מיטב במשא-ומתן לרכישת מבט מכלל פיננסים

‎‎יחד עם מיטב, עימה מתנהל המו"מ הרציני ביותר, נמצאים במרוץ אחר חברת תעודות הסל גם פסגות ומגדל שוקי הון ■ ‏‎‎התמורה עבור החברה צפויה להסתכם ב-85-100 מיליון שקל ‏‎‎

‎‎מבט תעודות סל שבבעלות כלל פיננסים נמצאת על המדף. ל"גלובס" נודע כי כלל פיננסים, בניהולו של טל רז, מנהלת מו"מ עם מספר גופים למכירת החברה, כשהתמורה הצפויה מהמכירה נעה בין 85-100 מיליון שקל. מנכ"ל מבט, ליאור כגן, שנחשב למוערך מאוד בשוק, צפוי להמשיך בתפקידו גם לאחר הרכישה.

‏המשא ומתן הרציני ביותר מתנהל עם בית ההשקעות מיטב, כשמקורב למו"מ טען היום כי למיטב יש עדיפות מאחר שהוא זקוק לעובדים בתחום, ולכן בעסקה עמו החלק הארי של עובדי מבט צפויים להישאר בחברה.

‏גופים נוספים שמתעניינים ברכישת מבט הם פסגות ומגדל. פסגות היא השחקן השלישי בגודלו בשוק תעודות הסל, אך בהפרש עצום משני מובילי השוק, קסם של אקסלנס ותעודות הסל של דש איפקס. רכישת מבט תהפוך את פסגות תעודות סל למספר 3 אמיתי שיהווה תחרות משמעותית לשני מובילי השוק.

‏על פי הערכות, גם במגדל שוקי הון הביעו התעניינות ברכישת מבט. בהראל תעודות סל, לעומת זאת, דחו את האפשרות לרכוש את החברה, מכיוון שלפי תפיסת העולם של החברה עדיף לצמוח אורגנית מאשר דרך רכישות.

‏את המגעים מטעם כלל פיננסים מנהלים המנכ"ל רז, ויורם נווה, המשנה למנכ"ל שגם משמש כיו"ר מבט. את המו"מ מצידה של מיטב, מנהלים המנכ"ל אילן רביב, וסגן היו"ר אבנר סטפק.

ממיטב נמסר בתגובה כי: "מיטב בוחנת מעת לעת הזדמנויות בשוק ומודיעה עליהן אם וכאשר הן מבשילות לכדי עסקה". ממגדל שוקי הון לא נמסרה תגובה.

‏הדס מחוזקת ברכישות

‏מבט מנהלת כיום כ-6.7 מיליארד שקל, מחזיקה בנתח שוק של 12% והיא הגוף הרביעי בגודלו בענף תעודות הסל. לפי עסקאות אחרונות שנעשו בשוק, ניתן להעריך כי המחיר עליו מדובר עומד, כאמור, על כ-85-100 מיליון שקל, לפי יחס של 1.36%-1.5% על הנכסים. לשם השוואה, עסקת תכלית - חברת תעודות הסל שנרכשה על ידי דש-איפקס - נעשתה לפי יחס של 1.5%, כאשר 12 מיליארד שקל נכסים נמכרו לפי שווי של 180-200 מיליון שקל. עסקת אינדקס, בה רכש דש-איפקס את חלקו של אייל בקשי, נעשתה לפי יחס של 1.36% (בעסקה נמכרו נכסים בהיקף של 5.9 מיליארד שקל, לפי שווי של 80 מיליון שקל).

‏יחד עם זאת, לאור העובדה כי מבט נשענת על כלל פיננסים בשירותים שונים שהיא מקבלת, המחיר עשוי להיות נמוך יותר. כלל פיננסים חולקת את ההכנסות ממבט עם כלל פיננסים נגזרים, המתפעלת את תעודות הסל, כשכלל פיננסים מחזיקה ב-44% מחברת הנגזרים. ביתרת המניות מחזיקים המייסדים: דורון סלוצקי, ניר הורה ודן בן יאיר. באחרונה תוקן ההסכם עימם, בין היתר על מנת להסדיר את היחסים במקרה של מכירת מבט, והם צפויים לקבל כ-25% מתמורת המכירה. לכגן עצמו אין אופציות במבט, אולם כיוון שהוא עובד של חברת הנגזרים, הוא צפוי להיות מתוגמל בנדיבות בעת מכירה.

‏במיטב שבבעלות צבי סטפק ושלמה סימנובסקי (50%), גאון אחזקות (28.6%) וישיר איי.די.איי (21.4%), מחפשים מאז המיזוג עם גאון וישיר, את מקומם בענף תעודות הסל, כשכיום ברשותם החברה הבת, הדס, שהיא השחקן הקטן ביותר בשוק, עם פלח זניח של 1.7%. לאחר התלבטויות, הוחלט במיטב להשתמש בהדס כפלטפורמה לקרנות סל ולחזק אותה באמצעות רכישות. את האסטרטגיה הזו מוביל סגן היו"ר, סטפק. יחד עם זאת, גורמים בשוק ההון טענו כי מאחר שלמיטב חוב נטו של כ-100 מיליון שקל, היא עשויה להתקשות במימון הרכישה.

‏בכלל פיננסים ויתרו

‏‎‎מבט הוקמה ב-2004, בתקופה בה קסם, שהוקמה כשנה לפני כן, כבר שלטה בענף. הרעיון להקים את החברה נולד בחברת הנגזרים שם חשבו להציע תעודת סל על ת"א 25, כתחרות לתאלי - תעודת הסל הראשונה שהנפיקה פסגות בשנת 2000. באותה תקופה הדס תעודות סל הייתה השחקן השני בגודלו, ומבט הייתה השלישית.

‏בשנת 2007 עשתה מבט את קפיצת המדרגה המשמעותית שלה בזכות תעודת סל על מדד התל בונד שהיא וקסם היו הראשונות להנפיק. מבט גם הייתה הראשונה להנפיק את תעודות החסר (שורט) והתעודות המורכבות, והחברה נהנית ממוניטין טוב בקרב יועצי ההשקעות והמשקיעים בשוק ההון. כמו כן, למבט פיזור רחב בין מספר אפיקי השקעה, כשרק כחצי מיליארד שקל מנכסיה, מושקע בתיקי ההשקעות וקרנות הנאמנות של הבית.

‏נכסיה של מבט אמנם צמחו בכ-2 מיליארד שקל מ-2007, אולם נתח השוק שלה בענף ירד לאור התחזקות המתחרים, ולאור העובדה כי היא לא משתתפת במלחמת המחירים ולא מציעה מוצרים בהפסד. מתחריה לעומת זאת שמו את תחום תעודות הסל בראש סדר העדיפויות, גם במחיר של הפסד.

‏עם כניסתו לתפקיד של רז לתפקיד מנכ"ל כלל פיננסים לפני שנה וחצי, הוחלט לחזק את הפעילות, אולם לאחרונה הגיע רז למסקנה כי ניהול של מיליארדי שקלים בודדים פשוט אינו מספיק. מבט הרוויחה ב-2010 רק כ-4.5 מיליון שקל, ובסביבת כלל פיננסים מסבירים כי "אי אפשר לבנות מזה עסק". בתחילה נבחנה רכישה של פעילות תעודות סל בסדר גודל בינוני, אולם לא נמצאה עסקה מתאימה ולכן הוחלט למכור. ‏‎‎