לאלטרנטיבה לפקקים יש שני גלגלים: השלב הבא באבולוציה

אל מול ריבוי כלי הרכב ונסיקת מחירי הדלק, יצרנים רבים משקיעים הון עתק במחקר ופיתוח של טכנולוגיות, המבוססות על החידושים האחרונים בתחומי הנאנו-חומרים והאלקטרוניקה

כ-220 אלף כלי רכב חדשים עלו על כבישי ישראל בשנה שעברה, ועוד כשמונים אלף נוספו אליהם בשליש הראשון של 2011 בלבד. במקביל נסקו מחירי הדלק לרמות הזויות, והם עוקפים כיום גם את מחירי השיא של מדינות באירופה. לשילוב בין שתי המגמות הללו יש משמעות אחת: סיוט לבעלי המכוניות הפרטיות. לא זו בלבד שהפקקים בשעות העומס פוגעים אנושות ביעילות התנועה ומאריכים את זמני הנסיעה, אלא שהנהגים (או המעבידים שלהם) ייאלצו כעת לשלם הרבה יותר על השעות הארוכות והמיותרות שבהן הם עומדים בפקקים. התופעה הזו אינה ייחודית לישראל, וכמו בשאר העולם - גם כאן היא מציפה את ההתעניינות בכלי רכב דו-גלגליים כפתרון לשתי הבעיות גם יחד.

יצרנים רבים בעולם קשובים לדרישת הקהל, ורבים מהם משקיעים כיום הון עתק במחקר ופיתוח של טכנולוגיות שאמורות לקחת את הכלים הדו-גלגליים לשלב הבא באבולוציה שלהם. מדובר בטכנולוגיות שמבוססות על החידושים האחרונים בתחומי הנאנו-חומרים, האלקטרוניקה וההנדסה הממוחשבת.

קטנו-אופנועים: פתרון עירוני למפונקים

מחירי הדלק והפקקים מביאים לשוק הדו-גלגלי הרבה לקוחות בוגרים ומיושבים בדעתם, שמחפשים שימושיות עירונית של קטנוע יחד עם נוחות ופינוק של אופנוע גדול וללא התדמית המושמצת של שליחי פיצה. על הצורך הייחודי הזה יענו בתוך כעשרה חודשים שני "קטנו-אופנועים" מתקדמים - האחד מגרמניה, השני מיפן - המבוססים על דגמי קונספט שהוצגו לאחרונה.

הראשונה תהיה ב.מ.וו, שתשיק כלי קרוב מאוד בעיצובו לדגם הקונספט C הרדיקלי, שאותו הציגה בתערוכת מילאנו. לכלי יש גלגלים גדולים יחסית, עיצוב חזית של אופנוע טורינג, הגנה מקיפה על הרוכבים, ושלל אופציות נוחות, כמו מנשאי צד מיוחדים למטען ומערכת קול. הפרטים הטכניים ששוחררו עד כה מעידים על כך שהדגם יכיל מנוע V2 חדש לגמרי, תיבת CVT אוטומטית רציפה והספק רציני - עדיין לא ברור עד כמה. תיתכן אף גרסה חשמלית בהמשך. כמעט במקביל מתכוננת הונדה להשיק קטנו-אופנוע דומה, שמבוסס על הקונספט MID (בתמונה למטה). גם הוא מתאפיין בעיצוב של אופנוע ספורט-טורינג עם חיפוי קדמי מלא ועם גלגלים מרשימים, אך עם תנוחת ישיבה נמוכה ונוחות תפעול של קטנוע. הגלגלים הגדולים אמורים להעניק לכלי נוחות נסיעה משודרגת ושליטה טובה יותר ברכיבה ספורטיבית, בשילוב עם יכולת בלימה של אופנוע רציני.

