צבא ה-app: חיילי צה"ל מתנהגים כמו נערים באינטרנט

הם מורידים סרטים באינטרנט, מסמסים גם מהשטח, כמעט לכולם יש פרופיל פייסבוק, והם חולים על "עספור" ■ סקר על צריכת תקשורת של חיילי צה"ל חושף: מדובר בבני-נוער

הם קרובים משחשבנו. חלפו ימי "שלחי לי תחתונים וגופיות", של תור ליד הטלפון הציבורי בשעת הת"ש ופרידות ארוכות. חיילי צה"ל חשים את עורפם באופן מוחשי, הם לא מתנתקים ממנו כמעט אף פעם, ואם בעבר זה לא היה חד-משמעי, אז היום זה כבר ברור - צה"ל הוא צבא העם יותר מתמיד, וחייליו דומים יותר בדפוסי התנהוגתם לנערים, גם לאחר שכבר הפכו לגברים מסתערים.

סקר מיוחד של משרד הפרסום "לעומק התודעה" שנערך עבור "גלובס" בדק את היקף צריכת המדיה בקרב לובשי המדים הסדירים ואת אופי התנהלותם התקשורתית. המחקר נערך במהלך החודש האחרון, על-ידי מכון המחקר פאנלס, באמצעות פאנל המשיבים האינטרנטי Panel4all, והוא מהווה מדגם מייצג של חיילים בגילאי 18-21.

לכאורה מהלך טבעי, ובכל זאת הוא מעלה שאלות על התרבות הצבאית, שהתאפיינה ביכולת העיצוב המחודשת של בניה. עד כמה הצבא ממשיך להחזיק ביכולות אלה לאור הנגישות של חייליו לטכנולוגיה? האם החיבור לבית יחזק או יחליש את צה"ל? אלה השאלות שעמן נצטרך להתמודד בשנים הקרובות.

סלולר: חייל סמס הופעתך

כלי התקשורת הנפוץ ביותר בקרב החיילים הוא הטלפון הסלולרי. החברה הפופולרית ביותר בקרב לובשי המדים היא אורנג', ולה נתח שוק של 38.5%. מצבה של אורנג' טוב גם בזירה התדמיתית. המכשיר משמש את החיילים בעיקר לשיחות (63%).

באופן טבעי, חיילים ששוהים בבסיס סגור עושים במכשיר שימוש תכוף (70%) בהשוואה לחיילים שיוצאים הביתה בכל יום (61%). חיילים שגרים בבסיס גולשים יותר בסלולרי. 13% מהם ציינו כי זה השימוש העיקרי שהם עושים בטלפון, לעומת 5% בלבד אצל כלל החיילים.

כשמשווים בין קרביים, תומכי לחימה וחיילי יחידות עורפיות, מגלים כי 80% מהלוחמים מדברים יותר מאשר מסמסים. מספר ההודעות הממוצע ששולח חייל קרבי ביום עומד על 24, לעומת 13 הודעות אצל "ג'ובניקים".

אינטרנט: הפייסבוק הוא ביתך

"העולם הדיגיטלי משמעותי יותר עבור חיילים שנמצאים בבסיסים סגורים ועבור לוחמים", אומרת שרית שטרנברג, סמנכ"ל מחקר בפאנלס, "הוא מאפשר להם 'לברוח' אל מחוץ לבסיס. הם גולשים יותר ושולחים יותר הודעות כתובות".

ובכל זאת, למרות הריחוק המחייב התחברות אלטרנטיבית לעולם, ניתן לראות כי לחיילים המגיעים בכל יום הביתה קל הרבה יותר לתחזק מערכות יחסים וירטואליות. בעוד לחיילים המשרתים בבסיס סגור יש כ-376 חברים בפייסבוק, לחבריהם בבסיסים הפתוחים יש 504, לעומת 489 לחיילים בבסיסים סגורים. לקרביים יש 380 חברים בלבד - נראה כי חבריהם האמיתיים ישנים לידם באוהל.

פייסבוק הוא אתר האינטרנט הפופולרי ביותר בקרב למעלה ממחצית החיילים מהנשאלים (53%). את רוב הקולות גרף פייסבוק בקרב החיילים שמשרתים בבסיס פתוח. לא פחות מ-92% מהחיילים הצהירו כי הם מחזיקים חשבון פעיל.

הרחק מאחורי הרשת החברתית ניתן למצוא את גוגל (14%), ואת וואלה ויוטיוב עם כ-10% לערך, לכל אחד. בהמשך הרשימה ניתן למצוא את ONE, ynet ותפוז עם אחוזים בודדים.

צבא האפליקציות
 צבא האפליקציות

טלוויזיה: נא להצדיע בהתאם

כ-80% מהחיילים מורידים סרטים וסדרות וצורכים את התוכן שלהם באופן קבוע דרך האינטרנט והסלולר, מתי שנוח להם. "החיילים, שמשמשים כסמן הימני בשוק, מצביעים בברור על התחזקות הסלולר והאינטרנט על חשבון ערוצי המדיה האחרים", אומר זיו פופלבסקי.

דפוסי הצפייה בטלוויזיה מחדדים אולי יותר מכל את השוני בין החיילים העורפיים לקרביים. אלה שיוצאים כל יום הביתה דומים הרבה יותר לכלל האוכלוסייה, והעדפתם הטלוויזיונית מזכירה את טבלאות הצפייה ולעומתם קרביים מנהלים אורך צפייה אחר. אלה מעדיפים כנראה לברוח מהמציאות וצופים הרבה פחות בערוץ 2 ביחס לכלל החיילים והרבה יותר בערוצי הסרטים וערוצי הספורט.

נטייה דומה לאסקפיזם נרשמת גם ברשימת התוכניות הנצפות. הדרמה היומית "עספור" זוכה אצל החיילים ל-20% וגוברת אפילו על האח הגדול שמסתפק ב-19%. "עספור" זוכה לאהדה רבה אצל הקרביים (37%), ואילו אצל חיילים המשרתים ביחידות עורפיות ובבסיסים פתוחים "האח הגדול" עדיין מוביל עם 25%.

36% מהחיילים ציינו כי ערוץ 2 הוא הערוץ המועדף עליהם. ערוץ 10 זוכה בקרב לובשי המדים לנתון חלש מאוד של 6%. בערוץ 1 צופים פחות מ-1% של יחידי סגולה. ברשימת התוכניות המועדפות ניתן למצוא גם את "כוכב נולד" (13%), גיא פינס (5.5%), חדשות 2 (5%) וגם "הישרדות" ו"עובדה", שלהן שיעור אהדה דומה (3%).

מוזיקה: עד מתי נוריד

רק 25% מכלל הצעירים שהשתתפו במדגם סיפרו שהם רוכשים דיסקים. 68% צופים במוזיקה ביוטיוב. אצל חיילים שמשרתים בבסיס פתוח הנתון הזה גבוה באופן דרמטי ונושק ל-80%.

57% מהחיילים מסתפקים בשידורי הרדיו (מישהו אמר "גלגלצ" ולא קיבל?), ו-60% מורידים מוזיקה באינטרנט באופן פיראטי. הורדה בתשלום היא נחלתם של מעטים - באמצעות חברות הסלולר (5%) או באתרי מסחר כמו אייטיונס (4%).

צבא האפליקציות
 צבא האפליקציות