פוטין: "רוסיה תהפוך לאחת מ-5 הכלכלות המובילות"

ראש הממשלה הרוסי, שמנסה לגייס תמיכה לקראת הבחירות לנשיאות ב-2012, אמר שהתמ"ג לנפש אמור לעלות מכ-19,000 דולר כיום ל-35,000 דולר בשנה

רוסיה צריכה לצמצם את תלותה ביצוא חומרי גלם כדי להפוך לאחת מחמש הכלכלות הגדולות בעולם בתוך עשור, הכריז ראש הממשלה השאפתן ולדימיר פוטין ביום ה' שעבר.

פוטין, שמנסה לגייס תמיכה ציבורית לקראת הבחירות לנשיאות רוסיה ב-2012, על אף שעדיין לא הודיע שיתמודד בהן, אמר שהתמ"ג לנפש ברוסיה אמור לעלות ל-35,000 דולר בשנה מקצת יותר מ-19,000 דולר כיום.

רוסיה היא כיום הכלכלה ה-11 בגודלה בעולם במונחי תמ"ג נומינלי בדולרים. קרן המטבע מעריכה שהתמ"ג שלה יעלה ל-3.23 טריליון דולר ב-2016 ויהפוך אותה לכלכלה החמישית בגודלה בעולם אחרי ארה"ב, סין, יפן וגרמניה - גדולה יותר מצרפת, בריטניה, הודו וברזיל.

"אנחנו מציבים יעד שאפתני של כניסה למועדון חמש הכלכלות המובילות בעולם בעוד עשר שנים", אמר פוטין בנאום בפורום עסקים שהועבר בטלוויזיה הממלכתית.

הוא לא מסר מה מקור הנתונים שלו. הנתון של 19,000 דולר קרוב לאומדנים של OECD ושל הבנק העולמי במונחי שוויון כוח קנייה בדולרים שוטפים. במונחים ריאליים, בניכוי אינפלציה, התמ"ג לנפש נמוך מ-11,000 דולר בשנה.

"יעד קשה להשגה"

בתחילת כהונתו הראשונה כנשיא בשנת 2000 אמר פוטין שהתמ"ג הרוסי יוכפל בשנת 2010. הנבואה הזו לא התממשה במלואה, בין היתר בגלל המשבר הפיננסי העולמי, שהוריד את מחירי הנפט, הגז וסחורות אחרות שרוסיה מייצאת וכלכלתה תלויה בהן במידה רבה. "להכפיל את התמ"ג", סיסמת היום של תומכי הקרמלין בעבר, מתה בשקט לפני שנים.

כלכלן בבנק השקעות מוביל במוסקבה שדיבר בעילום שם העריך שהיעד החדש של פוטין "קשה מאוד להשגה". בתנאים הכלכליים של היום, קצב כזה של צמיחה יחייב "מחיר נפט גבוה בצורה מגוחכת" ורובל חזק מאוד, אמר.

פוטין הודיע גם על הפחתת הפרשות העובדים לביטוח לאומי, מסוף שנה זו.