מהו סוד ההצלחה של חנויות הקונספט של מותגי הספורט?

הצרכנים נוהרים אל חנויות הקונספט של מותגי הספורט הבינלאומיים, למרות שהן לא בהכרח זולות ■ הסיבות: ניחוח של חו"ל, מחלקות מקצועיות, מגוון רחב ומפגשים עם ספורטאים

חנויות הקונספט של מותגי הספורט הבינלאומיים לא מציעות מחירים נמוכים יותר מאלה של חנויות הספורט, לפעמים אפילו להפך, ובכל זאת הצרכנים נוהרים אליהן. הסיבות: ניחוח של חו"ל, מחלקות מקצועיות, מגוון רחב וגימיקים כמו מפגשים עם ספורטאים מקצועיים

נייקי: מגרש כדורגל בחנות

לא במקרה חנות נייקי בתל-אביב מזכירה חנות נייקי בברצלונה. זו דרך להעצים את הבינלאומיות של המותג. מחשבה רבה מושקעת אפילו באפקט הריח. "בעיני הצרכן החנות היא נקודה לרכישת מוצרים, אבל מדובר בערוץ מדיה", אומר יניב כהן, מנהל שיווק קמעונאי בנייקי, שלה 27 סניפים.

* מה בחנות? בארץ שמה נייקי דגש על בניית קטגוריות הכדורגל, הריצה והכדורסל. כך למשל נבנה בחנות בהרצליה מגרש כדורסל, הבנוי כמגרש שכונתי בארה"ב. הוא פתוח לקהל הרחב ונכנסים אליו צעירים כדי לשחק. גם חברי להקת בלק אייד פיס שיחקו שם בביקורם בארץ מול שחקני מכבי תל-אביב בכדורסל (קבוצה הזוכה לחסות של נייקי ישראל).

קטגוריית הריצה כוללת קיר נעליים, עם למעלה מ-50 דגמים, הסברים על סוגי הנעליים והתאמתם לרצים לפי סגנון וסוג אימון ומגוון רחב של פריטי ביגוד וציוד.

* הערך המוסף: החברה הפכה את החנויות למקום מפגש עם ספורטאים כדי לקבל חתימה, להצטלם ואפילו לשחק. כך למשל, שחקני מכבי תל-אביב בכדורסל, יוסי בניון ושחקני הפועל תל-אביב נוהגים לבקר בחנות הדגל בדיזנגוף סנטר ובחנות נייקי בהרצליה ועוד.

קטגוריית הכדורגל זוכה לפוקוס רב, ודוגמה לכך היא חנות הדגל של נייקי בדיזנגוף סנטר בתל אביב, המשתרעת על שתי קומות. על הרצפה שטיח דשא ירוק המעניק תחושה של מגרש, בחנות מגוון נעלי כדורגל בהתאמה לסוגי השחקנים השונים במגרש (חלוצים, קשרים וכו'). אוהדי הכדורגל יכולים לצפות על גבי מסך גדול בסרטוני וידיאו של הכדורגלנים המובילים.

גולת הכותרת היא פרסונליזציה: מכונת רקמה רוקמת על גבי נעלי הכדורגל של הלקוח שם, אייקון או מספר אישי לפי בחירתו. אפשר להדפיס על חולצות כדורגל שמות של שחקן הכדורגל הנערץ על הלקוח.

אדידס: מוצרים בלעדיים לחנות

רשת חנויות אדידס פרפורמנס מונה 31 סניפים בארץ, כאשר הקו המנחה הוא שיווק של כל מה שניתן לקנות בחנויות המותג באירופה, ושפה בינלאומית אחידה של המותג.

* מה בחנות? באופן עקרוני, לקוח שנכנס לסניף בבאר-שבע אמור לראות בדיוק מה שרואה לקוח בברלין, כחלק ממדיניות אדידס העולמית.

אפילו המוזיקה בכל החנויות זהה ומאופיינת בקו אנרגטי ומקפיץ. הפסקול נבחר במטה העולמי של אדידס ומשוגר לכל חנויות הרשת.

המוצרים בחנות מחולקים לפי משפחות. כל משפחה מורכבת ממוצרים שמשלימים אחד את השני. למשל, משפחת הכדורגל כוללת נעלי כדורגל מקצועיות כמו F50 (נעל הכדורגל הקלה בעולם, שמייצג ליאונל מסי), נעלי קטרגל, ביגוד תואם, מגני ברכיים ושוקיים, גרביים, כדורים וגם תיקי אימון. "כך זה בכל משפחת מוצרים", מסביר משה סיני, מנהל המותג של הרשת.

בחנויות המותג מוצגות כל המשפחות: טניס, כדורגל (מספר משפחות שונות), ריצה (4 משפחות שונות), אימון וכדורסל.

* הערך המוסף: בסופו של דבר, לקוח לא מסתפק באווירה, וצריכות להיות לו סיבות טובות לבקר בחנות באופן קבוע ולהעדיף אותה על פני חנויות ספורט אחרות. את זה מנסים להשיג באדידס באמצעות מכירה של פריטים שמלכתחילה מוזמנים רק לחנויות המותג. לפני מספר שבועות, למשל, הושקה בחנויות נעל ריצה חדשה CCrid: מדובר בנעל השומרת על טמפרטורת הרגל. בנוסף, טווח המידות גדול בהרבה מאשר בחנויות הכלליות.

ברשת מציינים כי 20% מכלל מגוון פריטי אדידס שמיובאים לארץ - נמכרים רק בחנויות אדידס.

בחנויות אדידס בקניון רמת-אביב ובנמל תל-אביב ניתן להשיג את הקולקציות פורשה לגברים ואת סטלה מקרטני לנשים.


