"פישר לא ייבחר ליו"ר IMF כי הוא מחזיק בדרכון ישראלי"

התקשורת העולמית לא נרגעת לאחר זריקת שמו של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר כמועמד לתפקיד יו"ר קרן המטבע ■ בלוג ב"וושינגטון פוסט" מתמקד במכשולים העומדים בפני פישר

בסוף השבוע נזרק שמו של נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, כמועמד לראשות קרן המטבע הבינלאומית. הפרסום בעיתון הנחשב "וול סטריט ג'ורנל" גרר גל פרסומים בתקשורת העולמית, ורבים טוענים כי פישר אכן ראוי לכך. בלוג שפורסם בסוף השבוע בעיתון "וושינגטון פוסט" מנתח את הסיכויים של פישר להתמנות לתפקיד, ובעיקר מונה את המכשולים העומדים בפניו ובראשם - אזרחותו הישראלית.

"לפישר יש ללא ספק הכישורים האקדמיים והמקצועיים הנדרשים לתפקיד יו"ר קרן המטבע", כותבת אריאנה צ'ה באתר ה"וושינגטון פוסט"."הוא כיהן בעבר כסגן יו"ר קרן המטבע, כלכלן בכיר בבנק העולמי וסגן נשיא בבנק סיטיגרופ. הוא פרופסור ב-MIT והיה המורה של יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי".

אך לצד היתרונות והשבחים, המכשול העיקרי העומד בפני פישר הוא המכשול הפוליטי. "פישר לא יזכה בתפקיד כי הוא מחזיק בדרכון ישראלי וזה מעלה כל מיני סוגיות שמדינות לא רוצות להתעסק בהן", נכתב בבלוג. "הוא גם מחזיק באזרחות אמריקנית וזה יפעל לרעתו בקרב השווקים המתעוררים, שרוצים מישהו משלהם בתפקיד. גם הגיל של פישר משחק לרעתו, שכן הוא בן 67 ולפי חוקי קרן המטבע הוא צריך להיות בן 65 לכל היותר כדי להיבחר".

הבלוג ב"פוסט" עוסק גם בשאלת השאלות: האם ארה"ב, המחזיקה בכוח של 17% מההצבעה, תתמוך בפישר? "בניגוד לאירופים שתומכים באופן גורף בשרת האוצר של צרפת כריסטין לגארד, ארה"ב שומרת כרגע על שתיקה".

עד ה-10 ביוני נדע מי הם 3 המועמדים הסופיים לתפקיד ועד סוף יוני ייבחר באופן רשמי היו"ר הבא של קרן המטבע, ואז נדע סופית האם פישר ממשיך בבנק ישראל, או עוזב את תפקידו באמצע הקדנציה השנייה שלו. פישר, אגב, מכונה בבלוג ב"פוסט" כ"קלף פרוע", כלומר מועמד בלתי צפוי.