ממשל אובמה מטיל סנקציות אישיות על בשאר אסד

הסיבה: הפרות של זכויות האדם במהלך דיכוי ההפגנות בסוריה ■ סנקציות יוטלו גם על שישה בכירים אחרים בדמשק

עליית מדרגה בלחץ האמריקני על דמשק. ממשל אובמה החליט להטיל סנקציות אישיות על נשיא סוריה, בשאר אסד, ועל שישה בכירים במשטרו בגין הפרת זכויות האדם במהלך הדיכוי האכזרי של הפגנות המוניות בערי סוריהשבהן נהרגו מאות אזרחים (850 לפי אחד האומדנים) ונפצעו אלפים מירי בנשק חם של כוחות הביטחון.

ארה"ב מתחה ביקורת חריפה על התנהלות משטר אסד נגד המפגינים, אך נמנעה, עד עתה, מנקיטת צעדים משמעותיים נגד סוריה ואף לא קראה לאסד לנטוש את כס הנשיאות.

בהודעת המשל נאמר, כי הסנקציות הוטלו בגלל האלימות הגוברת שנקטו שלטונות סוריה "נגד העם הסורי, לרבות התקפות על מפגינים ופעילים פוליטיים, מעצרם והטרדתם, וכן החנקת תמורות דמוקרטיות במדינה". רק שלשום מתח דובר הבית הלבן ביקורת קשה על סוריה בגין מאמציה לשלהב את הרוחות בגבול עם ישראל ע"י מתן היתר לפלסטינים לחדור לרמת הגולן, במאמץ להסיט את תשומת הלב מהפרות זכויות האדם במדינה.

הסנקציות, שביצוען מופקד בידי משרד האוצר האמריקני, יקפיאו את כל נכסיו של אסד וששת הבכירים האחרים במשטרו בארה"ב. הבכירים הם ראש הממשלה, סגן הנשיא ושרים בקבינט. הסנקציות גם אוסרות על אמריקנים, פרטים וחברות, לעשות עסקים עם אסד ועמיתיו. בעבר הטילה אר"ב סנקציות על בני משפחת אסד, אך לא עליו ישירות.

לא ברור אם יש לאסד נכסים בארה"ב. סביר להניח שהוא ציפה למהלך כזה ודאג להעביר כספים מחשבונות בבנקים אמריקניים, אם היו לו כאלה. אבל המשמעות של נקיטת צעדים אישיים נגדו, בתקופה שבה מופצץ מתחם שלט לוב, מועמר קדאפי, וחוסל מנהיג אל קאעדה, אוסמה בין לאדן, לא נעלמה מעיני השליט הסורי.