וורן באפט: "ארה"ב לא הולכת להיכנס לשום משבר חוב"

באפט אמר את הדברים בפגישה השנתית של ברקשייר הת'אוויי, וגרם להרמת גבות בקרב המומחים הפיננסיים בארה"ב ■ "עלינו לדאוג רק מהלחץ להדפסת כסף והאינפלציה"

בפגישה השנתית של תאגיד ההשקעות ברקשייר הת'אוויי , גרם היו"ר וורן באפט להרמת גבות כאשר אמר ש"ארה"ב לא הולכת להיכנס לשום משבר חוב, כל עוד נפריש את החוב הלאומי בדרכנו שלנו", אמר באפט. "הדבר היחיד שעלינו לדאוג מפניו הוא הלחץ להדפסת כסף והאינפלציה".

האם איל ההשקעות אכן ניסה לרמוז כי הכלכלה החזקה בעולם לעולם לא תחווה משבר חוב הדומה לזה אליו נקלעה יוון, ותיאלץ לפנות לבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית לסיוע? כנראה שכן. ובכל זאת, התגובות לדבריו זועמות.

"באפט יודע שזה קשקוש", מתייחס לדבריו נייל פרגוסון, היסטוריון ומומחה לכלכלה בהרווארד. "בריטניה, למשל, נהנתה מעצמאות מלאה בכל הנוגע למדיניות המוניטרית שלה בשלהי שנות ה-70, מה שלא מנע ממנה להיעזר בקרן המטבע. יש עוד מספר דוגמאות כאלה. ובנוסף, יש את סיכון האינפלציה. 'לא יהיה לנו משבר חוב בגלל שאנחנו יכולים להדפיס כמות בלתי מוגבלת של דולרים' - אם אלה חדשות טובות, אני לא מעוניין לשמוע את הרעות".

מומחים נוספים ברחבי ארה"ב פשוט המומים מהצהרותיו של באפט. אלאן מלצר, פרופסור בבית הספר לעסקים של קרנג'י מלון, מסכים כי רזרבות המזומנים נותן לארה"ב יתרון משמעותי בהתמודדות עם החוב, אולם מוסיף כי יש לא מעט סיבות שעשויות להוביל למשבר. "נוכל לחוות כאן משבר במידה והסינים או היפנים יתחילו למכור את ההשקעות שלהם כאן, במידה והדולר יצנח לפתע באופן משמעותי, או אם האינפלציה תוסיף לעלות".

ברקע, החוב הלאומי בארה"ב שהגיע לתקרתו אמש, חוצה את רף ה-14 טריליון דולר וגדל בטריליון דולר מידי שנה. עם חוב כה גדול, לא פלא שמומחים פיננסיים ברחבי ארה"ב מבקשים מבאפט שיסביר בצורה ברורה יותר, מדוע הוא חושב שארה"ב לא תיקלע למשבר הנראה קרוב מתמיד.