אפריל שחור למנהלי התיקים: 0.3% ירידה ממוצעת

כך עולה ממדד מנהלי התיקים של קלי שוקי הון ו"גלובס" ■ המסלול הסולידי היה היחיד שרשם תשואה חיובית

ירידות שהציגו מדדי המניות ת"א 25 ות"א 100 בחודש אפריל - 0.5% ו-1% בהתאמה, העיבו על ביצועי מנהלי התיקים זה החודש השלישי ברציפות, והובילו את מרבית המסלולים לתשואות אפסיות עד שליליות. כך עולה ממדד מנהלי התיקים של קלי שוקי הון ו"גלובס".

המדד מציג את ממוצע הביצועים של מנהלי ההשקעות המובילים בישראל, שפעילותם מהווה כ-80% מענף ניהול התיקים, והם מנהלים יחדיו כ-80 מיליארד שקל. בין אלו: אנליסט, כלל פיננסים, פסגות, אי.בי.אי, ילין לפידות, מגדל שוקי הון, אלטשולר שחם, תמיר פישמן ומיטב.

ירידה חדה במסלול המנייתי

ממוצע ביצועי מנהלי התיקים האישיים בכל המסלולים הציג תשואה שלילית של 0.3%, והמסלול המנייתי (100% מניות) רשם את התשואה השלילית החדה ביותר בחודש החולף - 1.1% בממוצע. מדובר בתשואה נמוכה אף מזו שרשם מדד הבנצ'מרק ת"א 100, שירד ב-1.02%. מתחילת השנה מציג מסלול זה תשואה שלילית של 2.1%. היחיד שרשם תשואה חיובית החודש, היה המסלול הסולידי (ללא מניות) - 0.1% בממוצע.

"החשיפה המנייתית לחו"ל ממשיכה לגדול על חשבון השוק המקומי, לאור המצב הגיאו-פוליטי בארץ והחשש ממה שיקרה בספטמבר. חודש אפריל המחיש ביתר שאת, כי אותם מנהלי השקעות שיצאו לחו"ל מתחילת השנה, קראו נכון את המפה, שכן השוק המקומי מפגר אחר שוקי חו"ל". כך מציין אבי מנדה, מנכ"ל קלי שוקי הון. "הפיזור המנייתי לחו"ל מתאפיין בחלוקה בין מדינות מפותחות למתפתחות, והחשיפה לחו"ל מתבצעת בעיקר באמצעות קרנות נאמנות", הוסיף.

שאר מסלולי ההשקעה רשמו תשואות שליליות אף הם: מסלולי 20/80 ו-30/70 (חשיפה למניות של 20% ו-30% בהתאמה) רשמו תשואות שליליות של 0.1% ו-0.2% בהתאמה, ומסלול 50/50 רשם תשואה שלילית גבוהה יותר, של 0.4%. במבט ארוך טווח יותר, של 12 החודשים האחרונים, התשואות הן חיוביות. כך למשל, מסלולי 20/80 ו-30/70 עם תשואות של 6.2% ו-6.6% בהתאמה. התשואה החיובית הגבוהה ביותר בין המסלולים שמורה עדיין למסלול המנייתי - 8.9%, והיא זהה לזו של מדד ת"א 100.

נזכיר כי כל התשואות הינן לפני מרכיב דמי הניהול, שנע על-פי נתוני קלי שוקי הון, בין 0.8%-1.2%. בתיק הכולל גם קרנות נאמנות דמי הניהול האפקטיביים גבוהים יותר.

בחינת התיק הפופולרי 30/70 מעלה, כי הפיזור לחו"ל אינו רק במרכיב המנייתי אלא גם בחוב - שיעור החזקות אג"ח חו"ל עלו בעשרות אחוזים, ומשקלן מסך התיק עומד על 3.4%.

משקל חו"ל עלה, הנזילות ירדה

"ההשקעה באג"ח חו"ל היא ברובה באיגרות חוב של מדינות כמו ארה"ב, אוסטרליה וקנדה", אומר מנדה. בנוסף, ניתן להבחין שמנהלי התיקים מקצרים מח"מ - ממוצע המח"מ באפיק האג"ח הצמוד הוא 4.3 שנים, ובאפיק השקלי הוא עומד על 3.9 שנים.

באפיק המנייתי בתיק נמצאים מנהלי התיקים ביותר מ-90% פוזיציה. משקלן של מניות חו"ל עלה בכ-11% באפריל, והוא עומד על 6.9% מהתיק. בנוסף, נזילות התיק הממוצע ירדה החודש ב-15%, ויתרות המזומן בו עומדות על 3.9% בממוצע.

חלוקת הנכסים בתיק הפופולרי
 חלוקת הנכסים בתיק הפופולרי