בראמו Empulse: חשמלי עם סוללה נשלפת

חברת Brammo האמריקאית הייתה יכולה לגרום גאווה לשי אגסי: האופנועים החשמליים שלה הם הראשונים בעולם שמאמצים רעיון של "סוללה מתחלפת" כמו בטר פלייס. לא זו בלבד, אלא שהם גם ממנפים אותו שיווקית: הלקוח יוכל לקנות סוללות ליתיום-איון רזרביות נשלפות בהספקים שונים, ובעזרתן לשנות את הטווח של האופנוע ואת ביצועיו על-פי צרכיו. לרכיבה עירונית או לרכיבת פאן הוא יוכל לרכוש סוללה קומפקטית שתעניק לו טווח של כמאה קילומטרים בין טעינות ומהירות של מעל 160 קמ"ש, ואילו לרכיבה ארוכת טווח הוא יוכל להתקין סוללה עם טווח רצוף של יותר מ-160 קילומטרים. זה לא החידוש הטכנולוגי היחיד: החברה רכשה גם פטנט על מערכת המכונה "תמסורת חשמלית משולבת" (IET), שמעניקה לרוכב שליטה מלאה על הכלי ותחושת רכיבה דומה לזו של אופנוע אמיתי עם תיבת הילוכים מקובלת. הרוכב יוכל לבחור באחד משישה "הילוכים" כדי לשלוט באופן מדויק בתאוצה, במהירות הסופית ובטווח הנסיעה. הפטנט הזה, לטענת החברה, מנטרל את הבעיה המרכזית של דו-גלגליים חשמליים כיום - התחושה המלאכותית של "רכיבה רובוטית", ללא שליטה אמיתית של הרוכב בתאוצה.

החברה מתכוונת להציג כמה דגמים, כולל אופנוע שטח ואופנוע עירוני, אבל דגם הדגל שלה הוא אופנוע כביש בעיצוב ספורטיבי, המכונה Empulse, שלטענתה יכול לשמש כאופנוע ספורט אמיתי לכל דבר. המחיר מתחיל ב-13,500 דולרים בארצות הברית, אולם הכלי זכאי שם להטבות מס שונות, כמו כל כלי רכב חשמלי.

ליטו SORA: הכלי הכי מתוחכם שהוצג

במבט ראשון נראה ה-SORA כמו עוד פנטזיה מוטורית חד-פעמית שנוצרה בסדנת שיפורים עבור מיליונר אקסצנטרי. בפועל זהו הכלי הדו-גלגלי המתוחכם ביותר שהוצג עד היום בתעשייה. בראש הרשימה ניצבים המנוע והסוללה שלו. לא מדובר במנוע צעצוע של ילדים, אלא ביחידת כוח קומפקטית ועתירת מחשוב, המייצרת 12 קילוואט שעה - כמעט כמו כלי רכב חשמלי ארבע-גלגלי - ומסוגלת לקחת את הכלי למאתיים קמ"ש. מקור הכוח הוא סוללת ליתיום מתקדמת, שמבוססת על נאנו טכנולוגיה ומקוררת בקירור מים תלת-שלבי כדי לעמוד בחום שיוצרים עומסי הנסיעה. השילוב בין המנוע לסוללה מעניק לכלי טווח יוצא דופן של כ-300 קילומטרים בין טעינות - יותר ממרווח התדלוק של כמה אופנועי קרוזר מקבילים עם מנועי בנזין. טווח הרכיבה מבוקר באופן דינמי. הרוכב מתכנת את יעדו למערכת הניווט, שמופעלת באמצעות מסך מגע, והמחשב המרכזי שנמצא על האופנוע עצמו מחשב את המרחק בין מיקומו לבין היעד, ובהתאם למצב הטעינה מווסת את הזרמת הכוח בעת הרכיבה כדי להבטיח שהרוכב יגיע ליעדו.

הסוללה מסוגלת להיטען גם מאנרגיית הבלימה, כמו במכוניות היברידיות, והתמסורת רציפה (CVT), כמו ברכב נוסעים. כל זה עטוף בשלדת אלומיניום מתקדמת ובסיבי פחמן, שמטרתם לשמור על משקל כולל הגיוני - 240 קילוגרמים בלבד. התענוג הזה, שייוצר בקנדה, יגיע עם מחיר יעד שאפתני של כ-44 אלף דולרים, אבל אם מביאים בחשבון פטור כמעט מלא ממסי קנייה, בחסות המיסוי הירוק, מקבלים מחיר שעשוי לנוע סביב 150 אלף שקלים בארץ - לא משהו חריג בפלח הקרוזרים היוקרתיים.

