ההנגאובר ממסיבת הסמארטפונים צפוי כבר ברבעון השני

חברות הסלולר יתחילו "לשלם" על הגידול במכירת הסמארטפונים, בדרך של פגיעה בתוצאותיהן: שחיקה בהכנסה החודשית הממוצעת ללקוח, פגיעה בתזרים ובהון החוזר ועוד

בשוק ההון היה מי שציפה לראות, שדוחות הרבעון הראשון של חברות הסלולר המקומיות יצביעו בפעם הראשונה על השפעת ההפחתה של דמי הקישוריות בצורת פגיעה קשה בתוצאות. אלא שסלקום, פרטנר ופלאפון, כך מתברר כעת, מצאו דרך לפצות על הפגיעה: "מכירות ציוד קצה".

תחת סעיף הזה מסתתר הסיפור האמיתי של הרבעון. השאיפה הבלתי מרוסנת של צרכני הטלפונים הניידים, להחזיק בידיהם את הסמארטפון החדש ביותר, נפגשה עם מאמצי חברות הסלולר לקזז את השפעת הרגולציה המכבידה, ולשפר עמדות לקראת התחרות שצפויה להתגבר.

אלא שאחרי המסיבה של הזכייניות הסלולריות הוותיקות ברבעון הראשון, צפוי להגיע תורו של ההנגאובר ברבעון השני ואחריו. החברות יתחילו "לשלם" על הגידול במכירת הסמארטפונים, בדרך של פגיעה בתוצאותיהן: שחיקה בהכנסה החודשית הממוצעת ללקוח (ARPU), פגיעה בתזרים ובהון החוזר ועוד.

הלקוחות יוכלו לאיים

אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר באי.בי.אי, מדגים את הבעיה: "חברת סלולר מגיעה ללקוח עם ARPU של 300 שקל, ואומרת לו 'קח אייפון חדש, ועדיין תשלם לנו 300 שקל - 100 שקל למכשיר ו-200 שקל לשימוש'. בכך הן כובלות את הלקוח לכל התקופה, לקראת הגברת התחרות.

"הבעיה היא שהחברות מכירות מיד בכל הסכום שקיבלו על המכשיר, למרות שהלקוח ישלם אותו ב-36 החודשים הבאים. כך התזרים נפגע". ליכט מעריך, שעיקר הפגיעה תתחיל ברבעון הבא, מפני שיש דחייה של 60 יום בתשלום אשראי ספקים.

במקביל, הלקוח שרכש את הסמארטפון משלם כעת פחות על השימוש, כך שה-ARPU יורד מיידית. לכך תהיה השפעה בעייתית גם בעתיד. אמיר אדר, מנהל המחקר sell side במגדל שוקי הון, אומר כי "ככל שיימכר פחות ציוד קצה - כי יש גבול לכמה שאפשר למכור - גם ההכנסות מציוד ירדו, וגם ה-ARPU ירד. השפעת משקל הלקוחות ששדרגו לסמארטפון ומשלמים פחות, תעלה". אדר מציין, שצפוי גם לחץ על צרכי ההון החוזר של חברות הסלולר.

חברות הסלולר מחלקות לבעלי המניות שלהן דיבידנדים נדיבים, אך ייתכן שלמדיניות הסמארטפונים תהיה השפעה גם על כך. החברות רושמות רווחים על מכירת הציוד, גם אם המזומן יגיע רק בהמשך. כך, מזומנים שעדיין לא בידיהן, כבר מחולקים כדיבידנד.

"אם הרווח גבוה מהתזרים, עלולות לגדול הוצאות המימון", מעריך ליכט. "אם בעבר חברות חילקו יותר ממדיניות הדיבידנד המוצהרת, יכול להיות שמעכשיו הן יחלקו בדיוק בהתאם למדיניות", צופה אדר.

כניסת המפעילים החדשים תגביר את התחרות וצפויה להיטיב עם הלקוח. ליכט מזהה בכך סיכון נוסף לחברות: לקוח יוכל לדרוש מהחברה מכשיר חדש, ו"לאיים" שיעבור למתחרה אם לא יוותרו לו על יתרת התשלומים על הסמארטפון שלו. "אולי כדי להשאיר אותו כלקוח ילכו לקראתו, וכך יגדלו ההפרשות לחובות מסופקים".

ובכלל, ייתכן שהלקוחות יפנימו שיש מקומות זולים יותר לרכוש סמארטפון - למשל ברשתות ההפצה, ואולי אצל המפעילים החדשים. "הארביטראז' במחיר יהיה חייב להיסגר לאורך זמן", אומר ליכט.