חודש גורלי: האם ביוני יגיע המפנה המיוחל במניית טבע?

המשקיעים ממתינים להכרעות משפטיות ונתונים חדשים, בין היתר אירוע הקשור לתרופת הקופקסון

שלושה אירועים שקשורים לטבע צפויים להתרחש בתחילת חודש יוני, והם עשויים להשפיע על מניית החברה. האירוע הראשון נוגע לתרופת הדגל של טבע, הקופקסון, שמיועדת לטיפול בטרשת נפוצה ונמכרת ביותר מ-3 מיליארד דולר בשנה. אירוע נוסף הוא משפט בו טבע נתבעת על הפרת פטנט בתרופת ה-Neurontin שמייצרת פייזר , והאירוע האחרון קשור לתרופה לטיפול בסרטן שעדיין לא משווקת, אלא נמצאת בפיתוח, ונקראת custirsen.

טבע, המנוהלת על-ידי שלמה ינאי, היא כידוע חברת תרופות גנריות בעיקרה, אך היא עוסקת גם בפיתוח תרופות מקוריות, וחלק זה מהווה כ-30% מפעילותה. הקופקסון, הוא תרופת הדגל המקורית של טבע, והוא אחרי לכ-20% ממכירות החברה, ולפי הערכות גם ליותר משליש מרווחיה. בשנים האחרונות טבע נערכת לתקופה שבה מעמד התרופה ידעך בעקבות תחרות מצד תרופות אחרות לטרשת נפוצה שניתנות בבליעה. אולם יותר מכך, החשש הוא מפני תחרות גנרית לקופקסון. מספר חברות כבר עובדות במרץ על פיתוח גרסה גנרית לתרופה, וטבע נאבקת בהן משפטית בטענה שהן מפירות את הפטנטים שמגינים על הקופקסון.

כחלק מהמאבק המשפטי, פתחה טבע בהליך של הגשת Citizen's Petition ("עתירה מטעם הציבור") לרשות המזון והתרופות של ארה"ב, ה-FDA. עתירה קודמת שהגישה טבע נדחתה לפני כשנתיים בנימוק שמוקדם מדי לבחון את הטענות. בדצמבר 2010 הגישה טבע פעם נוספת את העתירה, ובתחילת יוני תסתיים התקופה בה על ה-FDA להגיב עליה.

בתרחיש האופטימי ביותר למשקיעי טבע, ה-FDA יצהיר, או לפחות ירמוז, שמכיוון שהקופקסון היא תרופה מורכבת יש צורך בביצוע ניסויים קליניים לפני אישור גרסה גנרית לתרופה. המשמעות תהיה דחייה מהותית של כניסת תחרות גנרית לשוק, מפני שהחברות הגנריות ייאלצו להקדיש זמן נוסף לביצוע הניסויים. מעבר לכך, ניסויים כאלה הם עניין לא זול, וייתכן שהחברות הגנריות ישקלו שוב את התועלת שתצמח להן מפיתוח קופקסון גנרי (אם כי לא סביר שיוותרו על הפיתוח כל-כך מהר).

התרחיש הפסימי עבור משקיעי טבע יהיה כזה שבו ה-FDA יקבע שטענות החברה אינן נכונות, ואין צורך בניסויים קליניים. במקרה כזה, עיניי המשקיעים יהיו נשואות להליכים המשפטיים של טבע נגד החברות הגנריות (סנדוז ומומנטה, מיילן ו-Natco), שיתחיל בספטמבר. אם בית המשפט ייתן אינדיקציות חיוביות לחברות הגנריות, הסיכוי להשקת הגרסה הגנרית בסיכון (כלומר, לפני פסיקה סופית), יעלה.

האם טבע תיאלץ לשלם לפייזר?

כחברה גנרית טבע מעורבת בלא מעט הליכים משפטיים, בדרך כלל כנתבעת. אחד המשפטים נוגע לתרופת ה-Neurontin, או Gabapentin בשמה הגנרי. לפני השקת הגנריקה, התרופה שמיועדת למניעת פרכוסים אפילפטיים נמכרה ביותר מ-2 מיליארד דולר בשנה. הגרסה הגנרית הושקה בסיכון על-ידי טבע ועל-ידי Ivax שטבע רכשה מאוחר יותר, כבר לפני כ-7 שנים. פייזר טענה שהפטנט על התקופה תקף עד 2017 אך בית המשפט קבע ב-2005 שאין הפרת פטנט. אלא שערכאה גבוהה יותר מצאה שהיו עובדות שנויות במחלוקת, וקבעה שיש לערוך משפט מלא.

בתחילת יוני צפוי המשפט בעניין להסתיים, ואז ייקבע האם טבע הפרה פטנט, והאם היא וחברות גנריות נוספות יצטרכו לשלם פיצויים לפייזר. לטענת פייזר, מאז השקת הגרסאות הגנריות היא הפסידה "מיליארדי דולרים", וכאשר חברה גנרית מפסידה במשפט על השקה בסיכון, היא עלולה לשלם פיצויים שיכולים להגיע עד פי 3 מהרווח שאיבדה יצרנית התרופה המקורית.

מנגד, טבע טענה שפייזר נהנתה ממכירות גדולות של התרופה שהושגו באופן לא חוקי: חברת Warner-Lambert שפיתחה את התרופה ונרכשה על-ידי פייזר שיווקה אותה באמצעות הטבות לרופאים ומסירת מידע מוטעה. כעת נותר לחכות ולראות מה תהיה הפסיקה, האם טבע תיאלץ לשלם ואם כן - כמה.

הרחבת הפייפליין המקורי

רכישת ספלון מארה"ב והתוצאות הטובות בניסוי הקליני של קיורטק העלו לכותרות את צבר התרופות של טבע לתחום הטיפול בסרטן. אחת התרופות הללו, custirsen, מפותחת בשיתוף עם אונקוג'נקס הקנדית והיא מיועדת לטיפול בסרטן הערמונית. בכנס האגודה האמריקנית לאונקולוגיה קלינית, שיתקיים בין ה-4 ל-6 ביוני, יציגו שתי החברות נתונים על התרופה. נתונים טובים יכולים להשפיע לחיוב על מניית טבע, משום שמדובר בהרחבת הפייפליין המקורי שלה, שכיום מתבסס כמעט כולו על הקופקסון. משקיעי טבע חוששים מהתלות הגדולה שלה בקופקסון, ולכן כל מהלך שמקטין את התלות בו נתפס כחיובי בשוק.