פולקסווגן E סקוטר: לטעון אותו כמו "טוקמן"

כשיצרנית בקליבר של פולקסווגן מציגה בתערוכת רכב בסין קונספט של קטנוע חשמלי, שנראה כמעט פשטני בעיצובו, אפשר להמר שיש מאחוריו תוכניות רציניות. אכן, ה-E סקוטר, שנראה במבט ראשון כמו צעצוע ילדים, הוא הרבה יותר מקטנוע עירוני. מאחוריו ניצבת חטיבת המימון של פולקסווגן, שמתכוונת להפוך אותו למקבילה של "טלפון סלולרי להשכרה": על-פי חזון החברה ייפרסו ציים של קטנועים זולים כאלה בנקודות מפתח במרכזים עירוניים צפופים ויושכרו ללקוחות, שיפעילו אותם באמצעות כרטיסי תשלום מראש, כמו "טוקמן". מסך שיותקן על הקטנוע יראה ללקוח כמה זמן שימוש עוד נותר לו, ויכוון אותו למרכז החזרה/שירות/טעינה סמוך בסיוע אפליקציות סמארטפון ייעודיות. פולקסווגן בונה ככל הנראה על סיוע תקציבי ותמריצי מס שמציעות כיום ממשלות ועיריות רבות בעולם כדי לסבסד פתרונות תחבורה "ירוקים" והמוניים.

הקטנוע מותאם למשימות עירוניות צפופות. יש לו מנוע 350 ואט, שמסוגל לספק בין טעינות טווח נסיעה של כארבעים קמ"ש במהירות מרבית של עד חמישים קמ"ש. הוא שוקל 22 קילוגרמים בלבד, ותפעולו פשוט ונטול גינונים. הוא גם אמור להיות עמיד מאוד וזול לייצור - וייוצר ככל הנראה בסין, שבה קיימת כיום תעשייה משגשגת של כלים כאלה. לא מן הנמנע שפולקסווגן תציע אותו גם כאביזר תחבורתי משלים לרכבי הפנאי הגדולים שלה, בנוסח "הוצא מהבגאז' וסע".

אגוסטה F3: תותח כבד במשקל נוצה

אין הרבה אופנועים שהצליחו ליצור בשוק העולמי כל-כך הרבה באזז כמעט שנה וחצי לפני השקתם המסחרית, אבל אם ה-F3 העתידי של MV אגוסטה אכן יספק את הסחורה שהוא אמור לספק, זו תהיה ללא ספק פריצת דרך בפלח אופנועי הסופר-ספורט ובשוק האופנועים בכלל.

נעזוב רגע את העיצוב החיצוני הקיצוני והמרהיב, עם שלושת המפלטים האנכיים ועם הזנב ה"מרחף", שכמותו יכולים להגות רק איטלקים שגדלו על פרארי ועל למבורגיני. הכוכב האמיתי בכלי הזה הוא מנוע שלושה צילינדרים מהפכני, בתצורה שהוצגה עד כה רק בקומץ אופנועי מסלול באליפות הגרנד פרי. מבנה המנוע מאפשר לו לשמור על ממדים סופר קומפקטיים ועל משקל נוצה, ועדיין לייצר הספקים רציניים בסל"ד מטורף.

במקרה של מנוע ה-675 סמ"ק של ה-F3 מדובר ככל הנראה בהספק של כ-137 כוחות סוס ב-13 אלף סל"ד. לא נשמע מרשים? הביאו בחשבון שמדובר בכלי שאמור לשקול עשרות קילוגרמים פחות מאופנוע סופר ספורט טיפוסי עם מנוע מקובל בנפח ליטר אחד. הכלי הסדרתי יציג גם שליטה אלקטרונית מתקדמת בהספק, במשיכה, בבלימה וכנראה גם במתלים, ואמור לספק ידידותיות למשתמש גם למי שאינו מורגל בהתזת ניצוצות ממגן הברך שלו בפניות. אנשי MV אגוסטה טרם נקבו בנתוני הביצועים של ה-F3, אבל באיטליה מעריכים שיהיה זה אחד הכלים הראשונים בפלח הסופר ספורט הבינוני שיחרגו הרבה מעבר ל-300 קמ"ש. המחיר צפוי להיות נוח יחסית לאופנועי סופר ספורט בגודל מלא.