דוח המבקר: ליקויים חמורים בהתנהלות סביב שיפוץ היכל נוקיה

שיפוץ ההיכל שהוערך ב-29 מיליון שקל והסתיים עם עלות של 216 מיליון; התקשרויות פרטיות בין מנכ"ל חברת היכלי הספורט ניר פרצלינה לבין קבלנים; וגם חלוקת כרטיסים לדירקטורים

דוח מבקר המדינה שפורסם אתמול (ג') מצא לא מעט ליקויים בהתנהלות חברת היכלי הספורט בע"מ, הגוף שמנהל את היכל נוקיה בעבור עיריית תל אביב. בין היתר מציין המבקר את ההתנהלות של החברה ושל עיריית תל אביב בעת השיפוץ של ההיכל, מסוף 2000, וטוען כי "האומדנים של עלות הפרויקט השתנו בפרקי זמן קצרים ביותר, לעתים בתוך ימים אחדים. בתוך שנה אחת בלבד גדל האומדן הראשוני החלקי, שלא התבסס על תוכנית כלשהי, ביותר מפי שלושה - מכ-29.4 מיליון שקל לכ-105.8 מיליון שקל". בסופו של דבר, כותב המבקר, השיפוץ הסתיים באיחור ניכר ו"בתוספת הוצאות המימון ששילמה החברה מיולי 2005 עד סוף 2009, הייתה עלות הפרויקט באותו מועד כ-216.8 מיליון שקל".

‏המבקר גם מצא פגמים רבים בהתנהלות שבהתקשרות עם הקבלן הראשי, "וספק רב אם היא עלתה בקנה אחד עם עקרונות דיני המכרזים, עם סדרי מינהל תקין ועם האינטרסים של החברה. נמצא כי החברה יצאה במכרז סגור לבחירתו של הקבלן ולא במכרז פומבי כנדרש". עוד מציין המבקר התקשרויות פרטיות לא תקינות לכאורה בין מנכ"ל החברה לשעבר ניר פרצלינה לבין קבלנים, כולל קשרים עסקיים ועבודות פרטיות, שמהם עולה חשש ל"ניגוד עניינים". המבקר מעיר גם על חריגות בנייה שלא טופלו על ידי העירייה באופן מידי עם גילויים, והפעלת 9 מזנונים ומסעדה בשטח ההיכל ללא היתר.

עוד מציין המבקר את הסכם החסות עם חברת יורוקום, שבמסגרתו קיבלה החברה את האפשרות להפוך את ההיכל ל"היכל נוקיה". על פי המבקר, אף שכבר באפריל 2002 הושג סיכום (ולו עקרוני בלבד) בין החברה, העירייה ויורוקום על שינוי שמו של ההיכל, רק בספטמבר 2003 פרסמה החברה, על פי דרישת העירייה, מודעה בעיתונים על פתיחת מכרז.

‎‎‏12 כרטיסים לאדם

המבקר מקדיש פרק נרחב גם לנוהל חלוקת כרטיסים למשחקים ומופעים בהיכל נוקיה ובאיצטדיון בלומפילד - נושא שהתגלו בו ליקויים גם בבדיקת המבקר מ-2003. "במקרים לא מעטים חילקה חברת היכלי הספורט בע"מ לעובדים ולדירקטורים מספר כרטיסים גבוה מהמספר שנקבע בנוהל שלה (שני כרטיסים לאירוע): ברוב המקרים מדובר היה בארבעה עד שישה כרטיסים לעובד או דירקטור, אך היו גם מקרים שבהם חולקו שבעה, שמונה ואף 12 כרטיסים לאדם לאירוע", כותב המבקר.

‏‏המבקר מציין גם כי "החברה לא הנהיגה הסדרים שיבטיחו כי ייגבה מס גם בגין הכרטיסים הרבים מאוד שנתנה לגורמים חיצוניים", דבר שהביא לדיווחי שומות נמוכים מהנדרש. כמו כן, חייבה החברה את עובדיה בתלושי השכר בעבור ההטבות לקבלת כרטיסים בשווי נמוך בהרבה משוויים האמיתי - כך למשל, לפי המבקר, "כרטיסים למשחקי הכדורגל שהתקיימו בבלומפילד ונמכרו לקהל הרחב בסכומים שנעו בין 100 שקל ל-120 שקל לכרטיס, נזקפו בתלושי השכר של העובדים עבור 10 שקלים בלבד".

חברת היכלי הספורט: החברה פועלת לתיקון הליקויים

מחברת היכלי הספורט נמסר בתגובה: "החברה שיתפה פעולה באופן מלא עם משרד המבקר, ועוד במהלך הביקורת פעלה לתיקונם של חלק מן הליקויים שעלו. זאת ועוד, על שאלות והערות נוספות של המבקר אשר נמסרו לידי החברה במהלך עבודת הביקורת, ניתן מענה הולם ומקצועי ועל כן החליט משרד המבקר כי אין ממש בטענות אלה והסירן מן הדוח הסופי. החברה פועלת לתיקונם של ליקויים שטרם תוקנו, ובכוונתה להטמיע את הלקחים העולים מן הדוח בפרויקטים עתידיים שתבצע".