל עוון.

רגישות מיותרת

גם הנימוק השני של אובמה לא נראה מוצדק. זה ילבה את הרוחות בעולם המוסלמי? אז מה? מי שרוחו תלובה מהפרסום הוא מוסלמי שתומך במעשיו של המחוסל. אז למה צריך להיות אכפת למישהו איך יגיב אדם כזה? והאם מישהו מאמין שבלי התמונה, הרוחות של אלה יהיו מלובות פחות?

צריך כבר להשתחרר מהחשש מפני תגובות של מוסלמים קיצונים, צריך להפסיק להתייחס אליהם כאל עדיני נפש הסולדים ממראות כאלה. אדרבה - הקנאים האלה מאוד אוהבים לראות גופות מרוסקות, אם כי של אחרים. לכן צריך וחשוב להראות להם איך נראית גופה כזאת של גיבורם ויקיר נפשם.

חשיבות הפרסום

נימוקים אלה צריכים להספיק כדי לפרסם את תמונת בן לאדן. אבל מעבר לכך, אי-פרסום התמונה שופך שמן על מדורת השמועות שבן לאדן עדיין חי. בעצם, אני מסיר את הנימוק הזה, כי עם תמונה או בלעדיה יהיו כאלה שימשיכו לטעון זאת. לא מתוך שכנוע שזה כך, אלא משום שיש להם אינטרס להשאיר את ה"אגדה" בחיים.

לנו כל זה לא צריך לשנות כהוא זה. מה שחשוב זה שהאיש מת. מה שחשוב הוא המסר שאף אחד לא יימלט מעונש. מה שחשוב הוא שמדיניות החיסולים הישראלית קונה לעצמה תומכים, בוושינגטון, בלונדון, בפריז, בכל מקום בעולם החופשי. כי אין דרך אחרת למלחמה בטרור ובטרוריסטים.

פוטו מונטאז'

אם בסופו של דבר יוחלט לפרסם את תמונת בן לאדן ההרוג, אני מציע לעשות פוטו מונטאז' שיציג את ההרוג על רקע נרצחי מגדלי התאומים. לדעתי זה יהפוך את התמונה לקצת יותר ראויה לצפייה.