לקראת עוד משבר חוב? S&P חותכת תחזית החוב לאיטליה

S&P חתכה התחזיות לחובה של איטליה - מ"יציב" ל"שלילי" ■ "הצמיחה חלשה, הממשלה לא מחוייבת מספיק" ■ המשמעות: סיכוי של 1 ל-3 שדירוג החוב ייחתך בשנתיים הקרובות

סוכנות הדירוג S&P חתכה ביום ש' האחרון את דירוג תחזיותיה לחובה של איטליה, מ"יציב" ל"שלילי". S&P צופה כי תחזיות הצמיחה החלשות של המדינה והתגברות הדאגות סביב יכולת הממשלה לפרוע את חובותיה.

משמעות התחזית העדכנית הינה כי ישנו סיכוי של 1 ל-3 שדירוג חובה של איטליה ייחתך במהלך השנתיים הקרובות. בתרחיש כזה יעלה החשש ממשבר חוב נוסף באירופה, בדומה לזה שפקד את כלכלות יוון, פורטוגל ואירלנד.

בינתיים, דירוג חובה של איטליה עומד על A+/"שלילי", שהוא הרבה יותר מעודד מזה של יוון, אשר דירוג חובה עודכן ל"זבל" על ידי סוכנות הדירוג פיץ'. בהצהרה רשמית, S&P מסרה כי תחזיות הצמיחה של איטליה הן "חלשות" וכי לא ניכרת מחוייבת מספקת מצידה של הממשלה המקומית לנקוט ברפורמות הנדרשות, כדי לאושש את הכלכלה.

בנוסף, ציינו כלכלני S&P כי הם מודאגים מ"משבר פוליטי פוטנציאלי" באיטליה, אשר עשוי לפוגע בכלכלה המקומית. בנוסף, מעניקה S&P תחזיות צמיחה חלשות, וצופה כי התוצר הלאומי הגולמי יעלה ב-1.3% בלבד בשנים 2011-2014.

בתגובה להורדת הדירוג, יצאה הודעה ממשרד האוצר של איטליה שדוחה את האפשרות כי ההתפתחויות הפוליטיות בממשלה יפגעו בכלכלה המקומית. בהצהרה נמסר כי "תתבצע האצה" בכל הקשור למאמצים לארגן מחדש את חובות המדינה, לעמוד בכל ההתחייבויות הפיננסיות הממשלתיות.

בנוסף, נמסר ממשרד האוצר כי הערכות שהוענקו לכלכלת איטליה מגופים פיננסיים חשובים נוספים, דוגמת קרן המטבע הבינלאומית (IMF), היו "שונות לחלטין".