מנכ"ל פריגו אחרי זינוק של 48% במניה: "יש אפסייד נוסף"

ג'ו פאפא, מנכ"ל חברת התרופות פריגו שמנייתה זינקה בשנה החולפת ב-48%, מקדיש רק חלק קטן מזמנו לשוק ההון, ולא מתרגש מאותם אנליסטים שממליצים להיפטר מהמניה

שג'ו (ג'וזף) פאפא התיישב בסוף 2006 על כיסא המנכ"ל של חברת התרופות האמריקנית פריגו , היא מכרה בהיקף של 1.4 מיליארד דולר בשנה, הרוויחה 78 מיליון דולר, ושווי השוק שלה עמד על 1.6 מיליארד דולר. רק ארבע שנים וחצי חלפו והמספרים שמציגה היום החברה שונים לגמרי.

פריגו סיימה את 2010 עם הכנסות של כמעט 2.3 מיליארד דולר, ורווח נקי של 263 מיליון דולר. במקביל, בשנה החולפת זינקה מניית פריגו ב-48%, ושוויה הגיע לשיא - 8.2 מיליארד דולר.

אבל אם שואלים את פאפא, לפריגו יש עדיין לאן לשאוף. "יש לנו אפסייד אפשרי נוסף", הוא אומר בראיון בלעדי ל"גלובס". "בשנים האחרונות צמחנו בממוצע ב-16% בשנה, והרווח הנקי שלנו גדל בקצב גבוה יותר, 47%. שיפור הרווחיות היא חלק חשוב, ויש לנו עוד יכולת לצמוח בהכנסות וברווח".

בינתיים, הטרנדים בשוק הבריאות העולמי פועלים לטובת פריגו, שהוקמה עוד ב-1887. מייסד החברה, לותר פריגו, עסק בכלל במכירת תפוחים מיובשים כשהחליט לשנות כיוון, ולעבור לעסקי האריזה וההפצה של תרופות לחנויות ברחבי ארה"ב. זהו הבסיס לפעילותה של פריגו גם היום, אם כי בסדר גודל שונה לחלוטין. החברה היא מובילת שוק ה-Store Brand OTC, מה שאומר שהיא מפתחת ומייצרת תרופות שנמכרות ללא מרשם רופא (OTC), ומשווקות תחת שמות המותגים של קמעונאיות כמו וולמארט.

עיקר פעילות פריגו הוא בארה"ב, והקשר שלה לישראל נולד ב-2005 כשרכשה את אגיס, שהייתה בשליטת מורי ארקין, תמורת 818 מיליון דולר. אגיס נסחרה בבורסה בת"א, ופריגו החליטה להמשיך את המסורת ולהיסחר גם כאן, לצד הנאסד"ק.

כמו חברות תרופות גנריות אחרות, פריגו נהנית בשנים האחרונות ממגמות שמובילות לגידול בצריכת התרופות שלה. תוחלת החיים במדינות המפותחות עולה, ואיתה עולה גם צריכת התרופות. במקביל, ממשלות שנקלעו למשבר הכלכלי, חיפשו דרכים לקצץ בתקציבי הענק, ובתחום הבריאות אחד הפתרונות היה הרחבת השימוש בתרופות גנריות, הזולות יותר מהתרופות המקוריות.

הדבר נובע מכך שתרופות גנריות זהות לתרופות שכבר נמכרות, והן משווקות לאחר שהפטנט שמגן על התרופה המקורית פוקע (או מוכח כלא תקף). כך, העלויות שכרוכות בהשקת תרופה גנרית נמוכות משמעותית, משום שמדובר בהליך פיתוח מהיר יותר, ומרגע שמשווקת גרסה גנרית לתרופה קיימת, נרשמת ירידת מחירים.

