כדי לקבל הלוואות נוספות: הסכמה ביוון על קיצוץ במע"מ

(עדכון) - המע"מ יקוצץ ל-20% לעומת שיעור קודם של 23% ■ החלטה על מענק חילוץ נוסף ליוון - בסוף יוני ■ ר"מ יוון: "נקצץ 6 מיליארד אירו כדי להפחית הגירעון ל-7.5% מהתמ"ג"

נציגים מיוון, יחד עם ועדת פיקוח מיוחדת - המורכבת מנציגי האיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והבנק המרכזי האירופי - הגיעו להסכמה על קיצוץ במיסים כדי להתקדם לקראת קונצנזוס פוליטי על תוכנית צנע נוספת, כך נכתב בעיתון היווני "פייננשל דיילי אימריסיה".

העיתון מדווח כי מקור שלא מסכים להיחשף, דיווח כי הנציגים באתונה הגיעו להסכמה על קיצוץ של המע"מ ל-20%, בהשוואה לשיעור קודם של 23%. זאת, במטרה להוביל את גורמי האופוזיציה להסכים על קיצוצים נוספים, במטרה להקטין את הגירעון התקציבי.

החלטה סופית על מענק הלוואה נוספת - בחודש הבא

מנהיגי האיחוד האירופי יחליטו על מענקי חילוץ נוספים עבור ממשלת יוון עד סוף חודש יוני, וכן שוללים "ארגון מחדש" של חובותיה הממשלתיים. את הדברים אמר ז'אן-קלוד יונקר, ראש ממשלת לוקסמבורג והעומד בראש וועדת שרי האוצר של האיחוד.

בימים הקרובים בוחנת ועדת הפיקוח את ההתקדמות הממשלתית על רקע תוכנית החילוץ שניתנה לה, בהיקף 110 מיליארד אירו (157 מיליארד דולר). "אנחנו מחכים להחלטה הסופית של הוועדה", אמר יונקר, אחרי פגישה עם נשיא צרפת ניקולא סרקוזי. "עמדתם תקבע באופן מסוים את עמדתנו. אולם זה עדיין מוקדם - ננסה לפתור את הבעייה היוונית עד סוף יוני".

התוכנית: קיצוצים, העלאת מיסים והפרטות

אולם, באיחוד האירופי ובבנק המרכזי האירופי חלוקות הדעות בנוגע לכיצד יש לסייע ליוון, כאשר חלק מהקולות קוראים למתן הלוואות נוספות תוך ניסיון לשכנע את רוכשי האג"ח הממשלתי יווני להאריך את מועד הפירעונות שלהן. "הבעייה שבעירוב הסקטור הפרטי בתוכנית, תקבל את כל תשומת הלב הראויה", דברי יונקר.

ראש ממשלת יוון גיאורג פפנדריאו הכריז כי במסגרת הרחבת תוכנית הצנע במדינה, תנסה הממשלה להביא לקיצוצים בהיקף 6 מיליארד אירו, כדי להפחית את הגירעון היווני ל-7.5% מהתמ"ג עד סוף שנת 2011 (כעת הגירעון עומד על 10.5% מהתמ"ג), כאשר האבטלה ביוון עומדת על 15%.

לצד זה, מתכננת יוון תוכנית הפרטה שמטרתה לגייס כ-50 מיליארד אירו ב-5 השנים הבאות כדי להפחית את החוב הרובץ על יוון ונע כעת סביב 150% מהתמ"ג. בנוסף, נראה כי יוון תצטרך בכל מקרה ללוות סכום נוסף שנע בין 30 מיליארד ל-35 מיליארד אירו (42.9 מיליארד ל-50 מיליארד דולר), בנוסף להלוואות שייתנו לה במסגרת תוכנית החילוץ המקורית שגובשה לה.

כאמור, במסגרת הדיונים של ועדת הפיקוח - מעבר לאישורה של תוכנית חילוץ חדשה והלוואה נוסף בהיקף של 30 מיליארד אירו - צפוייה הוועדה לקבל החלטה בנוגע למסירת הלוואה בהיקף 12 מיליארד אירו ליוון בסוף יוני, כחלק מתוכנית החילוץ המקורית שגובשה עבור יוון.