זליכה ומריאן ינסו לרכוש מניות המדינה בכביש 6

לאחר שעבדו עבור זכיינית הכביש "דרך ארץ" וגזרו קופון שמן מתיווך בעסקה למכירת מניות, מבקשים להפוך לחלק מגרעין השליטה בזכיינית ■ השניים גייסו 350 מ' ש' לרכישת המניות

חודש לפני המועד האחרון להגשת הצעות במכרז לרכישת מניות המדינה בזכיינית כביש 6, חברת "דרך ארץ", גיבשו צמד היזמים ירון זליכה ודני מריאן קבוצת משקיעים מוסדיים שיעמידו 300-350 מיליון שקל לצורך רכישת חלק ממניות המדינה. המכרז היה אמור להיסגר בסוף חודש מאי, אך לפני כמה ימים פורסמה הארכה למועד הגשת ההצעות, עד 21 ביוני. זליכה ומריאן אחראים על ארגון קבוצת המשקיעים, ניתוח הפרויקט, הגשת ההצעה וייצוג הקבוצה לכל אורך תקופת ההשקעה.

עבור זליכה ומריאן הפך כביש האגרה למקור פרנסה בלתי נדלה, תחילה כעובדים בכירים בזכיינית הכביש (זליכה) ובבעלי המניות שלו (מריאן), בהמשך כמתווכים שגרפו הון רב בעסקה למכירת מניות אפריקה ישראל בזכיינית הכביש. כעת הם לקראת מפגש שלישי עמו, הפעם כבעלי מניות.

זליכה כיהן בשנים 2002-2003 בתפקיד סמנכ"ל כספים ופיתוח עסקי בזכיינית הכביש, חברת דרך ארץ. בשנת 2003 מונה לתפקיד החשב הכללי באוצר על-ידי שר האוצר דאז, בנימין נתניהו (בתפקידו זה היה אחראי, בין היתר, על פרסום המכרזים השונים הקשורים לכביש).

מריאן מכיר אף הוא היטב את כביש האגרה מאז שלב הייזום, עת שימש כמנכ"ל חברת הביצוע דניה סיבוס, שבהמשך ביצעה את הפרויקט, וכסמנכ"ל החברה האם שלה אפריקה ישראל (עד לאחרונה בעלת מניות מרכזית בזכיינית כביש 6) ובהמשך כנציג של בעלת מניות אחרת בזכיינית, קנדיאן הייווייז.

תיווכו בעסקת המכירה

אשתקד תיווכו השניים בעסקה שבה מכרה אפריקה ישראל את מניותיה (37.5%) בחברת דרך ארץ לקבוצת שיכון ובינוי ואחרים, תמורת 485 מיליון שקל, עסקה ששיקפה לזכיינית שווי. כפי שנחשף ב"גלובס", זליכה ומריאן דרשו מהצדדים לעסקה דמי תיווך של כ-20 מיליון שקל בחלקים שווים. הקונים שילמו להם את חלקם, בעוד שהמוכרת, אפריקה ישראל, סירבה, ולפיכך תבעו אותה השניים על סך של 11.6 מיליון שקל. התביעה נידונה בביהמ"ש המחוזי בפ"ת.

ההסכם לתפעול כביש 6 נחתם ל-30 שנה, המסתיימות ביולי 2029. בתום תקופת הזיכיון על דרך ארץ למסור את הכביש למדינה ללא תמורה. במסגרת המכרז ניתנה למדינה אופציה ל-49% מהזכיינית במחיר מימוש המשוערך כיום על 430 מיליון שקל, בעוד ששווי המניות מוערך כיום בכפול לפחות.

המדינה הודיעה אשתקד על כוונתה לממש את האופציה ולמכור את מניות המימוש, ובהמשך פרסם החשכ"ל מכרז בנושא. בחודשים האחרונים מנהלת המדינה "רוד שואו" למכירת מניות המימוש בחבילה אחת או בחלקים. העסקה צפויה לשקף לחברת דרך ארץ שווי של כ-2 מיליארד שקל.

כביש האגרה האלקטרוני משתרע על פני כ-140 ק"מ, ממחלף "עין תות" בצפון ועד מחלף "מאחז" בדרום, וכולל 13 מחלפים וכ-150 גשרים. הקטע המרכזי של הכביש נפתח לתנועה בתחילת שנת 2004, והורחב בהמשך. כיום זוכה דרך ארץ, בניהולו של אהוד סביון, להצלחה: תנועת כלי הרכב עלתה בשנה החולפת ב-18% ל-135 אלף.

לאחר שאפריקה ישראל מכרה את אחזקותיה, הבעלות בדרך ארץ הייווייז נחלקת בין שיכון ובינוי (50%) ושותפות של קבוצת הראל, קרן תשתיות ישראל וגופים מוסדיים (50%). לבעלי המניות הנוכחיים יש זכות סירוב ראשונה על מניות המדינה, ואם לא יממשו אותה הם צפויים להיות מדוללים בהתאם.

מדוחות הזכיינית עולה כי לזכיינית היקף חובות של 9 מיליארד שקל וגירעון של כחצי מיליארד שקל בהון העצמי. את 2010 סיימה דרך ארץ עם הכנסות של 1.1 מיליארד שקל, מחציתן הכנסות מימון ועם הפסד של 58 מיליון שקל, בעקבות הוצאות מימון גדולות. זאת אחר הפסד של 230 מיליון שקל ב-2009.