רפורמת הבריאות שקידם הנשיא האמריקני, ברק אובמה, כללה דגש על הנושא הזה, ועוררה הרבה תקוות בקרב החברות הגנריות, אבל בינתיים הנושא לא ממש מתרומם. "אני משווה את רפורמת הבריאות למשחק בייסבול", אומר על כך פאפא. "המציאות היא שיש עיכובים וזה לוקח זמן, אך בסוף המשחק חברות כמו פריגו ינצחו. אני לא רוצה להישמע יהיר, אבל אני בטוח שאנשים ירצו תרופות איכותיות במחירים שווים לכל נפש. היום אנשים רוצים מוצרים איכותיים, אבל קשה להם מאוד להשיג זאת. הרפורמה תגדיל את הנגישות גם לאנשים שאיבדו את מקומות העבודה. מבחינתי, להיות בעסק הזה של הגנריקה, זה אמון אמיתי שננצח בסוף".

- אם כך, להערכתך, הרפורמה תגדיל את פעילות פריגו בשנים הקרובות?

"אני לא יכול לנבא, אבל בסופו של יום תהיה נגישות יותר גדולה לתרופות, שזה טוב. אנשים יבינו שכדאי לעבור לגנריקה איכותית, ואני מאמין שפריגו ממוצבת היטב בשוק. אבל אני לא יכול לנחש מה יקרה בעוד שנה, שנתיים או שלוש".

מעל 44 מיליארד טבליות בשנה

לאורך הראיון עם פאפא חוזרת המילה "איכות" פעמים רבות. האמת היא שכל חברות התרופות מדגישות את החשיבות שהן מייחסות לאיכות הייצור, ופריגו אינה שונה. אבל באחרונה הרגישה פריגו את נחת זרועה של רשות המזון והתרופות של ארה"ב, ה-FDA, שהחמירה את האכיפה.

זה קרה לפני כשנה, כשהחברה קיבלה מכתב אזהרה מה-FDA בגין הפרות כללי הייצור במפעל במישיגן. בשבועות האחרונים קיבלה פריגו אישור מה-FDA לחזור לפעול כרגיל, לאחר שבדיקה חוזרת הסתיימה בהצלחה.

מהכיוון השני, פריגו נהנתה מאוד מקשיים שהערימה ה-FDA על המתחרות. בשנה שעברה, נאלצה ג'ונסון אנד ג'ונסון להסיר מהמדפים תרופה לשיכוך כאבים, ופריגו זכתה בנתחי שוק על חשבונה. קודם לכן, פשטה המתחרה Leiner את הרגל, בסופו של תהליך שהתחיל באי עמידה בקריטריונים של ה-FDA. "לחברות אחרות היו קשיים מול ה-FDA, כשזו העלתה את הרף. אנחנו עבדנו קשה מאוד להעלות את הרף שלנו, ולכן הצלחנו ליהנות מזה", אומר פאפא.

- אתה חושב שיהיו מקרים דומים בעתיד?

"אני לא יכול לדבר בשם חברות אחרות. האם ה-FDA תעלה עוד את דרישות האיכות, מכל חברה שמייצרת לארה"ב? אני מאמין שכן. כאזרח אמריקני, וכאבא, אני חושב שזה נהדר, ושכך צריך לקרות. אנחנו בפריגו מוודאים שנמשיך להשתפר ומשקיעים הרבה מאוד".

- כמה זה הרבה מאוד?

"בשנים האחרונות הוספנו עשרות מיליוני דולרים, השקעות באנשים ובהון. רק בשנה וחצי האחרונות הסכום היה כ-12 מיליון דולר, ונמשיך להשקיע".

אין ספק שאחד הסיוטים הכי גדולים של כל מנהל חברת תרופות הוא תרחיש שבו תרופה תפגע במטופלים. מעבר לפגיעה בחיי אדם או באיכות החיים, הדבר מתרגם לפגיעה בעסקים ולהליכים משפטיים יקרים.

