חברה על הכוונת: אוריין - חברת שילוח עם פוטנציאל צמיחה

אוריין, אחת מארבע חברות השילוח הבינלאומי המובילות בארץ, חושפת את המשקיע לענף סולידי שמשקף את המצב המאקרו כלכלי בארץ

ממש ברגעים אלו, כשאתם קוראים שורות אלו, חוגגת אוריין (Orian), חברת השילוח הבינלאומי, עשר שנים להיותה הנציגה הבלעדית בארץ של ענק השילוח העולמי Schenker. החברה, שמעדיפה לשמור על פרופיל נמוך, הזמינה את עובדיה וחלק גדול מלקוחותיה לאוניברסיטת בר אילן, ואת זמנם ינעימו יהודית רביץ ומוש בן ארי (שכל אחד ישיר שירים של השני), ואף אברהם טל ושמעון בוסקילה.

בין שיר אחד למשנהו, יצפו אורחי האירוע בסרט וידאו משעשע בכיכובו של "הישראלי היפה" (יובל סמו, כוכב "ארץ נהדרת"), שבילה יום במשרדי החברה בלוד. סמו, עם שיניו העקומות, משקפי הטייסים והפריזורה שזקוקה דחוף להתערבות ספר, לקח את אופניו, ואחרי שזרק אותם בכל פינה, ניסה להסביר לעובדי אוריין איך באמת עושים שילוח בינלאומי, ואף תפס לרגע את כס המנכ"ל ובעל השליטה, חן למדן.

"הישראלי היפה" הוא דמות משעשעת, קורעת מצחוק - ויש שיגידו מציאותית עד כדי פחד - אך הסיפור של אוריין הוא סיפור על חברה רצינית שהפכה לאחת המובילות בתחומה בארץ, ומנסה לעשות כמעט הכול כדי לשמור על מיצובה.

מה החברה עושה

אוריין, שחיה ובועטת במתכונתה הנוכחית כבר רבע מאה, החלה את דרכה מספר שנים לאחר קום המדינה כחברה של עמילות מכס ושילוח מטענים לייצוא. ברבות השנים הפכה לאחת מארבע חברות השילוח הבינלאומי המובילות בארץ, וכיום יש לה שלושה תחומי פעילות. הראשון והעיקרי שבהם הוא שילוח - יבוא, וזה אומר ניהול כולל של שרשרת ההספקה של טובין לישראל מכל רחבי העולם לפי צרכי הלקוח. אוריין, לדוגמה, מייבאת את מכשירי האייפון, את מכשירי סמסונג וסוני אריקסון, ועל לקוחותיה נמנות רוב החברות הגדולות בארץ דוגמת שטראוס גרופ, קרסו, התעשייה האווירית, פוקס, רשת "מתאים לי" ועוד.

יבוא, מבחינת החברה, פירושו שילוח הטובין לארץ באוויר או בים, עמילות מכס, אחסנה (במחסן לוגיסטי או במחסן ערובה), הובלה יבשתית מהנמל ללקוח ועוד. תחום הפעילות השני הוא שילוח - יצוא, וכאן השירות שנותנת החברה דומה לזה שניתן במסגרת פעילות היבוא אך בכיוון ההפוך - מישראל לכל רחבי העולם. תחום הפעילות השלישי והאחרון (שתרומתו להכנסות כמעט שולית) הוא מימון, ובמסגרתו מעניקה אוריין ללקוחותיה מימון ביניים למימון תשלומי החובה הכרוכים בשחרור הטובין.

רוב לקוחות החברה אינם זקוקים למימון (חברות גדולות בעלות כיסים עמוקים), ולכן פעילות זו אינה מהווה מנוע צמיחה עבור אוריין, ורק משמשת כשירות נוסף אותו מעניקה החברה ללקוחותיה.

שירותי המימון הם רק דוגמה אחת ליכולת החברה להוות On Stop Shop עבור לקוחותיה - תכונה המבדלת אותה מחברות השילוח האחרות שפועלות בארץ, ומהווה עבורה יתרון תחרותי.

היותה One Stop Shop באה לידי ביטוי גם ביכולת של אוריין לטפל במשלוחי תערוכות ופרויקטים מיוחדים, החל מאיסוף מוצרי התערוכה מהלקוח, דרך הובלה לביתן שבאתר התערוכה, וכלה בפינוי פסולת האריזות הריקות. שירות זה הוא פועל יוצא של שת"פ החברה עם Schenker הגרמנית - אחת החברות המובילות בעולם למשלוחי תערוכות. שירות נלווה נוסף שמעניקה החברה הוא Special Express - משלוחים דחופים מדלת לדלת - וטריילרים (נגררים, שירות מדלת לדלת המשלב בין שילוח ימי ליבשתי בין אירופה לישראל).

השת"פ של אוריין עם Schenker - אחת משלוש חברות השינוע הבינלאומי והשירותים הלוגיסטיים הגדולות בעולם - מאפשר לה לתת שירותי משלוח צד שלישי שאינם עוברים דרך ישראל. כך לדוגמה, פוקס - אחד מלקוחות החברה - מסתייעת בשירותיה כדי להעביר ביגוד שמיוצר בסין לזכייניה ברחבי העולם.

