יוון תעמיק הקיצוצים - ותקבל תוכנית חילוץ חדשה עד 2014

רויטרס: האיחוד הסכים על תוכנית חילוץ חדשה ליוון - אשר תימשך עד אמצע שנת 2014 ■ הממשלה הגיעה גם להסכמה על הרחבת תוכנית הצנע וקיצוץ של 6.4 מיליארד אירו

בכירים באיחוד האירופי הגיע להסכמה עם ממשלת יוון על תוכנית חילוץ בת שלוש שנים אשר תימשך עד אמצע שנת 2014, ותכלול הזרמה נוספת של הון חיצוני, כך מדווח היום בסוכנות "רויטרס". כתלות בקבלת התוכנית, ממשלת יוון תצטרך להחיל רפורמות, קיצוצים והפרטות במסגרת תוכנית צנע חדשה, כך אמר ז'אן-קלוד יונקר, ראש ממשלת לוקסמבורג, העומד בראש ועדת שרי האוצר של גוש האירו.

ועדת 17 שרי האוצר של האיחוד האירופי, בראשותו של יונקר, אישרה את התוכנית באופן עקרוני היום. תוכנית החילוץ החדשה, אשר תחליף את תוכנית החילוץ המקורית של יוון בהיקף של 110 מיליארד אירו (160 מיליארד דולר) עליה הוסכם במאי 2010, תכלול השתתפות של מועטה של הסקטור הפרטי.

"בהתאם לתחושותיי ולמיטב ידיעתי יוון תזכה לתוכנית חדשה", אמר יונקר. אולם ציין כי התוכנית "תצא לפועל רק במסגרת תנאים נוקשים במיוחד". יונקר הוסיף כי המשמעות היא "שיוון תצטרך להוכיח שהיא מסוגלת לעמוד ביעדיה התקציביים לשנת 2011, ולנקוט בתוכנית הפרטות נרחבת, כמו גם ברפורמות מבניות".

בתוך כך, דווח היום כי יוון הגיעה להסכמות עם האיחוד האירופי ועם קרן המטבע הבינלאומית על העמקת תוכנית הצנע במדינה, כך אמר מקורב לעניין לרשת CNBC. אתונה חתמה על הסכם לפיו תנקוט בצעדים שונים אשר יביאו לקיצוץ של עד 6.4 מיליארד אירו בגירעון התקציבי עוד בשנת 2011. ראש ממשלת יוון, גיאורג פפנדריאו, אמור להציג ליונקר מחר (ו') את כלל הצעדים שתנקוט הממשלה, באופן מפורט.

על פי הדיווחים, הפרטים הסופיים של התוכנית יוכרעו סופית בכינוס נוסף של וועדת שרי האוצר של גוש האירו, אשר תתקיים ב-20 ביוני. ברויטרס לא התייחסו למספרים מדוייקים הנוגעים לתוכנית החדשה, אולם הדגישו כי המטרה היא לפגוש את צרכי האשראי של יוון, מתוך הנחה שזו תזכה לסיוע מועט מהסקטור הפרטי. "התנאים הסופיים על תוכנית החילוץ החדשה ליוון יוכרעו בסוף יוני", אמר יונקר.

נציין כי במסגרת תוכנית החילוץ המקורית, הציפיות היו כי ממשלת יוון תצליח לגייס כ-27 מיליארד אירו השנה, ועוד כ-38 מיליארד אירו בשנת 2012. כמו כן, יוון אמורה הייתה לקבל הלוואה בהיקף של 12 מיליארד אירו בסוף חודש יוני, אשר אמורה הייתה להיות האחרונה במסגרת תוכנית החילוץ המקורית שלה.

ברקע, נציין כי סוכנות הדירוג מודי'ס הורידה את דירוג האג"ח של יוון ל-Caa1 מ-B1 והוסיפה תחזית שלילית לגבי דירוג החוב של יוון בעתיד. מודי'ס הסבירה את ההורדה בדירוג בטענה שהסיכוי קלוש שיוון תצליח להסדיר את החוב שלה ללא סיוע כלכלי נוסף מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע.

הורדת הדירוג נעשתה בשבוע בו דנה ועדת פיקוח מיוחדת - הכוללת נציגים מיוון, האיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והבנק המרכזי האירופי - באפשרויות לאישוש הכלכלה היוונית. הוועדה בחנה את עמידתה של ממשלת יוון ביעדים שהותוו לה במסגרת תוכנית החילוץ המקורית שניתנה לה, וכן במתן ההלוואה האחרונה במסגרת התוכנית - בהיקף 12 מיליארד אירו, בסוף חודש יוני.

עוד עמדו על הפרק במוקד הדיונים, האפשרות לפריסת חובותיה של יוון מחדש, בדגש על הארכת מועדי פירעונות האג"ח הממשלתי שלה מעבר לשנת 2013. בתוך כך, דיווח השבוע העיתון הגרמני "פרנקפורט אלגמיינה צייטונג" (Frankfurter Allgemeine Zeitung) כי יוון לא תקבל החודש את תשלום בהיקף 12 מיליארד אירו בסוף החודש, שהובטח לה מקרן המטבע הבינלאומית. "זה כמעט ודאי שקרן המטבע לא תעביר ליוון את התשלום הבא בסוף החודש", נכתב בדיווח.