פאפא מסכים: "עד היום יש לנו מוניטין מצוין למעלה מ-120 שנה, ואנחנו מייצרים מעל 44 מיליארד טבליות בשנה. ההנחיה שלי לעובדים היא כזאת: 'כל טבליה חייבת להיות איכותית, כי יכול להיות שהטבליה הבאה תיצרך על-ידי אבא שלך, אימא שלך או הבן שלך'".

"תמיד יכול להיות שירכשו אותנו"

פאפא בן ה-54 התחיל את הקריירה כרוקח, ובניו הולכים בעקבותיו. לאחר מספר שנים במקצוע הוא עבר לחברת התרופות נוברטיס, ואת הניסיון שלו בגנריקה הוא צבר ב-Watson, כנשיא ומנהל תפעול.

- העובדה שהתחלת כרוקח עוזרת לך ביום-יום כמנכ"ל חברת תרופות?

"אני חושב שזה עוזר. אני מבין את הפרמקולוגיה של מוצרים שונים. יש גם תרופות שעבדתי עליהן בנוברטיס, ואני מכיר עוד מלפני ההשקה. כשהן מגיעות בסייקל שלהן לגנריקה, קל לי יותר להבין כי אני מכיר אותן היטב".

- עבדת כרוקח ובשלב מסוים החלטת להתקדם לתפקיד ניהולי?

"למען האמת, מאוד נהניתי לעבוד ברוקחות. אבל תמיד רציתי להצטרף לתעשיית התרופות, שהרגשתי שבאמצעותה אפשר לעשות שינוי בחיי אנשים. הצטרפתי לתעשייה ב-1983, ומאז אני שם".

- מה השוני העיקרי בין תעשיית התרופות שאליה הצטרפת לתעשייה היום?

יש הרבה מאוד שוני, אבל בגדול יש שתי מגמות עיקריות. הראשונה היא התגברות מגמת המיזוגים והרכישות, ואני צופה עוד קונסולידציה בהמשך. השנייה היא שהשימוש בגנריקה גדל משמעותית. בשנות השמונים פחות מ-20% מהמרשמים היו גנריקה, והיום - יותר מ-70%. זאת תזוזה גדולה מאוד, וגם פה אני מצפה לראות את המשך המגמה בעתיד".

גם פריגו לוקחת חלק בחגיגת המיזוגים והרכישות. בשנים האחרונות היא רכשה לא מעט חברות, ובהן PBM, יצרנית תרכובות מזון לתינוקות, ו-Paddock, יצרנית תרופות גנריות ומוצרים ייחודיים.

האם יש סיכוי שבעתיד פריגו בעצמה תהיה הנרכשת, בידי חברת תרופות גדולה שמעוניינת להיכנס לגנריקה או להתרחב ב-OTC? "תמיד התשובה יכולה להיות כן, אבל נחכה ונראה", אומר פאפא. "עד כה אנחנו אלה שרכשנו, אנחנו פעילים ואני מאמין שנמשיך באותו אופן. יש לנו הזדמנויות גדולות למצוא עוד חברות לרכישה ולצמוח גם בלי להירכש".

- לפריגו יש נוכחות יפה בארה"ב, אבל ברחבי העולם אין לכם יתרון גדול.

"היום 20% מהביזנס שלנו הוא גלובלי, ואנחנו רוצים להמשיך לגדול מחוץ לארה"ב. אנחנו מספר אחת בתחום שלנו במקסיקו ובאנגליה, עם נוכחות גדולה בקנדה, אוסטרליה וישראל. אבל זה נכון שאין לנו נוכחות במדינות רבות, ואנחנו עובדים על זה".

- איפה מעניין אתכם להתרחב?

"בסין, ובכלל באסיה, יש לנו עניין רב. המספרים מדברים בעד עצמם: בארה"ב יש כ-4.2 מיליון לידות בשנה, ובסין פי שלושה. ב-OTC אנחנו מכוונים בעיקר לאירופה".

- אתה מרגיש שיש לחברת אמריקנית קושי להתחרות מול חברות הודיות או סיניות, שהעלויות שלהן נמוכות יותר?

