ביניש: "הפסיקו להתנכל למערכת המשפט"

נשיאת העליון בכנס לשכת עוה"ד באילת: "לא לבטל את שיטת הסניוריטי בביהמ"ש העליון" ■ ראש הלשכה גיא-רון: "נאמן אינו מקדם את התוכנית למאבק בהידרדרות מקצוע עריכת הדין"

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, קוראת שלא לבטל את שיטת הסניוריטי, שלפיה מתמנה לנשיא בית המשפט העליון השופט המכהן הוותיק ביותר בעליון בעת פרישת הנשיא הקודם.

ביניש, שדיברה הערב (א') בכנס לשכת עורכי הדין באילת, השמיעה ביקורת חריפה כנגד הקולות הקוראים לשנות את הליך בחירת נשיא בית המשפט העליון ואת הליך בחירת השופטים ולצמצם את סמכויותיו של בית המשפט העליון.

"משמעות ביטול הסניוריטי היא פגיעה בעצמאות בית המשפט העליון", אמרה ביניש. "יש מוסד אחד בישראל שכשמתקבלים אליו אין יותר שאיפות התקדמות, אין פזילה לפוליטיקאים ולציבור, זוהי אי-תלות מוחלטת. ראינו מה קורה במוסדות אחרים כשיש מירוץ לעמוד בראש המערכת. מי שחושב שצריך להכניס את המאבקים האלה לבית המשפט, טועה ומטעה את הציבור".

ביניש קראה לחברי כנסת: "הרפו מניסיונכם להתנכל למערכת המשפט ולערער את יסודות השיטה, וכוונו את יכולותיכם לעניינים שלא טופלו עד כה. השיח הציבורי על מערכת המשפט מתנהל במגמה לפגוע בקיים במקום לשפר אותו. עדיין מקדישים זמן רב לשיח בעניינים כמו מעמד בית המשפט העליון, טיבה של הפרדת הרשויות בישראל או שיטת בחירת השופטים. אין כל הצדקה לשוב ולפתוח נושאים אלה פעם אחר פעם. תופעה זו מהווה חתירה נגד אושיות השיטה".

לדברי ביניש, באחרונה נשמעו קולות הקוראים להנהיג פוליטיזציה של הליך בחירת השופטים. "שמעתי טענות על השפעה יתרה של השופטים בוועדה לבחירת שופטים", אמרה ביניש, "אלה טענות חסרות שחר. בהשוואה בין שיטות שונות, זו בוודאי שיטה שמוכיחה את עצמה".

לדבריה, "נשמעו הצעות גם להגדיל את מספר שופטי העליון. זה בלתי אפשרי. בשיטה שבה פסיקת בית המשפט העליון היא תקדים מחייב, הכלל הוא שיש פחות שופטים בעליון, והם יושבים בהרכבים מורחבים כדי שלא יהיו סתירות בין פסיקות של הרכבים שונים.

"הרעיון לבחור שופטים בבחירות כלליות נועדה לפגוע בקיים, אלה מגמות העומדות בניגוד לערכי היסוד של הדמוקרטיה הישראלית, ואסור שהם יעלו במוסדות הנבחרים, בכנסת ובממשלה".

וינשטיין: ועדה לבחינת מינויים

היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, הודיע כי בימים אלה נבחנת בלשכתו אפשרות לשפר את הליכי הבדיקה של מינויים בכירים בשירות הציבורי, ובין היתר הקמת גוף ייעודי במשרד המשפטים לבחינת הליכי מינוי לתפקידים בכירים בשירות הציבורי.

בהתייחס לפרשת ביטול מינויו של אלוף יואב גלנט לרמטכ"ל, אמר היועץ המשפטי כי מעולם לא אמר שלא יגן על המינוי בבג"ץ, אלא הודיע לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר הביטחון אהוד ברק, לממשלה ולבג"ץ כי יש "קשיים משפטיים משמעותיים" במינוי גלנט, נוכח הממצאים בפרשת קרקעות עמירם.

"כאשר יהיה מקרה שיצדיק זאת", אמר וינשטיין, "ואחליט שלא להגן על עמדת הממשלה - אעשה זאת בקול רם ברור וצלול, אך זה לא היה המקרה בעניינו של האלוף גלנט".

בעוד השופט בדימוס יעקב טירקל יושב בקהל, אמר וינשטיין כי לגישתו, הממשלה היתה רשאית לבטל את מינויו של גלנט לרמטכ"ל, גם ללא החזרת הנושא לבחינה מחודשת בוועדת טירקל.

"ככלל מצופה מהממשלה לכבד את חוות-הדעת בעניין טוהר המידות של מועמד", אמר וינשטיין, "אך ככל שהממשלה מגיעה למסקנה על סמך תשתית עובדתית שהאדם אינו ראוי, בניגוד לחוות-הדעת של הוועדה, היא מוסמכת לחזור בה מהחלטתה על המינוי מבלי צורך לקבל שוב את עמדת הוועדה. יש לזכור כי תפקיד הוועדה הוא להבטיח את טוהר המידות, אך כשהממשלה עצמה מגיעה למסקנה שהמינוי אינו ראוי - אין הכרח שהוועדה תחווה את דעתה".

טירקל: הצעת וינשטיין מוזרה

בעקבות דבריו של וינשטיין אמר השופט בדימוס יעקב טירקל לכתבים כי ההצעה שהעלה היועמ"ש היא מוזרה וכי הוא שומע על כך היום בפעם הראשונה. לדבריו, גם לו יש הצעות שונות לשיפור הליכי בחינת המינויים הבכירים, וזאת במטרה למנוע התערבות בהליכים אלה מצד היועמ"ש ומבקר המדינה.

טירקל הוסיף כי אף שהוא מסכים עם וינשטיין שלממשלה היתה סמכות לבטל את מינוי גלנט גם מבלי להעביר את העניין מחדש לוועדה בראשותו, "טוב היתה עושה הממשלה אם היתה מחזירה את הנושא לממשלה בכל זאת".

אחרי שטירקל אמר את הדברים נמסרה הבהרה מלשכת היועמ"ש, ולפיה וינשטיין התכוון להקים גוף פנימי במשרד שיסייע לו לבחון מינויים בכירים בשירות הציבורי כאשר הוא נדרש לכך, ואין כוונה לייתר את עבודה של ועדת טירקל.

גיא-רון: נאמן לא מקדם

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון, אמר כי כיום רשומים בלשכה 46,346 עורכי דין פעילים, ובעוד שבועות אחדים יצטרפו אליהם 1,800 עורכי דין נוספים, שעברו לאחרונה את בחינות הלשכה.

גיא-רון האשים את שר המשפטים, יעקב נאמן, בכך שאיננו מקדם כבר כשנתיים את תוכניתה של הלשכה למאבק בהידרדרות מקצוע עריכת הדין. "שקדנו בלשכת עורכי הדין על תוכנית למניעת הידרדרות המקצוע", אמר גיא-רון, "תוכנית הלשכה אומצה במסגרת תזכיר חוק שפירסם שר המשפטים עוד לפני כשנתיים. מאז אנחנו עודנו ממתינים".