מה מפריע לספדי? עתר נגד בי"ס בעיר העתיקה בירושלים

האדריכל משה ספדי עתר לביהמ"ש לעניינים מינהליים בירושלים נגד ביה"ס תלמוד תורה "מוריה", שלטענתו עושה שימוש חורג במבנים ברובע היהודי בעיר באופן המפר את שלוותו

האדריכל הידוע משה ספדי ורעייתו, המתגוררים ברובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים, הגישו לבית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים עתירה מינהלית בעניין "מחדליהם המתמשכים והבלתי סבירים" של רשויות התכנון, עיריית ירושלים ומשרד החינוך באי-הפעלת סמכויות האכיפה והפיקוח נגד בית-הספר תלמוד תורה "מוריה", שלטענת הזוג ספדי עושה שימוש חורג לכאורה במבנים ברובע היהודי.

ספדי, אדריכל בינלאומי, הוא מי שתכנן את תוכנית ספדיה - תוכנית המתאר המחוזית להרחבת ירושלים מערבה, שנדחתה בפברואר 2007 במועצה הארצית לתכנון ולבנייה של משרד הפנים, לאחר מחאת הארגונים הירוקים.

הזוג ספדי, באמצעות עורכי הדין אלי וילצ'יק ורוית צימנט ממשרד כהן, וילצ'יק, קמחי, טוען כי בית-הספר תלמוד תורה "מוריה" עושה, זה למעלה מעשור, שימוש חורג לבית-ספר בשורת מבנים ברובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים, שייעודם הוא למעשה מגורים.

בגלל שלא קיים בסביבת המבנים מתחם מסודר שמיועד למגרש משחקים, הרי שלטענת הזוג ספדי, תלמידי בית-הספר משתמשים בכיכר הציבורית כמגרש משחקים, וכך גם באחד הרחובות הראשיים של הרובע היהודי.

הזוג ספדי מתגורר סמוך למבנים אלה ולכיכר הציבורית, ולטענתם פעילותו של בית-הספר מפרה את שלוותם ופוגעת באיכות חייהם, טורדת אותם בשעות המנוחה וגורעת ממקומות החנייה בשכונה.

"בזמני ההפסקות, בשל הרעש וההמולה של התלמידים במבנים ובכיכר הציבורית", טוען הזוג ספדי, "למעשה לא ניתן לנהל אורח חיים תקין בקרבת מקום".

בעתירתו מבקש הזוג ספדי מבית המשפט להורות לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ירושלים לפעול לאלתר למילוי חובותיה בדין ולנקוט בכל צעדי האכיפה שעומדים לרשותה להפסקת השימוש החורג שנעשה על-ידי בית-הספר.

כן מבקש הזוג להורות למשרד החינוך לפעול לאלתר לביטול הרישיון שהוצא לבית-הספר, תוך מניעת תקצובו, ולחילופין לפעול להוצאת צו סגירה לבית-הספר ולהורות לעיריית ירושלים להימנע מתקצובו של בית-הספר.

הזוג טוען כי כבר פנה מספר פעמים, מאז 1999, אל העירייה, משרד החינוך וועדות החינוך בתלונות על הפעולות ובדרישה להפסקת השימוש החורג, אלא שפניות אלה לא נענו, למעט באוקטובר 2009, אז השיבה העירייה כי תעשה כל מאמץ לבדוק את תלונת הזוג ספדי בהקדם, אבל לטענת הזוג, מאז אותו מענה טרם ננקטו פעולות כלשהן.

מבית-הספר תלמוד תורה "מוריה" נמסר: "בית-הספר פועל שנים רבות בעיר העתיקה עבור ילדי העיר העתיקה, והכול נעשה כחוק".

ממשרד החינוך נמסר: "העתירה טרם התקבלה בלשכה המשפטית. עם קבלתה, המשרד ילמד אותה וישיב לבית המשפט".

מעיריית ירושלים נמסר: "תלמוד תורה מוריה הינו מוסד חינוכי בבעלות פרטית, וככל מוסד בירושלים חייב לעמוד בדרישות החוק. הנושא מטופל על-ידי המחלקה לפיקוח על הבנייה, בתיאום עם המחלקה משפטית והחברה לפיתוח הרובע".