עוזי ארד: "נגרם לי עוול, העניין חרג מפרופורציות"

בשיחות סגורות הכחיש ארד את הפרסומים לפיהם הוא אשם בהדלפות ממשרד ראש הממשלה, ואמר כי אם היו מציעים לו עסקה עם היועמ"ש - היה בוחר באפיק המשפטי במקום להתפטר

"נגרם לי עוול, העניין חרג מפרופורציות" - כך אמר היום (ד') ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר, עוזי ארד, בשיחות סגורות עם חבריו.

ארד, שנפגע מהפרסומים שעל-פיהם הוא זה שנמצא אשם בהדלפה ממשרד ראש הממשלה בנימין נתניהו, סירב היום לשוחח עם עיתונאים ולהגיב על הפרשה.

בשיחות פרטיות עם חבריו הכחיש ארד כאילו מדובר בהדלפה ואמר גם כי לא הוצעה לו כל עסקה עם היועץ המשפטי לממשלה, וגם לא נעשתה שום עסקה שכזו. אחד מחבריו אמר היום כי אם הייתה מוצעת לו עסקה שכזו, ייתכן שארד היה בוחר באפיק המשפטי.

גורמים ששוחחו עימו היום התרשמו כי ארד חש שהעניין חרג מפרופורציות ושנגרם לו עוול קשה מהפרסומים בכלי התקשורת, זאת משום שכלל לא מדובר בהדלפה מכוונת אלא במקרה הרע בפליטת פה ובמקרה הטוב גם זה לא.

לדברי מקורביו, ארד לא חרג ממה שהיה מותר לו לומר במסגרת תפקידו. לדבריהם, הידיעה שארד כביכול הואשם בהדלפתה כלל לא קשורה לנושאים ביטחוניים אלא לנושאים הקשורים לתחום החשמל והאנרגיה. על כך יכולה להעיד העובדה שגם כלי התקשורת שנהנו מפליטת הפה כלל לא הבליטו את הידיעה.

ארד סיפר עוד לחבריו כי ביקש לסיים את תפקידו עוד קודם לכן בלי שום קשר לפרשה, ועל כך, לדבריהם, יכולים להעיד אנשי ראש הממשלה ונתניהו עצמו.

חיסול חשבונות בלשכה?

גורמים מדיניים בירושלים סבורים כי עיתוי הפרסום, שלפיו ארד הוא זה שהדליף מידע ביטחוני מסווג לעיתונאי ולכן אולץ לפרוש מתפקידו, אינו מקרי.

במערכת המדינית הרימו אתמול (ג') גבה על כך שהדבר פורסם 3 חודשים לאחר שארד סיים את תפקידו ומתחו ביקורת קשה על לשכת ראש הממשלה ועל היועץ המשפטי לממשלה, שלא פרסמו הודעת תיקון לאחר שהתברר כי ארד נמצא לא דובר אמת בפוליגרף, וכן תהו למי היה אינטרס להדליף את הידיעה ולהביא לפרסומה דווקא אמש.

לחשיפת הפרשה אמש בערוץ 10 קדמה ידיעה שהתפרסמה אתמול בבוקר ב"ידיעות אחרונות", ובה פרסם העיתונאי שמעון שיפר כי ארד נמנה עם הצוות המכין את ביקורו של ראש הממשלה בוושינגטון ושוהה שם יחד עם מחליפו בתפקיד, יעקב עמידרור.

גורמים במשרד ראש הממשלה מעריכים כי לפרסום יש קשר לידיעה, אולם לא ברור מה המניע: האם גורמים בלשכת ראש הממשלה חשדו בארד כמי שהדליף את הידיעה לשיפר, שחשפה פרטים מתוכן נאומו של הנשיא אובמה, ולכן בחרו להעביר מסר לאמריקנים הזועמים כי בישראל טיפלו בחומרה במי שהדליף את תוכן הפגישות החסויות? לדברי גורמים מדיניים, הידיעה ב"ידיעות אחרונות" גרמה ללחץ ולמבוכה בלשכת ראש הממשלה.

גורמים אחרים בירושלים סבורים כי מדובר דווקא בחיסול חשבונות פנימי בין המחנות השונים בתוך לשכת נתניהו. בתחילת ינואר חשף "גלובס" את תחילת הפרשה, שבמסגרתה הוחלפו האשמות בין גורמים שונים בקרבתו של ראש הממשלה בהדלפה המדוברת. יש מי שסבורים כי עתה מתנגדי ארד בלשכה סגרו עימו חשבון.

השערה נוספת שהועלתה הבוקר היא כי האינטרס להדלפה היה למנוע מארד לזכות במינוי עתידי במגזר הציבורי או במשרד החוץ. לדברי גורמים במשרד ראש הממשלה, לאחר ששר החוץ, אביגדור ליברמן, הטיל וטו על מינוי של ארד לשגריר בלונדון, הכוונה להציב את ארד בנציגות ישראלית אחרת בחו"ל לא ירדה מהפרק.

גם האפשרות שמדובר במלחמה בין גופי תקשורת מתחרים או הדלפה מכוונת של גוף ביטחוני עלו היום כספקולציות אפשריות למניע מאחורי ההדלפה.

שאלה נוספת שעלתה היום בעקבות הפרסום היא מדוע לאחר שהודח מתפקידו וסיווגו הגבוה נשלל ממנו, המשיך ארד להיחשף לחומרים פנימיים וסודיים ואף לשמש שליחו של נתניהו לוושינגטון לקראת הביקור המדיני החשוב ביותר של ראש הממשלה במהלך הקדנציה הנוכחית.

במערכת המדינית נמתחה ביקורת קשה היום על ראש הממשלה, ולפיה על אף שהתברר כי ארד הוא המדליף, אישר לו לקיים תהליך חפיפה ארוך בן 3 חודשים עם מחליפו, ואף להשתתף בפגישות מדיניות בוושינגטון.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה כי "ארד נטל אחריות על השתלשלות האירועים שהובילה לפרסום, אף שהכחיש הדלפה, בוודאי מכוונת, של הדברים. בהמשך לכך הודיע מר ארד על פרישתו מתפקיד ראש המועצה לביטחון לאומי. בנסיבות אלה, וכפי שאירע גם בעבר במקרים דומים שמטעמים מובנים אין בידינו לפרטם, סבר היועץ המשפטי לממשלה, בתיאום עם השב"כ, כי אין מקום לטפל בנושא זה באפיק הפלילי".