תוכנית התאחדות המלונות: 5,000 חדרים חדשים עד 2015

נשיא התאחדות המלונות בישראל, עמי פדרמן: "נגיע לנקודה שבה מבקר המדינה ישאל למה לא טיפלו במחסור בחדרי המלון בזמן"

"אם מאתרים את הבעיה בזמן לא צריכים 'סופרטנקר', מספיק מטוס כיבוי ולפעמים מספיקה כבאית", אומר נשיא התאחדות המלונות בישראל, עמי פדרמן. "התוכנית שלנו היא מטוס כיבוי רגיל", הוא אומר ומתכוון לתוכנית ההתאחדות להרחבת המלונות הקיימים בישראל, שלדבריו תביא תוספת 5,000 חדרי מלון תוך חמש שנים ושמשמעותה, לדעתו, בנוסף להגדלת מספר החדרים באופן מיידי, גם שיפור רווחיות הענף והפיכתו לאטרקטיבי יותר למשקיעים.

התכנית, המכונה "תבנו עלינו", הוצגה בפני משרדי האוצר והתיירות וזכתה להסכמה רחבה, אך בהתאחדות לא מסתפקים בכך ומצפים לתרגם את תמיכת המשרדים לשפת המעשה.

לטענת ההתאחדות בניית בתי מלון חדשים תתן פתרון רק בטווח הרחוק, בשל תהליכי התכנון והבנייה הארוכים, ולכן האלטרנטיבה היחידה להגדלת ההיצע בטווח הקצר היא הרחבה ושידרוג מלונות קיימים.

בהתאחדות מאמינים שהיום סובלת המלונאות בישראל מסביבה עסקית שאינה אוהדת, דבר שבא לידי ביטוי באפלייתה לעומת ענפי תעשייה אחרים מבחינת מיסוי, מכסות עובדים זרים ורישוי.

לפי נתוני בנק ישראל, יש מחסור ב-6,000 עד 9,000 חדרי מלון בישראל. מנתונים שהציגה בשבוע שעבר ההתאחדות, עולה שב-2010 הרווחיות בענף היתה טובה מבשנים קודמות, וממוצע הרווח תפעולי לפני פחת ומימון, בענף הוא 22%. עם זאת, לדברי פדרמן, "אין די ברווחיות כזו כדי למשוך משקיעים". הוא מצביע על העבודות ש"מדברות בעד עצמן", כמו למשל שכבר 10 שנים לא נבנו מלונות גדולים בארץ.

- מה הגורמים לכך לדעתך?

"ההחזר על ההון ב-2010 היה 6.5% לשנה, לפני הוצאות מימון ופחת, וזה לא מצדיק השקעה. כדי שיהיה כדאי לבנות מלון, על הרווחיות לגדול ב-50%, וכדי להגיע להחזר השקעה בשיעור 10% - המינימום הנדרש לפני הוצאות מימון ופחת, הוא 33%".

- מה יש בתוכנית?

"בעיקר הרחבה ושדרוג מלונות קיימים, כך שיתווספו 5,000 חדרי מלון עד סוף 2015, אשר יביאו לתוספת 410 אלף תיירים בשנה, 2.5 מיליון לינות ו-12 אלף מועסקים. זה יוסיף 28 מיליארד שקל לתמ"ג לעשור, וזאת בתמריץ מדינה חד-פעמי בגובה 880 מיליון שקל. המקום הראשון שזה צריך לקרות בו הוא ירושלים. ירושלים היא צוואר הבקבוק, היא אזור הביקוש מספר 1 והאטרקציה מספר 1.

"רוב התיירים לא יבואו לארץ אם לא יוכלו לקבל חדר בירושלים. 80% מהתיירים שוהים בה לפחות לילה אחד. תוספת החדרים תלויה בחבילת התמריצים שהמדינה תיתן וגודל הפיתוי יקבע את נכונות המלונאים והמשקיעים. הסיכוי שמלונאי יגיש תוכניות מבלי שיהיה לו פיתוי, נמוך".

- צריך תוכנית חירום להאצה במלונות, כמו למגורים?

"אני עוד לא רואה שהמדינה נכנסת לתוכנית החירום במגורים. אם היו מטפלים בבעית הדיור במשך השנים לא היה נוצר מצב שבו כולם צועקים ושהמחירים עולים. בעיית המלונאות פחות קריטית למדינה מבעיית הדיור, אבל נגיע לנקודה שבה מבקר המדינה ישאל למה לא טיפלו במחסור בחדרי המלון בזמן.

"מה שאנחנו מציעים הוא פתרון ביניים, זה לא שלא צריך מלונות חדשים, אבל בניית חדשים היא תהליך שהתוצאות שלו יגיעו רק בעוד שנים, ולא פחות מחמש. תוספת חדרים תשפר את הרווחיות: מלון 100 חדרים רווחי משמעותית יותר ממלון 80 חדרים ומלון 250 חדרים רווחי יותר ממלון של 200 חדרים".