מועמדות להדחה: החממות אינסנטיב NGT, וקפיטל פוינט

תוכנית החממות תקיים מכרז על הפעלת החממות שבאריאל, נצרת, קצרין ואופקים ■ המועמדות למכרז הן הזכייניות הראשונות שהחלו להפעיל חממה בשנות ה-90

מינהלת תוכנית החממות הכריזה על ארבע החממות הראשונות שיועמדו למכרז תחרותי, שהתקווה היא כי יושלם עוד השנה. החממות הן: NGT בנצרת, אינסנטיב באריאל ושתי החממות של קפיטל פוינט הבורסאית - חממת מיט"ג בקצרין וחממת אופקים. המועמדות למכרז נבחרו בשיטת "נכנס ראשון יוצא ראשון", כלומר ארבעתן הן הזכייניות הראשונות שהחלו להפעיל חממה בשנות ה-90.

הליך המכרז על החממות הוא חלק מרפורמה מקיפה בתוכנית החממות שמוביל יוסי סמולר, ראש מינהלת החממות. "ההחלטה לגבי ביצוע מכרזים על החממות התקבלה כדי לעודד מצוינות בקרב זכיינים, ועל-מנת לתת הזדמנות שווה לכלל הגופים במשק להיות זכיינים", אמר סמולר, והוסיף כי יש התעניינות מצד גופים שונים, ובהם קרנות, קבוצות משקיעים וחברות פארמה.

פרסום הקריטריונים למכרז הראשון ייעשה ביולי, ההצעות יוגשו באוקטובר, וההחלטה תתקבל עד ינואר 2012, אז הזכיינים החדשים, אם ייבחרו כאלה, יוכלו להתחיל לפעול. זכיין שיזכה במכרז יחזיק בחממה למשך שמונה שנים.

במקרה שהזכייניות הקיימות יפסידו במכרז, הן עדיין יחזיקו במניות בחברות החממה הקיימות והבוגרות. הן יוכלו להמשיך להפעיל את החממה, אך ללא תמיכה של התוכנית, שנאמדת כיום ב-1.7-2.2 מיליון שקל לחברה, המוחזרים רק במקרה של הצלחה. קיימת אפשרות כי כל הזכייניות ישמרו על הזיכיון שלהן, אם כי תרחיש כזה ירוקן את ההליך מתוכן.

סעיד נסרי, מנכ"ל חממת NGT, אמר היום: "אני משוכנע שנזכה במכרז. יש לנו את הרקורד, וגם המשקיעים תומכים בנו, כנראה כי אנחנו אטרקטיביים. כמו-כן, אנחנו החממה היחידה שפועלת מהמגזר הערבי". בחממה משקיעים, בין היתר, דוידי גילה וגארי ג'ייקובס, ממייסדי קוואלקום.

ליאור שחורי, מנכ"ל חממת אינסנטיב באריאל שבבעלות קרן פרגרין ופיליפ פרוסט, אמר כי, "אנחנו בעד תחרות שתשביח את התוכנית. לא פשוט לבחור את הפרמטרים למכרז כזה, אבל אנחנו סומכים על אנשי המינהלת. אני לא שמעתי על עוד גופים שמעוניינים לנהל חממה באזורים האלה".

מקפיטל פוינט נמסר: "החברה מצפה כי המכרזים הקרובים יאפשרו לחממות לשמר את מעמדן המוביל ולהאריך את הזיכיון לתקופה של 8 שנים".