גאווה ישראלית: מאז הקמת המדינה הייצוא הוכפל פי 13,400

הכל התחיל בתפוזי שמוטי והמשיך לרכיבים של טכנולוגיית עילית, יהלומים, מכשור רפואי והרבה נשק ■ כך גדל היצוא הישראלי

מה שהתחיל בייצוא צנוע אך מקסים בטעמו של תפוזי שמוטי, הפך למעצמת ייצוא: נתונים שפרסם היום (ג') מכון הייצוא לרגל יום העצמאות ה- 63 למדינת ישראל, מעלים כי מאז הקמתה, ישראל הכפילה את היקף ייצוא הסחורות שלה לעולם בלא פחות מפי 13,400. מאז ארגזי השמוטי הראשונים שיוצאו לבריטניה ולעוד עשרות מדינות בתבל, ישראל כבר למדה להקסים את העולם בעוד כמה דברים, כך שייצוא צנוע בהיקף של כ- 6 מיליון דולר בשנת 1948, הסתכם בשנת 2010 בלא פחות מ- 80.5 מיליארד דולר: "ממדינה בעלת ייצוא תפוזים בשנותיה הראשונות הפכנו למדינה מפותחת בתחום הייצור והייצוא והשינוי אינו כמותי בלבד, אלא איכותי", מסר יו"ר מכון הייצוא, עמי אראל.

נתונים שגיבשה בימים האחרונים היחידה הכלכלית של המכון, מעלים כי ייצוא הסחורות, השירותים של ענפי ההי-טק והמו"פ (מחקר ופיתוח) הסתכמו אשתקד בכ- 28.5 מיליארד דולר והיוו כ- 35% מסך הייצוא הישראלי. זאת, לצד היצוא החקלאי שגדל אף הוא אשתקד והסתכם בכ- 1.3 מיליארד דולר.

כך, נתונים שנמצאו בארכיבי המכון מצביעים כי מאז קום המדינה, גם ייצוא היהלומים הישראלי הכפיל את עצמו באופן דרמטי, פי 3,190. עוד בשנותיה הראשונות של המדינה היה היקף יצוא היהלומים מישראל לעולם כ- 2.8 מיליון דולר, זה הסתכם אשתקד בכ- 8.9 מיליארד דולר.

במכון הייצוא אומרים כי ניתוח הנתונים מאז הקמת המדינה, מצביעים כי צפון אמריקה ומדינות אירופה היו מאז ומתמיד יעדי הייצוא המרכזיים לסחורות כחול לבן. כך, מהנתונים ניתן להתרשם כי מצבנו באירופה היה פעם עוד הרבה יותר טוב והיקף ייצוא הסחורות אליה בשנות ה- 50 וה- 60 היה כפול מזה שכיום ונעמד על כ- 70% מכלל הייצוא הישראלי.

כיום עומד היקף הייצוא הישראלי לאירופה על כ- 32%. אבל על הירידה בשוק האירופי מפצים שווקים אחרים: עוד הייצוא לאסיה היווה בשנות ה- 50 רק אחוז אחד זעום מכלל הייצוא הישראלי, כיום שווקי היבשת מהווים יעד ללא פחות מ- 24% ליצואנים הישראלים. השוק האמריקני ממשיך להיות המרכזי והגדול ביותר ליצואן הישראלי ו- 33.5% מהתוצרת המיוצאת מן הארץ, מופנית אליו.

עיקר התוצרת המיוצאת כיום לחו"ל ומובילה את הקטר של המשק הישראלי, שלפי מדדי הלמ"ס רק הולך ופורח, הוא בענפי הטכנולוגיה המתקדמת; האלקטרוניקה; תוכנה ומערכות ממוחשבות; תקשורת ומכשור רפואי. בגלל בעיות מים, את תפוזי השמוטי כבר לא מייצאים כמו פעם אבל המותג 'ג'אפה' עוד עושה חיל אצל הגויים ונמכר בבריטניה על-פי זיכיון שהעניקה לחברה מקומית המועצה לשיווק פרי הדר, בתמורה לסכום צנוע של כמה מאות אלפי דולרים בשנה. אמנם אפשר להתווכח על הנחיצות שבקמבק ישראלי בתחום ייצוא של פרי הדר מתוצרת מקומית למען חיכם של תושבי תבל, אך מכון הייצוא מעריך שגם בלעדיו, ב- 2011 הנתונים ימשיכו לספר על התפתחות הייצוא: כלכלני המכון מעריכים בישראל תרשום עליה נוספת, של כ- 7% בייצוא סחורות. אם התחזית תתממש, יסתכם הייצוא הישראלי בסוף השנה הבאה בכ- 86 מיליארד דולר.

על רקע נתוני מכון הייצוא יוזכר, כי ישראל התייצבה כבר לפני כמה שנים ברשימת 5 המדינות הפעילות ביותר בתחום הייצוא הביטחוני, לצד ענקיות נשק כמו ארה"ב, רוסיה וצרפת. מערכות של טילים מתקדמים; מטוסים ללא טייס; מכ"מים ומערכות אלקטרוניות חדישות- מיוצאות בידי התעשיות הביטחוניות הישראליות למדינות רבות ברחבי העולם. כך, בעתיד היא מתכוונת לייצא גם את הטנק המתקדם ביותר שלה מסוג מרכבה סימן 4; נגמ"שים ועוד ובוחנת את הייצוא של המערכת החדישה ליירוט רקטות, כיפת ברזל.

כל אלה, תרמו להקמת תעשיית משנה, משגשגת בפני עצמה, בתחום ביטחון המולדת ('הומלנד סקיוריטי') ומערכות שפותחו תחילה בישראל לשימושים צבאיים, עברו הסבה מתבקשת כדי שיהיה בכוחן לספק מענה גם לתרחישים ביטחוניים אזרחיים, כמו הגנה על מתקנים אסטרטגיים רגישים; גבולות ומעברים; שדות תעופה; מאגרי מים ואפילו, על כורים גרעיניים להפקת חשמל או להפקת דברים אחרים.

יו"ר מכון הייצוא, אראל שרק בימים האחרונים התריע בכנס חירום משחיקה ברווחיות הייצוא בשל הירידה המתמשכת בשער הדולר סימן על רקע הנתונים על היסטוריית הביצועים של תעשייני ישראל בעולם את הדרך לשמור על ההישג: "התפתחות הייצוא לאורך זמן מחייבת השקעה משמעותית במערכת החינוך ובמחקר וכמובן שיש להקפיד על מאמצים רבים להעלאת רמת החדשנות בארץ", אמר.