נתניהו מפויס: ידגיש בנאומיו את הקשר בין ישראל לארה"ב

ראש הממשלה שומר על חשאיות בכל הנוגע לעמדות המדיניות שיציג בנאום בקונגרס ובוועידת איפא"ק ■ זלמן שובל: "אני מרוצה מאוד מהנאום השני של אובמה"

מצב הרוח המשופר של הפמליה הישראלית ישפיע על נוסח נאומו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בוועידת איפא"ק הערב (ב'), לפנות בוקר לפי שעון ישראל. נתניהו, שצפוי לקבלת פנים השמורה לגיבורים, אמור לשאת נאום מפויס ואופטימי, הכולל הרבה תודות לממשל אובמה, ליהודי ארה"ב ולעם האמריקני.

בסביבתו של רה"מ אמרו אמש כי בעקבות הנאום שנשא אובמה באיפא"ק, נתניהו צפוי לערוך כמה שינויים בנאומיו בפני איפא"ק והקונגרס. הוא צפוי להדגיש את הנקודות החיוביות ביחסי ארה"ב-ישראל, כדי לרכך את הרושם שנוצר בעקבות הפגישה בינו לנשיא האמריקני ביום שישי.

עם זאת, התוכן המדיני בנאום בוועידה לא צפוי להיות בעל משמעות רבה. נתניהו שומר את הכותרות הגדולות לנאום שיישא מחר בקונגרס ומקפיד על חשאיות גמורה ביחס אליו. אנשי פמלייתו אינם מספקים כרגע פרטים נוספים על תוכנו.

בעקבות התגובות והכותרות לאחר הפגישה בין נתניהו לאובמה ביום שישי, נלחצו בשתי הלשכות - זו שבבית הלבן וזו שמתארחת בבלייר האוס - ולפיכך הגיעו לסיכום ששני הצדדים יעשו מאמצים להנמיך את גובה הלהבות.

לפני יומיים העניק נתניהו ראיון לסוכנות הידיעות אי.פי ואמר כי הדברים יצאו מפרופורציות והריב הוא בין ידידים; אובמה מצדו הסביר בנאומו אמש באיפא"ק למה התכוון יום קודם לכן כשאמר "גבולות 67" ודיבר על הקשר החם של ארה"ב עם ישראל. מחר ישלים נתניהו את חלקו בסיכום וידבר לא מעט על הקשר האמיץ בין ישראל לארה"ב.

"לא הייתי עד כדי כך פסימי גם אחרי הנאום הראשון, אם כי בהחלט היה מה לשפר בו", אמר אמש ל"גלובס" זלמן שובל, חבר בפמליית נתניהו ויועצו הקרוב לעניינים מדיניים, שכיהן פעמיים כשגריר ישראל בוושינגטון. "אך אני מרוצה מאוד מהנאום השני. הדרישה העיקרית של רה"מ הייתה שאובמה יוסיף את ההבהרות שנכללו במכתב ההתחייבויות שנתן ג'ורג' בוש לרה"מ אז אריק שרון, באפריל 2004. רצינו שתהיה המשכיות של מסרים מממשל לממשל".

לשאלה אם ההתנהגות הבוטה של נתניהו בצילום המשותף עם אובמה ביום שישי סייעה לשכנע את הנשיא להפוך את נאומו השני נוח יותר לישראלים, ענה שובל: "מבחן התוצאה הוא שקובע. כל אחד צריך להסיק את מסקנותיו".

מתקנים נוסחים

נתניהו הקדיש את היומיים האחרונים להכנות לקראת שני הנאומים והמעיט לצאת מבלייר האוס. הוא חילק את אנשיו לשני צוותי עבודה והם עמלו בפיקוחו על תיקונים לנוסח הנאומים. לכתיבת הנאומים שותפים יועצו המדיני של נתניהו, רון דרמר, ושליחו המיוחד, יצחק מולכו, אולם אנשי לשכתו של רה"מ עוברים עליהם ומכניסים שינויים של הרגע האחרון.

בפמלייתו של נתניהו מעידים כי לראש הממשלה "חשוב כל פסיק, כל משפט וכל נקודה", והוא מעורב בכל רעיון לתיקון או שינוי של מילה. לצוות המדיני צירף נתניהו לרגל הנסיעה את שגריר ישראל באו"ם לשעבר, דורי גולד, המעורב גם הוא בפרטים האחרונים, ואת השגריר בארה"ב לשעבר, זלמן שובל, שלקשריו במפלגה הדמוקרטית ודאי יש חלק בכך.

אפשר לשער שבשיחות שקיימו ביממה האחרונה אהוד ברק, אביגדור ליברמן, בוגי יעלון, גדעון סער ולימור לבנת עם נתניהו, העירו גם השרים את הערותיהם לקראת הנאומים.