"בכל מדינה יש אתגרים. אנו תמיד מאתגרים את עצמנו בשאלה האם נוכל להתחרות בתחום העלות, והתשובה היא שכן - בעיקר בעזרת אוטומציה, ואינטגרציה ורטיקלית (שליטה בכל תהליך הייצור - ש' ח' ו'). אני מאמין שנוכל להתחרות בכל מדינה בעולם, לא משנה איפה אנחנו מייצרים".

אגב, לפני שנתיים פריגו רכשה מפעל ייצור חומרי גלם בהודו, וסגרה מפעל דומה בגרמניה. במקביל, חלק מהפעילות הישראלית הועבר להודו, אך בפריגו מיהרו להדגיש את חשיבות הפעילות בישראל, וטענו שהמפעל ההודי עוסק במוצרים פשוטים יותר.

פעילות פריגו בישראל מתרכזת בדרום הארץ, בירוחם וברמת חובב, וגם היום פאפא חוזר על המחויבות של החברה לישראל. הוא מסביר כי בישראל סביבה היא "פרו-עסקית", המיסוי בארץ מיטיב עם פריגו והחברה מחויבת לנוכחותה כאן.

"יש לנו בישראל 1,000 עובדים שהם קריטיים למו"פ ולייצור שלנו בכל רחבי העולם", הוא אומר. "בנוסף, יש לנו בסיס חשוב של חומרי גלם שם. הפעילות בישראל היא חלק משמעותי באסטרטגיה שלנו". כמנכ"ל החברה יצא לו לבקר במפעלים בישראל, והוא ניצל את ההזדמנות גם לטייל בארץ. "טיילתי הרבה במסגרת עסקים והייתי במדינות רבות בעולם. אבל ביליתי חמש שעות בירושלים וזה היה אחד מהטיולים שהכי זכורים לי. בפרט התרשמתי מהעיר העתיקה", הוא נזכר.

התחרות עם טבע? "זה נהדר"

במקביל להתרחבות הגיאוגרפית, פריגו לוטשת עיניים לתחומים משיקים לפעילותה. אחרי הכניסה לשוק תרכובות המזון לתינוקות, הגיע שוק נוסף, מכשירי מדידת הסוכר בדם, אליו היא נכנסת באמצעות שיתוף פעולה.

אבל בזמן שפריגו מתרחבת לתחומים נוספים, חברות אחרות מתרחבות לתחומי הליבה שלה. באחרונה הודיעה טבע על הקמת מיזם משותף עם ענקית מוצרי הצריכה Procter & Gamble, כדי להסתער על שוק תרופות ה-OTC העולמי, שמוערך ב-200 מיליארד דולר בשנה.

פאפא לא מתרגש מהתחרות החדשה, להיפך. "בשורה התחתונה, אני חושב שזה נהדר", הוא אומר. "החברה בעלת השיווק הטוב ביותר בעולם והחברה בעלת צבר התרופות הגדול ביותר בגנריקה משלבות כוחות יחד בשוק ה-OTC הממותג - וזה יאפשר לנו יותר הזדמנויות בטווח הארוך ויותר יעדים ב-OTC".

להערכת רפי לבל, מנכ"ל פריגו ישראל וסגן נשיא בפריגו העולמית, שיתוף הפעולה של טבע טוב לפריגו בשני מישורים: הגדלת השוק בעזרת קידום עוד "סוויצ'ים" - מעבר תרופות ממעמד של תרופות מרשם לתרופות שנמכרות ללא מרשם . במקביל, להערכתו, אם טבע החליטה להיות שחקנית בשוק ה-OTC הממותג, ולמכור תרופות תחת מותג שלה ושל פרוקטר אנד גמבל, בכך היא בעצם מצהירה שאינה מתכננת להיכנס לשוק ה-Store Brand, ולייצר תרופות שיימכרו תחת מותג של הקמעונאיות.

