"חשש מהתנפחות בועה במניות הטכנולוגיה בוול סטריט"

הזינוק המרשים של לינקדין ב-109% ביומה הראשון למסחר בוול סטריט מזכיר ללארי סאמרס, שר האוצר לשעבר של ארה"ב, את ניצני בועת ההיי-טק של שנות ה-90

פרופסור לארי סאמרס, שר האוצר לשעבר של ארה"ב, מזהיר היום (ו') כי מניות הטכנולוגיה בארה"ב נכנסות לעידן חדש של בועת היי-טק, וזאת בעוד המשקיעים שכחו מהפחדים שליוו אותם בשנים 2007-2009 - ושבו לקחת סיכונים גדולים מדי. דבריו מגיעים לאחר שמניית לינקדין (סימול: LNKD) זינקה אמש בוול סטריט ב-109% ביומה הראשון למסחר. מדד הנאסד"ק , בו נסחרות מניות הטכנולוגיה בוול סטריט, זינק ב-122% מתחילת גל העליות הגדול ב-9 במארס 2009.

"מי היה מאמין שרק בתוך שנתיים כל החששות מהתעשייה הפיננסית האמריקנית יהפכו לבועה?", אמר היום סאמרס בכנס בשנחאי. סאמרס מרצה היום באוניברסיטת הרווארד. "החשש מבועה הולך וגדל בכל הקשור לסקטור ההיי-טק, וזהו השתקפות הביטחון העצמי הגבוה של המשקיעים".

הזינוק במניית הרשת החברתית העסקית לינקדין אמש, מיד לאחר הנפקתה לציבור, הזכירה לרבים בארה"ב את ימי בועת ההיי-טק העליזים. אותה בועה, כזכור, התפוצצה והייתה מהגורמים המרכזיים שהובילו למיתון הגדול בתחילת שנות ה-2000. כמו לינקדין, גם מניית יאהו זינקה ב-154% ביומה הראשון למסחר בשנת 1996.

"יש היום סיכונים משמעותיים, אך יש לזכור שהכלכלה צומחת, שיעור האבטלה יורד והסקטור הפיננסי התייצב", ציין סאמרס, שכיהן גם כיועץ כלכלי לנשיא ארה"ב ברק אובמה בשנים 2009-2010.

אגב, לא רק סאמרס התפלא מהזינוק החד במניית לינקדין; גם הפרשן ג'ים קריימר מרשת CNBC הביע אמש זעזוע בתוכניתו "Mad Money" מהנפקת לינקדין, השווה אותה לבועת הדוט.קום ואמר: "ההנפקה הזו מנופחת; היא תהרוס את כולם". קריימר ציין שאלה שקנו את לינקדין "יודעים בדיוק מה הם עושים", כך שלאחר שהמניה תרד, "הם יקבלו מה שמגיע להם".