תשקיעו במניות, למען הילדים

הפתעה: מניות הן דווקא אפיק חיסכון טוב לטווח הארוך, טוב יותר מתוכנית חיסכון בבנק

בסוף השבוע התארחו אצלנו חברים. אחרי קצת רכילות ושיחות בענייני דיומא הגענו לנושא החיסכון לילדים.

הגישה הנפוצה (והשגויה לטעמי) היא לחסוך בכל חודש כמה שקלים ולנעול אותם בתוכנית חיסכון כלשהי. לרוב מדובר בתוכניות חיסכון סולידיות בבנק, מעין פק"מ משודרג; ולעתים מדובר בתוכניות חיסכון דומות אצל גופי השקעות כלשהם, המשלבות גם אלמנטים של ביטוח בריאות. החיסרון הדרמטי של האסטרטגיה הזו הוא שתקבלו תשואה נמוכה למדי, של אחוזים בודדים, על הכסף שחסכתם.

אז איך בכל זאת אפשר לעשות את זה בקלות ולהרוויח הרבה יותר? כולכם יודעים את התשובה: כניסה לשוק המניות. התשובה האינסטינקטיבית שקיבלתי מהאורחים שלי הייתה: "מניות? זה מסוכן...".

ובכן, מיתוס הסיכון הכרוך בהשקעה במניות אינו מגיע סתם כך. רק לפני שנים ספורות ראינו את התרסקות השווקים ב-2008. מה שרבים שוכחים הוא שאחרי שנה בדיוק, בסוף 2009, שוק המניות התל-אביבי כבר פיצה על כל הירידות, ושבועות בודדים לאחר מכן כבר קבע שיאים חדשים.

כיוון שמדובר באופק השקעה ארוך מאוד - 15 עד 20 שנים של חיסכון לילד - הסיכון הכרוך בהשקעה ברכיבים מנייתיים מצטמצם עד מאוד. לראיה, כל מי שהשקיע במדד תל-אביב 25 לתקופה ארוכה מ-10 שנים תמיד יצא ברווח.

בניגוד לתשואה של 4%-3% בשנה שיניב לכם החיסכון, שוק המניות התל-אביבי הניב תשואה שנתית מדהימה של כ-13.5% ב-20 השנים האחרונות (המשמעות היא שתכפילו את כספכם בכל 5.5 שנים). יכול להיות שהתשואה תרד קצת בשני העשורים הקרובים, אבל עדיין מדובר ביתרון אדיר על פני הרווח המיניאטורי שיניבו הפיקדונות.

אז איך לעשות את זה? אם שוק המניות מניב תשואה כזו מרשימה, למה שלא נחקה אותו. הדרך הפשוטה ביותר היא על-ידי השקעה חודשית של סכום כספי קבוע (משהו שנקרא dollar cost averaging) בכמה תעודות סל (נייר ערך שעוקב אחר התנהגות מדד כלשהו בשוק).

החיסרון היחיד של תעודות הסל הישראליות הוא שלא ניתן להעביר אליהן את הכסף באמצעות הוראת קבע, אלא תצטרכו לרכוש את ה"מנה" החודשית בעצמכם (האמת היא שהבנק הבינלאומי החל לאפשר לאחרונה לבצע הוראת קבע לתעודות סל שעוקבות אחר המדדים תל-אביב 25 ותל-אביב 100, אולם הוא גובה עמלות גבוהות מדי על העניין).

פתרון יעיל הוא באמצעות השקעה בקרנות מחקות של מגדל שוקי הון (חפשו "קרנות MTF" בגוגל). לקרנות האלה כמה יתרונות בולטים על תעודות הסל הסטנדרטיות, למשל מעקב מושלם אחר המדד, דחיית תשלום המס על הדיבידנדים שמחלקות החברות במדד, ובעיקר האפשרות להשקיע באמצעות הוראת קבע. כמו תעודות סל רגילות, גם הקרנות המחקות שעוקבות אחר מדדים ישראליים אינן גובות דמי ניהול. כל מה שאתם צריכים לעשות הוא להחליט על המדדים שאחריהם תעקבו ובאיזה שיעור מהחיסכון.

בשביל להקטין את התלות הבלעדית של ההשקעה שלכם בשוק הישראלי, הייתי מציע לכם לשקול גם הוספת תעודת סל בינלאומית אחת או שתיים, למשל תעודת סל שעוקבת אחר מדד המדינות המפותחות (MSCI World) או המתפתחות (MSCI Emerging Markets).

אין לראות באמור לעיל המלצה לפעולה בניירות הערך המוזכרים או בני"ע אחרים. הכותב אינו מחזיק באף אחת מהמניות המדוברות ומנהל בלוג בכתובת: www.bursa4u.com