הישראלים הולכים בדרך כל בשר

איך הישראלים אוהבים את הבשר שלהם, ומה העסיק אותנו בימים שלפני יום העצמאות?

בשנים האחרונות נראה כי יותר ויותר אנשים מנסים להתמודד עם הגדרת הישראליות. שאלה זו הפכה למוקד הדיון בסרטים דוקומנטריים וכתבות מגזין, מעסיקה אנשי תקשורת ואקדמיה, פובליציסטים וסופרים.

כדי לנסות להתמודד עם השאלה הזו, יום העצמאות ה-63 של המדינה, אפשר לפנות לעוד חוקר שערך מחקר בנושא, או לתקוף את השאלה גם מזווית אחרת - מה הנושאים הכי "ישראליים" שעולים בדיון ברשת לקראת יום העצמאות.

לפעמים קלישאה חוטאת למציאות, אבל לפעמים היא הדרך המדויקת ביותר לתאר אותה. וזה מה שנראה במקרה של יום העצמאות: הפעילות שמופיעה בהכי הרבה דיונים ברשת על יום העצמאות היא ארוחת מנגל. באופן שחוצה גילאים ותחומי עניין, מבלוגים של נערות מתבגרות ועד פורומים מוטוריים, זאת הפעילות שמאפיינת יותר מכל דבר אחר את יום העצמאות 2011.

מספר השיחות ברשת בשבוע האחרון על פעילויות מתוכננות ליום העצמאות הקרוב:

פרידור
 פרידור

נכון שאין דבר וחצי דבר בין נפנוף גחלים מתחת בשר קפוא לבין אהבת הארץ, אבל לפחות הפעילות השנייה הכי פופולרית ביום העצמאות קשורה למדינה - טיולים בחיק הטבע. אחרי שיחות על מנגלים ומקומות לקנות בהם פרגיות וקבבים - זה היה הנושא הכי מדובר ברשת בשבוע האחרון, בהקשר של יום העצמאות.

נושא זה כלל, לצורך הבדיקה, גם טיולים בחיק הטבע וגם פיקניקים - נושא שיש לו חפיפה מסוימת עם תחום המנגלים - אף שהדגש כאן הוא ביציאה לחיק הטבע, ולא באופן הכנת הבשר ובסוג הבירות שמלוות אותו.

פעילות נוספת שכבר הפכה לחלק בלתי נפרד מיום העצמאות היא במות הבידור, המסיבות וההופעות השונות. אלה מדורגות במקום השלישי בהיקף האיזכורים שלהן לקראת יום העצמאות הקרוב. בדיקה זו כללה גם פעילות שיווקית של גופים שפועלים במדיה החברתית, בעיקר בפייסבוק, כדי לקדם את האירוע "שלהם". על כן, נפח השיחה בפועל בתחום זה נמוך יותר.

הישראלים, כך זה נראה, אוהבים לבלות את יום העצמאות מחוץ לבית. בין אם בפארק מתחת לבית או בטיול במדבר, נראה כי צפייה בטלוויזיה לא תופסת חלק משמעותי בשיח על יום העצמאות. זאת, חרף המאמץ של כל הערוצים לבנות לוח משדרים כחול-לבן, הכוללים את סרטי הבורקס המוכרים והישראלים כל-כך. אלה כמעט ולא מופיעים בשיח ברשת בשבוע האחרון.

פרידור
 פרידור

אין ספק, הארץ השתנתה ב-63 שנותיה, ועמה השתנו ללא היכר גם הדרכים לחגוג את יום העצמאות. הרשת, כמו תמיד, היא המראה שמונחת מול עינינו ומשקפת את השינויים הסוציולוגיים העמוקים שמתחוללים בחברה. אם בעבר הבילוי האולטימטיבי היה לטפס על טנק ולסייר בין מטוסי קרב בבסיסי צה"ל ולחזור הביתה בזמן לחידון התנ"ך, היום רוצים קודם כל לנפנף מעל הבשר.

אבל לא כולם מיישרים קו עם הנפנוף בפארק. על רקע הודעתה של משפחתו של החייל החטוף גלעד שליט שלא תחגוג השנה את יום העצמאות, נרשמו גם מספר קריאות ברשת להחרמת הטקסים העממיים, אך נראה שהן לא יותר מקול קורא במדבר:

פרידור
 פרידור

הכותב הינו מנכ"ל חברת Buzzilla למחקרים במדיה החברתית.