פריזט: הכנסות חברות האשראי ייחתכו 500 מ' ש'

חוות דעת של הכלכלן הראשי של רשות ההגבלים: העמלה תרד לשיעור של 0.63% - נמוך משמעותית מההערכות המוקדמות, ומהמתווה מ-2006 ■ חברות כרטיסי האשראי הגיבו בחריפות: "התוצאה מוטה ובלתי סבירה; ניאבק בבית הדין כנגד ההמלצה"

פגיעה מהותית בהיקף של חצי מיליארד שקל בשנה בהכנסות חברות כרטיסי האשראי. ד"ר שלומי פריזט, הכלכלן הראשי של רשות ההגבלים העסקיים, הגיש אתמול (ב') לבית המשפט להגבלים עסקיים חוות דעת, הממליצה כי עמלת הסליקה הצולבת תרד לשיעור של 0.63% - שיעור נמוך באופן משמעותי מההערכות המוקדמות, וממתווה הפחתת העמלה שנקבע ב-2006. כך נודע ל"גלובס".

"אמנם ראוי שההפחתה בעמלה תהיה הדרגתית, כדי לאפשר לחברות כרטיסי האשראי להיערך למצב החדש", כתב פריזט, אך סייג - "עם זאת, צריך להקדים את ההפחתה ובאופן מהיר, כדי למנוע המשך גביית יתר". בית הדין ידון בהמלצה, ועל פי הערכות, הכרעה תיפול לקראת סוף השנה.

בחברות כרטיסי האשראי הגיבו בחריפות ודחו על הסף את המלצות פריזט. "התוצאה מוטה ובלתי סבירה. ניאבק בבית הדין כנגד ההמלצה, ונציג מומחים עם המלצות אחרות", אמר מנהל באחת מהחברות.

הלך רחוק

עמלת הסליקה הצולבת עומדת כיום על 0.975%. בהתאם להסכם מ-2006 בין רשות ההגבלים לחברות כרטיסי האשראי, אמורה העמלה לרדת ל-0.875% ביולי 2012. ההערכות הראשוניות היו כי פריזט ימליץ על מתווה הפחתה חדש, ובו תרד העמלה ל-0.75% ב-2013. ואולם, כאמור, פריזט הלך רחוק יותר, וצפוי להגיש לבית הדין מתווה אגרסיבי יותר, שבו ייקבע כי על העמלה לרדת כבר ב-2012 ל-0.8%, וב-2013 לשיעור של 0.63%. בכך תרד העמלה ב-28% מעבר למתווה המקורי.

הואיל ומדובר בשוק המגלגל 200 מיליארד שקל, הרי שהירידה שמציע פריזט בשיעור של 0.245% בעמלה תביא לירידה (היקף מרבי) של 490 מיליון שקל בהכנסות השנתיות של חברות האשראי. סכום זה מהווה 15% מהכנסות כרטיסי האשראי. יצוין כי הירידה בשיעור עמלת הסליקה הצולבת צפויה להביא לירידה בשיעור עמלת הסליקה (עמלת בית עסק), אם כי לא בהכרח בתמסורת מלאה. כלומר ירידת עמלה הסליקה הצולבת ב-0.245% לא תביא בהכרח לירידת עמלת הסליקה בשיעור דומה.

שיעור עמלת הסליקה הצולבת נמצא זה בשנים האחרונות בהידברות בין הממונה על ההגבלים העסקיים הקודמת, רונית קן, לחברות כרטיסי האשראי - ישראכרט, כאל ולאומי קארד. ב-2006 הגיעו החברות להסכם עם קן בדבר פתיחת שוק כרטיסי האשראי לסליקה צולבת (למעט מותגים בלעדיים כמו ישראכרט, דיינרס ואמריקן אקספרס). ההסכם מאפשר לכל חברה לסלוק את כרטיסי החברה האחרת תמורת עמלה - היא עמלת הסליקה הצולבת.

ההסכם אף קבע מתווה להפחתה מדורגת בת שש שנים של העמלה הממוצעת - משיעור של 1.25% ל-0.875%. עם זאת נקבע כי השיעור הסופי של העמלה, המהווה לכשעצמה הגבל עסקי, ייקבע על ידי בית הדין להגבלים עסקיים.

בית הדין עוסק בסוגיה מ-2006. נקבע כי המתודולוגיה הראויה לחישוב העמלה תורכב מעלות אישור העסקה, עלות הבטחת תשלום בעסקאות השונות, עלות מימון האשראי ועל פי הפקת התועלת מהבטחת התשלום. בית הדין קבע כי עלויות אלה ייקבעו על ידי מומחה חיצוני שתמנה רשות ההגבלים, וכאמור המומחה (שהתחלף בינתיים) הגיש המלצותיו המפתיעות כעת.

עמלת הסליקה הצולבת

העמלה שחברת כרטיסי האשראי הסולקת מול בית העסק את העסקה שביצע הלקוח, משלמת לחברה שהנפיקה את הכרטיס בעבור הלקוח שהיא הנושאת בסיכון האשראי. זו ההוצאה הבסיסית של החברה הסולקת, ולכן מהווה את החסם התחתון לתשלום שגובות חברות האשראי מבתי העסק