הממשלה אישרה את העלאת שכר המינימום ל-4,300 שקל

נתניהו: "זוהי בשורה חשובה מאין כמוה שתסייע לבעלי השכר הנמוך להתמודד עם עליית המחירים"

הממשלה אישרה היום (א') פה אחד את העלאת שכר המינימום ב-410 שקל לסך של 4,300 שקל. על פי הצעת החוק, יעלה שכר המינימום בשתי פעימות: מ-3,890 שקל ל-4,100 שקל בחודש יולי הקרוב, וב-200 שקל נוספים באוקטובר 2012.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ציין בישיבת הממשלה כי "זוהי בשורה חשובה מאין כמוה שתסייע לבעלי השכר הנמוך להתמודד עם עליית המחירים, לצמצם את הפער החברתי וכן לעודד אנשים לצאת לעבודה". שר האוצר יובל שטייניץ אמר שמדובר במהלך משולב של פריסת מס הכנסה שלילי והעלאה מתונה וסבירה של שכר המינימום. "המהלך יתרום באופן משמעותי לצמצום פערים ולחיזוק מעמד העובדים החלשים בחברה".

אבל רק לפני מספר חודשים שטייניץ חשב אחרת. "אנו סבורים כי ההחלטה להעלות באופן מהיר וחד את עלויות ההעסקה עלולה לפגוע במאמצי הממשלה ואף להביא לגידול לא רצוי בשיעור האבטלה", לשון ההודעה שהפיץ אז משרדו לתקשורת. "מהלך זה צפוי לפגוע בתחרותיות של המשק הישראלי במיוחד בתקופה של התחזקות המטבע המקומי", הם הוסיפו.

התגובה ההיא של האוצר נבעה בעיקר משום שההסתדרות והמעסיקים חתמו על הסכם להעלאת שכר המינימום מבלי לשתף בו את משרד האוצר - זאת על אף שהם אלו שדחפו ליישם את מודל "השולחן העגול", במסגרתו החלטות כלכליות משמעותיות מובאות לדיון בפני נציגי ההסתדרות, המעסיקים והממשלה. בהמשך הדרך הציגו נתניהו ושטייניץ תוכנית להעלאת שכר המינימום, אולם קבעו כי היא לא תכלול עובדים במגזר הציבורי שמרוויחים מעל שכר המינימום בפועל באמצעות תוספות שונות. יו"ר ההסתדרות עופר עיני איים להשבית בתגובה את המשק, והממשלה קיבלה את ההסכם להעלאת שכר המינימום כלשונו.

שר הרווחה, משה כחלון, אמר היום בישיבת הממשלה: "העלאת שכר המינימום תוציא באופן מיידי כ-30 אלף משפחות ותעלה אותם מעל קו העוני". שר התמ"ת, שלום שמחון, הוסיף כי עיגון ההסכמון בחקיקה ולא באמצעות צו הרחבה, יבטיח את טובת העובדים ויאפשר אכיפה יעילה יותר.