ממשל אובמה: לישראל יש זכות למנוע חדירה לגבולותיה

ממשל אובמה מצדיק התנהלות ישראל באירועי יום הנכבה ■ אובמה ינאם בוועידת אייפא"ק ■ מותח ביקורת חריפה על סוריה: ניסתה להסיט את תשומת הלב מביטויי המחאה של עמה

ממשל אובמה מצדיק את התנהלות ישראל באירועי יום הנכבה. דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר כי לישראל, כמו לכל מדינה, יש זכות למנוע חדירות בלתי מאושרות לגבולותיה. הדובר גם גילה, כי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ינאם בוועידת אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון.

"על שכני ישראל מוטלת האחריות למנוע פעילות כזו (חדירות); אנו קוראים לכל הצדדים לנהוג באיפוק מרבי", אמר הדובר, בתדרוך לכתבים. קרני גם הביע צער על "אבדן חיי אדם". בנסיונות החדירה המתואמים נהרגו לפחות 12 פלסטינים, רובם בגבול עם לבנון.

הדובר מתח ביקורת חריפה ביותר על מעורבותה של סוריה ביום הנכבה. הוא אמר, כי ממשל אובמה "מתנגד נמרצות" למאמצי משטר אסאד לשלהב את המהומות ברמת הגולן: "התנהגות כזו אינה קבילה והיא משמשת רק להסיט את תשומת הלב מהדיכוי המתמשך של המפגינים ע"י ממשלתם שלהם".

בתשובה לשאלה הוסיף הדובר, כי הניסיון מלמד שאין זו הפעם הראשונה שסוריה נוהגת כך: "ברור לנו שמדובר במאמץ להפנות את תשומת הלב מביטויי המחאה הלגיטימיים של העם הסורי ומהמאמצים האכזריים של ממשלת סוריה לדכאם".

נאומו של ברק אובמה בוועידת אייפא"ק, ביום א' הקרוב, אחה"צ לפי שעון ישראל, יהיה נאומו השני על המזה"ת בתוך חצי שבוע. ביום ה' השבוע הוא צפוי לדבר ההתפתחויות במזה"ת. הנאום בוועידת השדולה ייתמקד בקשרים בין ישראל לארה"ב. גורם פרו-ישראלי בוושינגטון העלה השערה, כי הנאום בוועידה מתוכנן להמתיק את הגלולה המרה לישראל שעלולה להיות כלולה בנאום הראשון: דרישה לוויתורים ישראליים כדי להתניע את תהליך השלום לפני עצרת או"ם בספטמבר, שבה מתכננים הפלסטינים להביא להצבעה הכרה במדינה פלסטינית.

דובר הבית הלבן אמר, כי בנאומו ביום ה' ידון אובמה ב"תהליך השלום ובצורך להמשיך בתהליך ולהביא לסיומו המוצלח" וב"שינויים הדרמטיים שהתרחשו השנה במזה"ת ובצפון אפריקה". הוא ציין, שאובמה ידבר על הגישות שגיבש כלפי התמורות ההיסטוריות באזור ומה תהיה מדיניות ארה"ב באזור בעתיד. הדובר הדגיש, כי פרישתו של השליח המיוחד למזה"ת, ג'ורג' מיטשל, אינה מבשרת שום שינוי במדיניות האמריקנית.

הדובר סרב להתייחס להסתבכותו של מנהל קרן המטבע, דומיניק שטראוס-קאהן מפני שמדובר ב"עניין משפטי", אך אמר, שממשל אובמה מוסיף לתת אמון בקרן המטבע וביכולתה להוסיף ולבצע את תפקידה ביעילות.