מחלבת הכסף של הסלולריות

מישהו זוכר את זעקות השבר מלפני שנה על דמי הקישוריות? בואו תראו ממה חי המונופול

להלן המספרים שמספרים את כל הסיפור של דוחות פלאפון, ושישפיעו על דוחות החברות הסלולריות לאורך השנה הקרובה, ולא מן הנמנע שגם בשנה הבאה: מכירות הטלפונים הסלולריים ב-5 הרבעונים האחרונים היו 287, 289, 283, 323 מיליון שקל, וברבעון הראשון של 2011 הם פתאום זינקו ל-501 מיליון שקל - גידול של 75% בהשוואה לרבעון המקביל. למעשה, בחסות המדינה הופך שוק המכשירים הניידים לפרה חולבת עבור החברות הסלולריות.

מישהו זוכר את הכותרות של השנה שעברה מתוך המאבק על הפחתת הקישוריות? מישהו זוכר את זעקות השבר של אילן בן-דב על האסון שמתקרב כתוצאה מההפחתה, את נבואות הזעם של סלקום על הסכנות לפגיעה באיתנותן של החברות ואת פלאפון שהצטרפה למקהלה?

כי הנה, והפלא ופלא, הדוחות לרבעון הראשון מגלים כי החברות הסלולריות מצאו דרך להחזיר לעצמן את כל מה שנלקח מהן, ובגדול. לזכותן ייאמר שהפעם הן אמרו אמת, כשרמזו כי יעלו מחירים בתגובה להפחתת דמי הקישוריות. הן אכן העלו מחירים, בעיקר בתחום ציוד הקצה.

פלאפון שברה שיא מדהים, כאשר הצליחה ברבעון אחד להגדיל את המכירות של ציוד קצה ב-55% לעומת רבעון קודם, ובכך פיצתה את עצמה על כל ההפחתה בקישוריות, ויותר מכך. ניתן גם להעריך שהיא לא תהיה לבד בכך, ותוצאות דומות נראה גם בפרטנר ובסלקום.

כשל שוק שיעיב על הרפורמה

החברות יכולות לעשות זאת בגלל אטימות של המדינה, וזה יימשך כך עד שלא יקום מישהו במשרד התקשורת וישבור את המונופול של החברות הסלולריות במכירת ציוד קצה. ישראל היא המדינה היחידה שבה המפעילים מוכרים את הרוב המכריע של הטלפונים הסלולריים.

כתוצאה מכך, הצרכן הישראלי משלם מחירים הגבוהים בעשרות אחוזים ממקבילו בעולם, שקונה את המכשירים בשוק החופשי ולא דרך המפעיל. לכך, יש להוסיף גם מס קנייה גבוה ומיותר בשיעור של 15% שמגולגל לצרכן.

לעלייה במכירות הציוד יש כמה משמעויות: ראשית, החברות מרוויחות הון-עתק כתוצאה מגידול במכירות הסמארטפונים, ובשל המכירות הגבוהות גדלה ההכנסה הממוצעת מאינטרנט סלולרי, שכן הסמארטפונים מייצרים תנועה רבה. בדרך זו גם חוסמות החברות מעבר של לקוחות למתחרים החדשים, שכן מי שקונה מהן סמארטפון לא ינטוש לטובת מתחרה חדש, כשהמפעיל הקיים מסבסד לו את המכשיר.

התוצאה היא שכל הרפורמה המתוכננת של משרד התקשורת בהכנסת מתחרים חדשים תביא להשפעה מוגבלת, אם לא יטפלו בכשל השוק הזה.