- המניה שלכם קפצה בעשרות אחוזים והגיעה לשיא. כמה אחוזים מזמנך אתה מקדיש למשקיעים ואנליסטים?

פאפא: "אני מעריך שבין 10% ל-15% מהזמן שלי מוקדש לשוק ההון. יש לנו צוות שעושה את רוב העבודה בנושא".

ואיך אפשר להסביר את הטווח הרחב בהמלצות אנליסטים על פריגו? חלק מהאנליסטים נוקבים במחירי יעד גבוהים מאוד, בעוד אחרים ממליצים להיפטר מהמניה, ונוקבים במחירי יעד נמוכים ממחיר השוק. אם שואלים את לבל, ההסבר הוא ש"הכול אישי". הוא סבור שייתכן שאחד האנליסטים שמציג את הדעה השלילית ביותר על פריגו עושה זאת מכיוון שהחברה כבר לא עובדת עם בנק ההשקעות שבו הוא עובד. פאפא, לעומתו, יותר דיפלומטי. "תמיד יהיו דעות שונות על החברה", הוא אומר, "מה שאנחנו צריכים לעשות זה להתמקד בביצוע - להמשיך לצמוח, לשפר את הרווחיות, להשיק מוצרים חדשים".

"שוק המזון לתינוקות בישראל הוא אנומלי"

לפני כשנה ביצעה פריגו את הרכישה הגדולה ביותר שלה אחרי רכישת אגיס הישראלית, כששילמה 808 מיליון דולר עבור PBM, יצרנית אמריקנית של תרכובות מזון לתינוקות. הרכישה הכניסה את פריגו לשוק חדש, ובקרוב היא תפעל בו גם בישראל.

בארץ עבר השוק הזה טראומה לפני שבע שנים עם התפוצצות פרשת רמדיה. אז התברר שהפורמולה הצמחית של רמדיה הכילה כמות נמוכה של ויטמין B1, בניגוד למה שנכתב על אריזתה. כתוצאה מכך, שלושה תינוקות שצרכו אותה נפטרו, ועשרות אחרים נפגעו.

ברמה העסקית, השוק הישראלי נותר מאז עם שני שחקנים משמעותיים: סימילאק שמשווקת ניאופארם, ומטרנה, של אסם ונסטלה. במקביל לפריגו שמעוניינת להיכנס לשוק, פורסם שגם טבע מתעניינת, ומתכננת להיכנס לשוק באמצעות שיתוף פעולה עם Nutricia מקבוצת דנונה.

"השוק בישראל הוא אנומלי במידה מסוימת", אומר רפי לבל, מנכ"ל פריגו ישראל. "בעקבות הבעיה של רמדיה נשאר שוק של שני שחקנים בלבד, ובעולם אין מקרים כאלה. זה גורם לכך שהרשתות מפסידות כסף על התחום".

למרות שפריגו מתכננת להיכנס לשוק עוד השנה, עדיין לא הוחלט האם לבחור במסלול של Store Brand (מותג פרטי) - כלומר, תרכובות מזון שפריגו תייצר ויימכרו תחת מותג של אחת מרשתות המזון או הפארמה - או במסלול של מותג עצמאי. הפוטנציאל ב-Store Brand קטן יותר, משום שפריגו לא תמכור בכל הרשתות, אך גם הסיכון וההוצאות הכרוכות בבניית המותג קטנים יותר.

"הסיכוי וגם הסיכון גדולים יותר במותג של פריגו", מסכם לבל. בכל מקרה, דווקא על רקע הטראומה של רמדיה, לא יהיה קל לשחקן חדש להיכנס לשוק שבנוי על נאמנות הלקוחות. לבל מדגיש על רקע זה שתרכובות מזון לתינוקות מיוצרות כיום או על-ידי חברות מזון, או על-ידי חברות תרופות. במקרה של PBM ופריגו, מדובר בחברת תרופות, והמוצרים שלה מפוקחים על-ידי ה-FDA.