אופי הענף והתחרות בו

שוק השילוח (יבוא וייצוא) הוא שוק די תחרותי אך במקביל - שוק שהסטטוס קוו בו נשמר לאורך שנים. בארץ פועלות קרוב למאתיים חברות שילוח (כולל נציגויות של חברות בינלאומיות), ולכן התחרות ביניהן היא בעיקר תחרות על המחיר.

את חברות השילוח ניתן לחלק לשתי קבוצות, והראשונה כוללת חברות בלדרות (דוגמת FedEx) שמתמחות במשלוחים בעלי משקל לא גבוה, ושמות דגש על מהירות הגעתם. הקבוצה השנייה כוללת חברות, דוגמת אוריין, שמספקות שירותי שילוח אווירי וימי, ומתמחות במשלוחים בעלי משקל גבוה, ושמות דגש על מחיר המשלוח ולא על מהירותו.

אוריין, כאמור, נחשבת לאחת מארבע חברות השילוח הבינלאומי המובילות בארץ, ומעבר לאותן שלוש מתחרות, שאר החברות אינן נחשבות למתחרות עבורה, ומכאן יתרון תחרותי נוסף לחברה. על מתחריה העיקריים של אוריין נמנים DHL, יו.טי.איי ישראל, ופריץ קומפניס ישראל שעד לאחרונה ייצגה בארץ את UPS העולמית. אוריין, למעשה, היא חברת השילוח הציבורית היחידה - מבין ארבע המובילות - וכך מנייתה מעניקה למשקיע חשיפה לתחום.

אוריין אחראית למשהו כמו 16% מהיבוא האווירי למדינת ישראל, ומעניקה את שירותיה למגוון רחב של תעשיות, החל מחברות הייטק, דרך טקסטיל, רכב, מזון, ותעשייה כבדה.

אסטרטגיית החברה לעתיד

לאוריין חשוב למצב עצמה כחברת One Stop Shop, וזה אומר להתרחב באופן אופקי. לכן, מתמקדת החברה בפיתוח שני מנועי צמיחה עיקריים: הרחבת שירותי האחסנה וההפצה, וכפועל יוצא - הרחבת צי המשאיות שמיועדות להובלת טובין יבשתית בתוך הארץ (כולל טובין שצריך להישמר בטמפרטורה מבוקרת ומחייב שימוש במכולות ומשאיות המצוידות באמצעי בידוד.

אסטרטגיה זו מבוססת על רצון החברה להפוך לשותף הלוגיסטי של לקוחותיה, ולאפשר להם להפוך הוצאות לוגיסטיקה קבועות למשתנות, וכך להתרכז בפעילות הליבה שלהם. לאוריין יש מחסן לוגיסטי באזור התעשייה של פתח תקווה, שמשתרע על שטח של 15 אלף מ"ר, ובימים אלו בונה החברה מחסן שני, באזור התעשייה של ראש העין, שישתרע על שטח כפול - 30 אלף מ"ר - ויהיה מוכן לקראת המחצית השנייה של 2012.

כמו כן, החברה מגדילה באופן עקבי את צי המשאיות שברשותה. אשתקד רכשה 12 משאיות, השנה רכשה 8 נוספות, ונכון לרגע זה יש ברשותה 45 משאיות. המחסן הלוגיסטי בראש העין יגדיל את שטחי האחסנה של החברה לפחות פי 2, ולכן עד שנת 2013, צי המשאיות צפוי לגדול אף הוא באותו יחס, וכך להכפיל את היקף פעילות החברה בתחום ההובלה היבשתית.

tali-z@globes.co.il

על המנכ"ל ובעל השליטה

חן למדן: מנכ"ל בעל פרופיל תקשורתי נמוך

חן למדן, מנכ"ל ובעל השליטה באוריין, לא אוהב להיחשף, ולאו דווקא בתקשורת הכלכלית. לכתבה זו סרב למדן להתראיין ואף להצטלם, ואם הדבר היה תלוי בו - כתבה זו לא הייתה יוצאת לאור. למדן (51), בן למשפחת מייסדי החברה, החל לעבוד באוריין מיד לאחר תום שירותו הצבאי כשזו מנתה 5 עובדים. מספר שנים מאוחר יותר פיתח את פעילות שילוח המטענים של החברה, ובשנת 88' החל לכהן כמנכ"ל - תפקיד בו הוא מחזיק עד עצם היום הזה.

למדן הוא גם בעל השליטה בחברת הבלדרות OPSI, נציגת UPS העולמית בארץ, וכפועל יוצא - מתחרה חלקית של אוריין.

למדן, כך מסתבר, אינו מסתפק בעסקי השילוח ומשקיע גם בעסקים אחרים דוגמת נדל"ן. יחד עם ברונו לנדסברג, בעל השליטה בסנו, מחזיק למדן במספר נכסי נדל"ן בארץ ובאחרונה נודע כי השניים מתמודדים על רכישת שטח של 2.2 דונם בטיילת של ת"א ששוויו נאמד בעשרות מיליוני שקלים.

למדן נמנה גם על המשקיעים הפרטיים שמניות תנובה של מאיר שמיר יופצו ביניהם על ידי בנק לאומי - ביום שבו סוף סוף תתבצע העסקה בין שני הצדדים.

למדן הוא גם אחד מהבעלים בחברת "מטרו", יבואנית ומפיצה בלעדית של אופנועי ימאהה, סאן יאנג וקוואסאקי בארץ. החברה מחזיקה בכמעט מחצית משוק כלי הרכב הדו גלגלי בארץ.