ספידו: לא רק בגדי-ים

עיקר ההתמחות של סניפי רשת ספידו הוא כמובן בגדי-ים, וגם במקרה זה ניתן למצוא מגוון רב של דגמים בחנויות ספורט ובמכוני כושר, ולא רק בחנויות המותג (כיום 20 במספר).

* מה בחנות? בחנויות הרשת נמכרת הקולקציה המורחבת של המותג, כולל בגדי-ים מקצועיים. "דגש רב ניתן לציוד לשחייה: קבקבים, תיקים, סנפירים, מגבות, תיקים, בגדי-ים לטריאתלון, בגדי-ים לפעוטות עם חיתול פנימי, בגדי-ים עם מסנני קרינה, בגדי-ים מבדים עמידים במיוחד ועוד ועוד. יש גם דגמים בלעדיים שהוזמנו עבור הרשת", מסבירה איריס בן-דרור, סמנכ"לית ספידו ישראל.

* הערך המוסף: בחנויות המותג יש מחלקות מיוחדות כמו מחלקת בייבי, מחלקת ילדים ללימוד שחייה (שם ניתן למצוא מצופי ידיים וחזה, סנפירים וקרשים), מחלקה לשחיין המקצועי שמארחת ספורטאים חובבים ומקצועיים, מחלקה לבגדי-ים אופנתיים, וכמובן מחלקה לציוד שחייה שהינו מהגדולים והמקצועניים בארץ.

אסיקס: שפע של נעליים

חנות הקונספט הראשונה של המותג אסיקס נפתחה לראשונה בנמל תל-אביב לפני כ-3 שנים, במטרה להציג תחת קורת-גג אחת את המגוון הרחב ביותר של נעלי ספורט ייעודיות לסוגי ספורט שונים, וביגוד ספורט של אסיקס שיימכר רק בחנות זו. הבחירה בנמל לא הייתה מקרית, ונעוצה במספר הרב של העוסקים בספורט שעוברים או רצים באזור. כעת יש 3 חנויות.

* מה בחנות? בחנות המותג ניתן למצוא כמובן ביגוד מקצועי לריצה, וציוד כמו כובעים, צמידי הזעה וכו', אך הדגש הוא על מגוון נעלי אסיקס: "ב-4 השנים האחרונות 85% מהרצים בתחרויות מרתון, איירון-מן וטריאתלונים נועלים נעלי אסיקס וזה למעשה ההוכחה לטיב של הנעל", אומר אבי אבידור, יבואן אסיקס בארץ (בעלי רשת אוריג'ינלס). לקוחות עם בעיות יציבה או הליכה מופנים לעיתים למרכז אבידור לנוחות הגב והכף הרגל, שגם הוא בבעלותו של אבידור.

"אין אצלנו מחלקות ספורט שונות כגון טניס או כדורגל, וזאת כי ההתמחות העיקרית היא ריצה והליכה", הוא מסביר. "לאחרונה הכנסנו ליין של ביגוד Ayami - ביגוד ספורט שהוא גם אופנתי. בקרוב יושק גם מועדון לקוחות, כך שלקוחות קבועים יצברו נקודות שיקנו להם 10%-20% הנחה.

* הערך המוסף: "בחנויות המותג של אסיקס ניתן למצוא בעיקר את המילה האחרונה, כלומר את הדגמים הכי עדכניים שיש למותג להציע, וזה מה שמייחד אותן מחנויות ספורט אחרות המוכרות אסיקס", מסביר אבידור. בחנות ניתן למצוא את דגם הנעליים של מרתון פריז ואפילו דגמים שנמצאים בפיתוח.

אסיקס
 אסיקס

פומה: גם ג'ינסים

לרשת פומה 8 חנויות ברחבי הארץ - מכרמיאל ועד אילת, כאשר חנות הדגל ממוקמת ברחוב שיינקין בתל-אביב.

הרשת מפעילה גם 3 חנויות עודפים (בקריית-המלאכה, בילו וביג באר-שבע), שם ניתן למצוא מבחר גדול של פריטי לבוש והנעלה לכל המשפחה מקולקציות קודמות ובמחירים מוזלים.

* מה בחנות? בסניפי הרשת בולט הקו המנחה של המותג העולמי, שכבר מזמן מתח את העיסוק בספורט גם לכיוון האופנה והאקססוריז, כך שבחנויות נמכרים גם ג'ינסים ונעלי מעצבים שהם פריטי אופנה.

"הצרכן מקבל את חוויית הקנייה הייחודית למותג מכל הבחינות - הנראות, העיצוב, המיתוג בתוך החנות, חלונות הראווה, הקו המוסיקלי והתחושה הכללית האופיינית למותג", מסבירה קרן איגלניק, מנהלת השיווק של גרודמן ושות', יבואנית פומה בישראל.

בחנויות נמכרים דגמים מיוחדים של נעלי ריצה, נעלי ספייקס לאתלטיקה ונעליים מקצועיות נוספות (כדורגל, כדור-יד וכו').

איגלניק מספרת כי ממש בימים אלה עובדים בפומה על שיתוף-פעולה עם חברה מובילה בתחום התאמת נעליים, על מנת להכניס אמצעים להתאמה ספציפית של דגם לכל ספורטאי.

* הערך המוסף: "חנויות המותג מציעות קולקציות שלא ניתן למצוא במקומות אחרים בארץ, חלקן משווקות במהדורות מוגבלות. יש גם פריטי סאמפלים (פריט ייחודי לדגם ולמידה) שניתן לרכוש בחנויות הדגל בלבד", מסבירה איגלניק.

הכוונה היא לשיתופי-פעולה מיוחדים עם מעצבים עם מעצב הבית של החברה חוסיין שאלייאן, או לקולקציה מוגבלת של האצן שיאן העולם אוסיין בולט.