ערעור: לא לדחות את הייצוגיות נגד הבנקים על רפורמת בכר

התובעים טענו כי התמורה ממכירת השליטה והניהול בקופות הגמל ובקרנות הנאמנות היתה צריכה לעבור לעמיתים ■ המחוזי דחה את הבקשה לייצוגית, וכעת התובעים מערערים לעליון

התובעים הייצוגיים נגד הבנקים בעקבות רפורמת בכר הגישו בימים האחרונים ערעור לבית המשפט העליון על פסק דינו של בית המשפט המחוזי, שדחה לפני כחודשיים את בקשתם לאשר תביעה ייצוגית נגד הבנקים.

התובעים טענו כי התמורה ממכירת השליטה והניהול בקופות הגמל ובקרנות הנאמנות היתה צריכה לעבור לעמיתים. פסק דינו של שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, יצחק ענבר, דחה 9 בקשות לתביעה ייצוגית בסך מצטבר של 6.5 מיליארד שקל.

הבקשות לתביעה ייצוגית הוגשו כנגד הבנקים לאומי, הפועלים, דיסקונט, הבינלאומי, מזרחי-טפחות ויהב.

התובעים, באמצעות עורכי הדין ארנון גרפי, איתן ארז, מוטי דותן וגד ירדני, דרשו לחייב את הבנקים להשיב את מיליארדי השקלים שקיבלו ממכירת השליטה והניהול בקופות הגמל ובקרנות הנאמנות, מכירה שנכפתה עליהם במסגרת רפורמת בכר, ולחלקם בין עמיתי הקופות וחברי הקרנות.

אלא שבית המשפט קבע כי התמורה ממכירת השליטה והניהול בקופות הגמל ובקרנות הנאמנות שייכת במלואה לחברות המנהלות ולבנקים, בין השאר בשל הבחנה ברורה בין פעילות הניהול של הקופות ובין נכסי הקופות עצמם.

בהודעת הערעור טוענים התובעים, שרובם פנסיונרים החוסכים זה שנים רבות בקופות גמל, כי בית המשפט המחוזי שדחה את תביעתם "לא היה ער לכך ששאלת העלאת דמי הניהול המשולמים על-ידי החוסכים, לאחר העברת זכות הניהול והשליטה לידי החברות הרוכשות, לא היתה שנויה במחלוקת, ואף אושרה הן בידי מומחה מטעם החוסכים והן על-ידי בא-כוחו של בנק לאומי". (ע"א 3833/11).