מרקל: הסדר חובות לפני 2013 יפגע באמינות מרחב האירו

לדברי קנצרלית גרמניה, לא תתבצע פריסה מחודשת של חובה של יוון, אשר "תפגע באמינות שלנו" ■ מרקל דחתה האפשרות שיוון תפרוש ממרחב האירו: "זה איתות גרוע מאד"

הסדר חובות (פריסה מחודשת ושינוי תנאי הפירעון) של כל מדינה במרחב האירו לפני שנת 2013 "יפגע מאוד" באמינות של מרחב האירו, אמרה הקנצלרית אנגלה מרקל אתמול (ב').

בהופעה בפני סטודנטים בברלין, ביום שבו אישרו שרי האוצר של האיחוד האירופי את חבילת הסיוע בסך 110 מיליארד דולר לפורטוגל, הגנה מרקל במונחים תקיפים על העיקרון שלפיו יוון או מדינה אחרת לא תגיע להסדר חובות לפני מחצית שנת 2013 - המועד שבו אמור מנגנון החילוץ הקבוע של אירופה למדינות בקשיים להיכנס לתוקף.

"זה יעורר חששות לגבי האמינות שלנו, אם פשוט נשנה את כללי המשחק בעיצומה של התוכנית הראשונה", היא אמרה. מרקל הוסיפה שהנושים הפרטיים של יוון או של המדינות האחרות אינם צריכים להיגרר להסדר חוב בכוח לפני ש"מנגנון היציבות האירופי", ESM, יהיה במקומו. החלופה עלולה לגרום לבריחה מאסיבית של משקיעים מהאג"ח של מרחב האירו, היא הזהירה, והוסיפה שהנושים "יוכלו להפוך למעורבים במאבק בבעיות החובות" לפני 2013 על בסיס וולונטארי.

החובות המצטברים של יוון הובילו להערכה בשווקים שייתכן שיהיה עליה לפרוס מחדש את חובותיה בקרוב, למרות שמהלך כזה הוכחש בתקיפות הן על ידי אתונה והן על ידי הנציבות האירופית. הדעה שהשמיעה אתמול מרקל מנוגדת לדעתם של רבים בפרלמנט האירופי - וכן של כלכלנים רבים - שסבורים כי אין מנוס מהגעה של יוון להסדר חובות.

מרקל גם דחתה את האפשרות שמדינה כמו יוון תפרוש ממרחב האירו, באומרה שלמהלך כזה אין הנחיות משפטיות ברורות, והוא יהיה מנוגד לאינטרסים של כל מדינות מרחב האירו, כולל גרמניה. "זה יהיה איתות גרוע מאוד-מאוד, שאנחנו יכולים להתפצל", אמרה מרקל. היא הוסיפה שיוון ופורטוגל צריכות להאיץ את קצב הפרטת נכסי המדינה שלהן כדי להקל את נטל החובות ולשפר את כושר התחרות שלהן.