"ההמתנה לנתוני התעסוקה בארה"ב הופכת קריטית"

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות: התחדשות ההאטה במגזר הייצור אינה נחלתה של ארה"ב בלבד

מדד מנהלי הרכש שפורסם אתמול (ד') בארה"ב רשם ירידה תלולה בת 7% בחודש מאי, מ-60.4 ל-53.5 נקודות. המדד מוסיף להצביע על התרחבות, כפי שעשה ב-21 החודשים הקודמים, אך ירידתו הייתה חדה מהערכות הכלכלנים, שהסתכמו ב-57.7 נקודות.

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, מציין בתגובה לנתונים כי ההאטה נרשמה בכול סעיפי המדד, אך סעיף ההזמנות החדשות, החשוב מכולם, צנח 10.7% ונמצא על סף מעבר להצטמצמות. זהו המסר הבעייתי ביותר במדד. גם סעיף המצאי, שהתכווץ בחודש שעבר ומגלה תנודתיות לאחרונה, מדאיג בהקשר זה.

לאחר תוספת מקומות העבודה המאכזבת מאוד בסקר ADP והתחדשות העלייה במספר הבקשות החדשות לדמי אבטלה בשבועות האחרונים, גם סעיף התעסוקה במדד מנהלי הרכש האמריקאי הצביע על ירידה חזקה בת 4.5%. סעיף זה מצביע על התרחבות זה 20 חודשים, אך כאמור, תוך האטה.

סעיף מחיר חומרי הגלם עלה בפעם ה-23 ברציפות, אך בחודש שעבר נרשמה בו ירידה בת 9%, כך שהתייקרות התשומות בשערי בתי החרושת האטה. השאלה היא האם ניתן לראות בכך מסר חיובי, שכן מחד מדובר בלחצים מופחתים על מדדי המחירים לצרכן, אך בהקשר של נתוני התפוקה (שצנחה 10% בחודש שעבר) היא עלולה לאותת על האטה חוזרת (אם לא Double-Dip) בארה"ב. בכול מקרה, הדבר תומך כעת בגישה שנקט יו"ר ה-Fed בן ברננקי, בדבר זמניות ההאצה באינפלציה הגלובאלית ותלותה בגורמי העלויות.

מדד מנהלי הרכש, אומר מנחם, מצטרף לנתונים מאכזבים אחרים בארצות הברית לאחרונה - בתחום הדיור, התעסוקה וההזמנות מבתי החרושת. לגבי שוק הבנייה ניתן אולי להתנחם בכך שהוצאות הבנייה גדלו 0.4% בחודש אפריל והסתכמו ב-765 מיליארד דולר בשיעור שנתי, כנגד הערכות מוקדמות לעלייה בת 0.1%. אולם, בארבעת החודשים הראשונים של השנה ההוצאות הללו היו נמוכות 8.4% מהתקופה המקבילה אשתקד ורמתן עדיין נמוכה מאוד.

התחדשות ההאטה במגזר הייצור אינה נחלתה של ארה"ב בלבד. מדד מנהלי הרכש העולמי של JPMorgan יורד זה 3 חודשים ובחודש שעבר שב לרמתו הנמוכה ביותר זה שמונה חודשים. כך נמסר אתמול. לפי הנתונים, המדד מצביע זה 23 חודשים על התרחבות, אך קצב הגידול נמוך כעת מהממוצע. מחברי המדד מציינים שההאטה בו משתקפת בסעיפי התפוקה (שגדלה בקצב הנמוך ביותר זה שנתיים ימים), ההזמנות החדשות (שירדו לנקודה הנמוכה יותר ב-23 החודשים בהן הן גדלות), ההזמנות החדשות בחו"ל והתעסוקה - כך שמדובר גם כאן בהתקררות רוחבית. לדבריהם, פרט לארה"ב, המדינה שמכבידה ביותר כעת על המדד, ההאטה נרשמת גם באזור האירו (שכרה תחתית בת 7 חודשים), סין (המדד הנמוך ביותר זה 8 חודשים), בריטניה (תחתית בת 20! חודשים) והודו (המדד הנמוך ביותר זה 4 חודשים).

במקביל דווח על האטה בסחר החוץ הבינלאומי. גם במדד העולמי דווח על האטה בעלייה במחיר תשומות הייצור ובחודש מאי הן גדלו בקצב הנמוך ביותר זה 7 חודשים. במצב דברים זה, אומר מנחם, ההמתנה לנתוני התעסוקה הרשמיים בארה"ב , שיפורסמו מחר (ו'), הופכת קריטית יותר בקשר עם מצב הרוח בו יצאו שוקי ההון בעולם לחופשת סוף השבוע.