תנובה לבג"ץ: לא לספח את מטה יהודה לבית-שמש

תנובה, שמחזיקה במפעל באזור התעשייה מטה יהודה, מתנגדת למעבר לשטח השיפוט של עיריית בית-שמש ■ טוענת: הארנונה על המפעל צפויה לזנק עקב המהלך פי שניים וחצי

תנובה נגד שר הפנים אלי ישי: חברת המזון מצטרפת למאבק המתנהל בבג"ץ נגד החלטת ישי לאמץ את המלצות הוועדה לחקירת גבולות, לפיהן יועברו אזורי התעשייה של המועצה האזורית מטה יהודה, כ-3,000 דונם, לתחום בית-שמש השכנה.

תנובה, שמחזיקה במפעל שנמצא בשטח של מטה יהודה, מתנגדת למעבר לשטח השיפוט של בית-שמש, והגישה לבג"ץ עתירה דחופה למתן צו על-תנאי.

בחודש שעבר עיכב בג"ץ את החלטת ישי לאימוץ המלצות הוועדה, כשהעניק צו ארעי נגד ההחלטה, בעקבות עתירה של מועצת מטה יהודה.

השר לא נתן דעתו

תנובה, המיוצגת בידי משרד עורכי הדין כץ, גבע, איצקוביץ' (KGI), מחזיקה בשטח בנוי של 21 אלף מ"ר, על פני קרקע בת 42 דונם, בהר טוב שבשטח השיפוט של מטה יהודה.

הנכס משמש את תנובה למפעל עבור החברה-הבת "תנובה מרכז שיתופי לשיווק תוצרת חקלאית", ועוד 20 שוכרים נוספים, כולל מעדני מיקי תעשיות מזון דגים וסלטים, סלטי משני, מעדני אביב אוסובלנסקי, והעוף העולה.

לטענת תנובה, לתדהמתה נודע לה כי שר הפנים החליט לאמץ את המלצות הוועדה, במסגרתן יועבר הנכס של תנובה לתחום שיפוטה של בית-שמש.

"הוועדה מגבשת המלצות שפוגעות בקניינה של תנובה", נטען בעתירה, "מבלי שנתנה דעתה לפגיעה שתיגרם לעותרת, מבלי שביקשה חוות-דעת מקצועית האומדת את הפגיעה הצפויה לעותרת, ותוך שלילת זכותה הבסיסית של העותרת להעלות את טיעוניה ולפרט את התנגדותה".

עוד נכתב בעתירה כי "ההשלכות על נכסיה של תנובה ושוכריה השונים אינן נלקחות כלל בחשבון במסגרת דיוני הוועדה, ואם לא די בכך, הרי ששר הפנים מקבל את ההמלצות באופן חד-משמעי, מבלי לבחון את שיקולי הוועדה והאם העניקה זכות טיעון לתנובה ולבעלי הנכסים שיושפעו מהחלטתו".

לא מהווה תחרות

תנובה מבקשת לבטל את החלטת ישי, בין היתר משום ש"משמעות העברת הנכס של תנובה לשטחה של עיריית בית-שמש היא הגדלה של החיוב השנתי של הארנונה ביותר מפי שניים וחצי. מחיוב שנתי של כ-1 מיליון שקל, יעלה החיוב לכ-2.5 מיליון שקל. מאחר שתעריפי הארנונה במטה יהודה נמוכים באופן משמעותי ביותר ביחס לבית-שמש (24 שקל למ"ר לתעשייה לעומת 82 שקל למ"ר), אין בפועל אפשרות מעשית לעיריית בית-שמש להתחרות על לבם של מפעלים חדשים, ואלה יעדיפו תמיד את שטחי מטה יהודה".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה כי "תשובת משרד הפנים תינתן בבית המשפט".

בני דוד, יו"ר מטה המאבק מטה יהודה, מסר בתגובה: "טוב היה עושה שר הפנים, מר אלי ישי, לו היה מושך ידיו מההחלטה השערורייתית הזוכה לביקורת מקיר אל קיר לספח עבור בוחריו בבית שמש את שטחי מטה יהודה. לאחר צו המניעה מבג"צ, כעת מתברר שגם חברת תנובה מבינה את חוסר ההגיון התמוה בהחלטתו. אני קורא לשר הפנים לחזור בו מהחלטתו שיכולה להביא לקריסתה של אחת המועצות הוותיקות במדינה, ולא לאלץ אותנו להמשיך במאבק שהוא המאבק על עתידנו, שר הפנים חייב לזכור שהוא לא רק שר הפנים של ש"ס אלא של כל עם ישראל - כדי שלא יצטרך לבכות על חלב שנשפך".