שריג: "נשכלל שוק הפנסיה; המוצרים יהיו ברורים"

(עדכון) - המפקח על שוק ההון והביטוח, על הרפורמה בדמי הניהול: "המטרה היא לטפל ברמת התמריצים על מנת ליצור שוק משוכלל" ■ דני מרגלית: בנק ישראל ימשיך להגביל את המשכנתאות

ועידת שוק ההון של "גלובס" בשיתוף BDO זיו האפט לשנת 2011 יצאה היום (ד') לדרך: החל מהשעה 9:30 החל רצף הדיונים והנאומים של בכירי שוק ההון והמערכת הפיננסית בישראל סביב נושאים רבים ומגוונים, החל משוקי המניות והסחורות דרך הרפורמה בדמי הניהול ועד חוק האכיפה המנהלית שמפחיד את שוק ההון.

לצפייה בלו"ז המלא של הוועידה - לחצו כאן!

אתר "גלובס" מעביר את דיוני ונאומי הוועידה בשידור חי לאורך היום. דני מרגלית, יו"ר BDO זיו האפט, דיבר על שוק הנדל"ן וצעדי בנק ישראל לריסון המשכנתאות ואמר: "ב-3 השנים האחרונות חל מפנה דרמטי בשוק המשכנתאות הישראלי ובנק ישראל החל בריסון. לדעתנו הצעדים של בנק ישראל נכונים, במיוחד לאור מה שאירע בשוקי נדל"ן אחרים בעולם ברקע עלייה של 53% במחירי הדירות ב-3 השנים האחרונות. אנו מעריכים כי צעדי בנק ישראל ימשיכו אך הם יכולים לגרום להמשך הרחבת הפערים בשוק הישראלי, שרק בעלי הון יוכלו לרכוש דירה, והמשך הנדידה לפריפריה, שזה דבר מבורך".

עודד שריג, המפקח על שוק ההון והביטוח במשרד האוצר, דיבר על הרפורמה בדמי הניהול וציין כי המטרה היא להגדיל את התחרות בשוק הפנסיוני: "אנחנו רוצים להגיע לשוק משוכלל, שיתבטא בתשואות ובשירות. שוק החיסכון הפנסיוני רלוונטי לכולם, עם השלכות ארוכות טווח וסכומים כסף גדולים מאוד. אנחנו רוצים לגרום למוצרים להיות ברורים, שהתמריצים יהיו פחות מוטים והגדלת הידע הציבורי".

שריג התייחס לקשר בין המוסדיים ללקוחות ואמר: "המטרה היא לטפל ברמת התמריצים על מנת ליצור שוק משוכלל. הבעיה היא שיש פה מיעוט הפקדות לקופות גמל בגלל תמריצים בעייתיים. אל מול העולם, אנחנו בהחלט ברמה נמוכה של הפקדות לקופות גמל. הפתרונות: קופת גמל תועל לשווק מוצרי ביטוח, תקבל רישיון סוכנות לביטוח ותוכל למכור ביטוח כאשר הפוליסות יישארו בתוקף גם לאחר הניוד. אנחנו רוצים שקיפות בדמי הניהול. תהיה חובה להודיע ללקוח על העלאה של דמי הניהול עם המחשת השינויים בצירוף דוגמה כמותית ברורה".

שריג אמר כי באוצר מעוניינים לצמצם את מספר הטפסים בין המפיצים ללקוחות ואת פערי מידע, שכן במצב היום "החוסכים לא מבינים את המוצרים". בסיכום דבריו הצהיר שריג: "אנחנו רוצים להגיע לעמלות הפצה סימטריות של מקסימום 2% מההפקדה ועוד 0.2% מהצבירה".

בין הנושאים העיקריים שיידונו בוועידה ניתן למנות כמובן הזדמנויות השקעה. מנהלי השקעות ראשיים ידברו על הזדמנויות השקעה בשווקים המתעוררים ועל מחירי הנפט והסחורות נוכח הטלטלה שאירעה לאחרונה בשוק הסחורות. באופן מסורתי, את הוועידה ינעל פאנל שכותרתו "איפה לשים את הכסף", בו ישתתפו מנהלי ההשקעות הראשיים ויספקו עצות למשקיעים.

אגב, בפאנל דומה שנערך בוועידה בשנה שעברה, ניפקו מנהלי ההשקעות תחזיות שהתממשו, שכן בשיאו של משבר החוב באירופה ועל רקע אי ודאות רבה ששררה בשווקים ותנודות בשוקי המניות, הקונצנזוס בקרב מנהלי ההשקעות בפאנל היה שמדובר בירידות זמניות ושיש לנצלן כדי להגדיל חשיפה לשוקי המניות כיוון שמשבר החוב לא יתפתח למשבר עולמי - המלצה שהתבררה כמוצלחת למדי (מדד S&P 500 עלה ב-19% בשנה האחרונה ואילו מדד המעו"ף עלה ב-17%).