להגיד אמת בפרצוף - בלי לפגוע

ישירות בעסקים היא תכונה מצוינת - אך היא אינה המטרה. לפעמים האמת אף גורמת נזק

אתם ודאי מכירים סיטואציות בהן אתם שותפים לעסק או לעסקה, מתעוררת בעיה עם השותף ואתם מתחבטים עם עצמכם מה לעשות. האם להיות ישיר ולקחת סיכון שהאחר ייפגע, או "להחליק" את הדברים, לא ליצור בהירות ולהסתכן בכך שהנושא יתפוצץ.

דוגמא נוספת: אתם מגיעים לפגישה עם לקוח גדול. ההתנהלות שלו לא נראית לכם. משהו לא בסדר. אתם אומרים לו את הדברים בפנים בישירות. הרי אתם דוגלים בישירות. והתוצאה? הלקוח נפגע והעסקים שלכם נפגעים. ואתם שואלים את עצמכם: האם התנהלנו נכון? אולי היינו צריכים לעגל פינות, ליפות את האמת, לפעול בניגוד ליושר הפנימי שלנו, ולא להפסיד את הלקוח?

ישירות נתפסת כדבר חיובי, כמעט מלה נרדפת ליושר ואמת. הביטוי "אני אדם ישיר ואומר לכל אחד את האמת בפנים, לא משנה עד כמה היא חמורה" - מאוד שגור בעולם העסקי. הישירות הזו, לפיה לא חוששים לומר את האמת, נתפסת כתכונה חיובית של מנהל.

אולם ישירות, במקרים רבים, נותנת לגיטימציה לבוטות, לעיתים גם לבוטות המלווה בקול רם, בצעקות, בכעס, בציניות ואפילו בלעג. המטרה, לפי תפיסה זו, היא הישירות, והיא מקדשת את כל האמצעים. הרי ישירות היא דבר טוב, דבר אמיתי, מעידה על יושר פנימי.

האמנם זה כך?

ישירות היא דבר מצוין, היא דבר מחויב המציאות - אך היא אינה המטרה. את/ה רצית להיות ישיר ולומר לשותף את האמת, כדי ליצור ביניכם אפשרות לשותפות יותר טובה. דיברת בישירות בוטה, שהמסר שלה היה "אתה לא בסדר!" התוצאה, בדרך כלל, היא פגיעה באדם השני.

דרך נוספת שנוקטים בה היא ישירות מתוך כעס, כאשר אנו לא שולטים בעצמנו. דרך נוספת, יותר נכלולית, היא ישירות מתוך שמחה לאיד, או מתוך ציניות. אנו גם פוגעים וגם מרוצים. שתי ציפורים במכה אחת. אז לא תהיה שותפות! העיקר שהראיתי לו ואני נהנה.

איך בכל זאת אפשר (ותמיד רצוי) להיות ישיר וגם להשיג את התוצאה שאנו רוצים להשיג? להיות ישיר בלא לשלם מחיר על הישירות אלה להיפך - לקבל ממנה רווחים? להיות ישיר ושלם עם עצמי ולתרום לצד השני, לשמח אותו, לגרום לו לשפר את ביצועיו.

התשובה היא ישירות מעצימה.

התנאי האולטימטיבי לכך שישירות תשיג את מטרתה הכפולה - גם אינטגריטי וגם תוצאה עסקית (או לחילופין, תוצאה אישית) - הוא שהיא תלווה בהעצמה. נחזור לשיחה עם השותף,לצורך העניין, נקרא לו ברוך: "ברוך, בחנתי את העסק ואתה עושה שם דברים מדהימים. גיליתי שם הרבה יצירתיות, רציונל עסקי שעובד ואופק לפיתוחים נוספים. זה מה שאני אוהב בך כשותף. אולם, אני רואה גם בעיות ואני רוצה לדבר אתך עליהן בישירות. אפשר? בוא נתבונן בהן אחת לאחת ונראה איך אפשר למנוע אותן. מה אתה אומר?"

האם ברוך ייעלב או ישתף פעולה? האם השותפות הזו תמשיך לקרום עור וגידים?

מה היה פה? היתה ישירות שיצרה בהירות, שפתחה אפשרות ליחסים טובים ולשותפות פורה. אולם, לפני הישירות היתה הוקרה שבאה ממקום אותנטי והעצימה את ברוך.

בכל נקודה בחיינו בה אנו נמצאים באינטראקציה עם האחר, אנו בוחרים על מה להסתכל בו ולמה להתייחס. בדרך כלל, האוטומט שלנו הולך לכיוון הביקורת, לכיוון השיפוט, לכיוון התכונות השליליות שלו, לכיוון הדברים שעשה שלא הניבו תוצאות. אנו מעדיפים להסתכל על הקטנות של האחר.

האופציה השנייה, שאינה טבעית לנו בדרך כלל, היא להסתכל על הגדולה של האחר. ותמיד, תמיד, תמיד, בכל אחד מאיתנו, יש זה וזה. רק צריך לבחור על מה להסתכל ולמה להתייחס.

כאשר מסתכלים על הגדולה של האחר, יודעים על מה להוקיר אותו ואיך להעצים אותו. והכל באותנטיות, ללא זיוף. במרחב של הוקרה והעצמה, אפשר לדבר על כל דבר. להיפך. הרווח המשני שלכם יהיה, שהאחר יעריך אתכם על הפתיחות ועל האומץ להיות ישיר. הרווח העיקרי יהיה התוצאות הטובות של השיחה.

אפי לנדאו, עיתונאי כלכלי לשעבר, מאמן ומלווה מנהלים בכירים והנהלות במשק.

efi@elcoaching.co.il www.elcoaching.co.il