שיט תענוגות הפך לסיוט: תקלות ביוב ובור בבטן האוניה

חברת כספי הפלגות חויבה לשלם לכל אחד מהנוסעים את סכום חבילת הנופש וכן פיצוי של 2,500 שקל בגין עוגמת-נפש, לאחר שפונו מהאוניה במהלך הפלגה בים התיכון בקיץ 2007

שיט התענוגות באגן המזרחי של הים התיכון, שהחל כרגיל, התברר מאוחר יותר כסיוט עבור 930 הנוסעים הישראלים - החל משיבושים במערכת הביוב, המים והמיזוג ועד בור שנבקע בבטן האוניה, ועל כך חייב בית המשפט המחוזי בתל-אביב את חברת כספי הפלגות לשלם לכל אחד מהנוסעים את סכום חבילת הנופש וכן פיצוי של 2,500 שקל בגין עוגמת-נפש.

נדגיש אין מדובר בחברת כספי קווי נוסעים 2010 המפעילה את אוניית ריו.

בפסק הדין תואר מסע הסיוטים כך: "מפליגה לה הספינה 'נסיכת החלומות' בשיט תענוגות באגן המזרחי של הים התיכון ביום קיץ בשנת 2007, כשעל סיפונה כ-930 נוסעים ישראלים ו-340 אנשי צוות. ביום השלישי להפלגה, בעת שהאוניה הייתה בלב הים בדרכה מטורקיה לרודוס, הקיצו הנוסעים בשעת בוקר מוקדמת לשמע רעש שנשמע מבטן האוניה, מחמת חור שנבקע בין שני מיכלי מים. סמוך לאחר מכן החלה האוניה ליטות על צידה, ובהמשך האטה במידה משמעותית את מהירות ההפלגה".

"באיחור ניכר הגיעה האוניה ליעדה ועגנה בנמל. בחלוף מספר שעות המתנה מורטות עצבים נאמר לנוסעים לארוז חפציהם ולהתפנות מהאוניה. תחילה נאמר כי יופנו לבתי-מלון באי, אך בחלוף מספר שעות המתנה נוספות על הרציף הם הוסעו לנמל התעופה המקומי, שם שוב נאלצו להמתין שעות מספר, ללא צידה ומים, עד שסוף-סוף הועלו על מטוס שהחזירם לישראל. אירוע זה היווה את אקורד הסיום של שיט התענוגות, שקדמו לו שרשרת תקלות במערכות התשתית השונות שלא פעלו כסדרן, ובכללן הביוב, המים ומיזוג-האוויר".

השופט איתן אורנשטיין ממשיך ומתאר את הכשלים החמורים שכללו בין השאר השבתת חדרי השירותים בחדרים הפרטיים: "הדבר גרם לצחנה וסירחון בלתי נסבלים ברחבי הספינה, זאת בצד שיבושים בפעולת המעליות, שהקשו על התובעים".

עוד הוסיף השופט כי גם אם לדעת כספי מדובר בנופש זול, הרי שכאשר מתרחשות תקלות יש לתקנן ללא דיחוי, אך הדבר לא נעשה.

בית המשפט לא קיבלת את גירסתה של כספי הפלגות כי היא אינה אחראית לגורל התובעים וכי הפנתה אותם לבעלים של הספינה: "יש להחיל על כספי נורמות של 'מעין בעלים', זאת בשים לב למעמדה הבכיר בכל הנוגע להפלגה... המטיל עליה התחייבויות מעבר לאלה שחלות על סוכן נסיעות ומשווק גרידא של כרטיסי חבילות נופש".

השופט אורנשטיין אף ציין כי מצד שני כספי הפלגות לא היססה לטעון בבית משפט אחר, בתביעתה נגד המדינה לתשלום פיצויים בגין נזקים שנגרמו לה לגירסתה עקב מלחמת לבנון השנייה, כי הינה הבעלים של הספינה.

עוד מתברר בפסק הדין כי כספי הפלגות אף נקטה נגד בעלי הספינה הליכים משפטיים, עצרה את הספינה והצליחה לגבות מאות אלפי דולרים, וזאת מבלי לגלות את הדבר לתובעים, המוצאים את עצמם לפני שוקת שבורה מחמת שהבעלים נותר ללא רכוש.

בית המשפט פסק, כאמור, כי כספי הפלגות תחזיר לכל אחד מהנוסעים את סכום כרטיס חבילת הנופש, ובנוסף לכך תפצה כל אחד מהם בסכום של 2,500 שקל בגין עוגמת-נפש.

התובעים נמנים עם כל מי ששט באוניה שיצאה ב-16 בספטמבר 2007 להפלגה בת 4 לילות בים התיכון, שכללה עגינות בטורקיה, רודוס וקפריסין. האוניה אמורה היתה לשוב חזרה לנמל אשדוד ב-20 בספטמבר. עו"ד ערן טל ייצג את התובעים.